Anna äänesi kuulua. Perusta blogi!

Muutoksia

Päätiin tehdä Fish me luck -blogille omat kotisivut, joten tästä lähtien päivittelen kalastusraporttini osoitteeseen www.fishmeluck.fi Savon Sanomilla bloggaaminen on ollut hauskaa ja olen saanut paljon uusia lukijoita. En kuitenkaan pystynyt muokkaamaan blogiani omiin tarpeisiini sopivaksi, sillä halusin sivuilleni esimerkiksi kuvagallerian eikä se olllut tässä blogissa mahdollista. Kiitos kaikille lukijoille ja kommentoijille, jutut jatkuvat uuden osoitteen alla :)

Viikonloppu vierailla vesillä

Kallavesi sai olla meiltä rauhassa viikonloppuna, sillä vaihtelun vuoksi käytiin testaamassa pari muuta paikkaa. Toinen niistä oli Sotkanselkä ja toinen Juurusvesi. Ei pidetä ketään jännityksessä saaliiden suhteen, heikkoa nimittäin oli. Tosi heikkoa. Lauantain säätiedotus näytti puolesta päivästä alkaen vesisadetta, joka kestäisi iltaan asti. Päätettiin siis lähteä aikaisin aamulla, vaikka aika huonosti aamukalastelut ovat tulosta tuottaneet. […]

Jigitestailua

Melko kovasta tuulesta huolimatta lähdettiin tänään iltapäivällä kohti Kelloselkää. Aallokko oli taas tuttuun tapaan hirveä, mutta kun kieli keskellä suuta ajeli, niin perille päästiin. Koluttiin Kelloselkää ja käväistiin myös pikaisesti Pohjois-Kallaveden puolella. Aiemmin viikolla kävin yhtenä iltana kalassa ja silloin keli oli niin jäätävä, että harvoin on pilkkireissuillakaan niin paljon paleltanut. Pohjoistuuli tuntui luissa ja […]

Parit reissurapsat

Oikeastaan tämän tekstikentän voisi vaikka jättää tyhjäksikin, sillä niin heikkoja ovat pari viime reissua olleet. Kävin tiistaina pikkuveljen kanssa kalassa. Keli oli hyvä ja tuulikin sillä kertaa kohtalainen, joten päätettiin suunnata Ollinselälle. Kalasteltiin 4-11 metrissä eikä löydetty oikeastaan muuta, kuin silppuahventa. Kaiku piirsi tyhjää enkä löytänyt mistään isompaa kalaa. Pikkuveli sai yhden alamittaisen kuhan ja […]

Sotka osa II

Sinnehän se tieni vei tänäänkin kalalle. Suunnattiin iltapäivän puolella kohti Puutossalmea, mutta koukattiin Honkkarin kautta, sillä halusin tarjota kaloille joitain uusia herkkuja. Näin viime yönä unta, että sain Sotkalta jigillä krokotiilin ja kaikki ihmettelivät, että on ihme juttu, että Kuopiossa on krokotiilejä. Tavallaan uni kävikin toteen, sillä sain 5,2 kiloisen hauen ja se kala pääsi minun […]

Lue lisää

Sotka, minulla oli sinua ikävä

Vihdoinkin tuulet antoivat mahdollisuuden päästä kalastamaan Sotkanselälle. Koko kesä tätä on odotettukin. Keli oli yksi kesän parhaimmista ja reissukin varmasti top viitosessa tämän kesän reissuista. No okei, minä olin se onneton, jonka siiman päähän tarttuivat päivän pienimmät kalat, mutta jonkunhan ne on nekin saatava. Tällä kertaa se olin minä. Lähdettiin kohti Sotkaa jo iltapäivällä ja […]

Kadonneen kalan metsästäjä

Kesä vetelee viimeisiään ja minun kesän kalasaldo on aika pieninumeroinen. Ei se veneen hankinta ollutkaan niin autuaaksi tekevää, kuvittelin ihan liikoja keväällä kuhasaaliiden suhteen, kun venettä vesille laskettiin. Ahveniakaan ei ole kovin montaa veneessä käynyt. Eikä haukia! Kallavedessä on niin paljon tutkittavaa, ja loppujen lopuksi ne kalat taitavat majailla tietyillä alueilla ja suurin osa vesistöstä […]

Ämpeetä ämpeen perään

Viime viikonloppuna perjantai oli hyvä kalapäivä ja jopa kuhaakin löytyi pitkästä aikaa. Tykästyin Ollinselkään ja halusin mennä sinne heti uudestaan. Ei kuitenkaan makeaa mahan täydeltä, sanoi luonto. Lauantaina nimittäin tuuli niin kovasti, että vene kallisteli ja pomppi enemmän kuin merihädässä olevan Mikki Hiiren puatti. Ei siis päästy Kuopionlahden ympäristöstä minnekään. Heti kun yritettiin lähteä avoselälle, […]

Ollinselkä

Viime viikonlopun surkeiden kalasaaliiden vuoksi sain blogin lukijoilta myötätuntoa ja myös vinkkejä tulevia kalareissuja varten. Paikkaneuvojen avulla kalaonni kääntyi! (Aika pohjallahan sitä oltiinkin, joten huonommin ei oikein kalareissut enää olisi voineet päättyä). Nyt siis kuiva kausi loppui ja sain vihdoinkin vähän murkinaa Ahdin valtakunnasta. Mutta vain vähän :) Tärpit siiman päässä tuntuivat hyvälle, pitkästä aikaa. […]

Kolme päivää, kaksi kalaa

Viikonloppuna Kuopiossa oli RockCock-tapahtuma. Meidän venepaikka on juurikin samalla suunnalla missä tapahtuma järjestettiin, joten kalastellessa pystyi kuuntelemaan myös musiikkia. Tuulen suuntakin oli juuri oikea, joten musiikki kuului yllättävän selkeästi järvelle. Esiintymässä oli mm. Pertti Kurikan nimipäivät ja Apulanta. Tasuria heiluttaessa mielessä pyöri laulun sanat: Aina mun pitää (kalastaa tyhjää)… Kalat varmaan säikkyivät sitä mekastusta, mikä Vänäriltä raikui. […]

Paistiahvenia

Olipas taas mukavaa käydä pitkästä aikaa kalassa. Viimeksi kalastelin viikko sitten sunnuntaina ja viikon tauko tuntui kyllä hirmuisen pitkältä. Viime sunnuntain reissu taisi olla puhdas mp, eikun sainhan minä yhden n. 300g ahvenen, jonka laskin pois. Yhdessä vaiheessa iltaa päällemme nousi erikoinen sadepilvi, joka kasteli meidät. Aurinko paistoi ja ihan viereemme muodostui sateenkaari. Toivoin löytäväni […]

Kalahavaintoja Kallavedellä

Tänään lähdettiin iltapäivällä jo hyvissä ajoin kalaan. Keli oli lämmin ja tuuliennusteetkin siedettävät. No keli oli lämmin, mutta tuuliennusteet ihan jotain muuta kuin piti. Muka kolme metriä sekunnissa. Aallokko ja tuuli olivat niin järkkyjä, että luovutus ja kotiin lähtö olivat mielessä, sillä kalojakaan ei näkynyt. Reissun suuntana oli Kelloselkä, mutta koukattiin sinne Hietasalon kautta. Kalojahan […]

Hiljaista on

Kalaa ei meinaa löytyä Kallavedestä millään. Viikonloppuna saalis oli surkea ja varsinkin lauantai oli yksi heikoimmista reissuista ikinä. Ajeltiin yhteensä 50 kilometriä sekä Etelä- että Pohjois-Kallavedellä enkä saanut yhtään kalaa veneeseen. Vaikeahan sitä on edes uskoa, mutta tosissani tein töitä kalojen eteen. Ei syönyt ja piste. Netissä olen lukenut muiden saaliista Kallavedellä ja sen jälkeen […]

Perjantai-illan viettoa

Nuoruudessa viikonloput tuli vietettyä vähän eri tavalla kuin nykyään, kai sitä vanhuus alkaa pikku hiljaa hiipimään. Nykyään vietän viikonloppuni mieluummin kalastaen kuin kaupungin ravintoloissa pyörien. Tämänkin viikonlopun perjantai oli siis varattu kalastukselle. Säätiedotus näytti illalle ”salamia” ja satamassa kuuden maissa vähän jyrähtelikin. Ukkonen kuitenkin vaikutti olevan jossain tosi kaukana, joten uskaltauduimme lähtemään muutaman kilometrin päähän kalaan. […]

Kesäillat Kallavedellä

Siitä on nyt reilu viikko aikaa, kun sain kalamaailman jättipotin. Tai minulle se oli 7 oikein, jollekin muulle ehkä vain kuusi ja lisänumero. Puhun nyt NIISTÄ kuhista. Asia tuntuu vieläkin uskomattomalta, mutta kai sitä joskus kertoimet ovat omalla puolella, kun kalassa on kuitenkin tullut käytyä todella paljon. Voisin puhua niistä kaloista teille vaikka kuinka monta […]

Elämäni suurimmat kuhat

Monen viikon odottelun jälkeen Kallavesi näytti parhaat puolensa. Sain kaksi uskomattoman hienoa kalaa. Kaveri vinkkasi, että kuha oli ollut syönnillään perjantaina ja useampi mittakala noussut veneeseen. Täytyihän niillä seuduilla käydä itsekin testaamassa lauantai-iltana. Kuha oli kuulemma ottanut sirppipyrstöiseen tummahkoon jigiin ja uittotyyli oli ollut värisevä. Päästiin mestoille ja laitoin K.P Baits hybrid worm jigin muikkuvärissä […]

Taas yksi kalareissu takana

Tänään herätys oli puoli neljältä eli ihan hirmu aikaisin ja kyllä olisi nukuttanut makoisasti, kun tuli valvottua eilen niin myöhään. Mutta ei voi ottaa sitä riskiä, että jokin mahtava kala jäisi saamatta vain sen takia, että haluaisin mukavuudenhaluisena nukkua pitkään. Ahti ei kelloa katso, kun antejaan suo. No mutta tänään ei kuitenkaan ollut se mahtavan […]

Sateen jälkeen on sadesää

Aika paljon on tullut vettä niskaan parin viime päivän aikana. Toissa iltana kävin pikkuveljen kanssa iltakalassa muutaman tunnin ajan, minun saaliina oli ”ei saalista”. Pikkuveljelle minihauki, joka lähti viemään terveisiä mammalleen. Kalaan lähtiessä keli oli lämmin ja aurinkoinen, mutta järvelle päästyä viileä ja sateinen. Viidessä minuutissa täyskäännös säätilaan, vaikka ei pitänyt enää säätiedotusten mukaan sataa. […]

Juhannusyö kalassa

Viime yönä olin hakemassa juhannuskuhaa ruokapöytään, mutta valitsin vahingossa pikkuisen liian pienen kalan. Kallavedellä kuhan alamitta on 42cm ja käytin veneessä 7 milliä liian lyhyttä kuhaa. Toisaalta, eipä siitä kalasta viisi henkeä olisi hirmuisesti syönytkään.. Koskaan en ole kalastanut koko yötä ja mukava kokemushan se oli lämpöisenä kesäyönä. Lähdettiin puolilta öin järvelle, kun aurinko oli […]

Hauki, hauki ja hauki

Viikonlopun kalastelut ovat taas paketissa ja tavoitekalani kuha jatkaa edelleen eloaan Kallavedessä. En nähnyt siitä vilaustakaan. Kovasti kyllä yritin ja eilenkin järvellä meni melkein puolille öin. Käväistiin kotona käyttämässä silmiä kiinni ja taidettiin olla tänään aamulla ekoina vesillä. Aika turhaan tuli kartutettua univelkaa, sillä tänään saaliina oli vain yksi noin 1,5 kiloinen hauki. Isot kalat […]

Vuosipäivä

Eilen tuli vuosi täyteen siitä, kun perustin blogini viime kesänä. Aika on mennyt nopeasti ja menneisiin 12 kuukauteen mahtuu paljon mukavia kalajuttuja. Tälle viikonlopulle on luvattu todella hyvää kalastussäätä, jos verrataan viime viikonlopun hullun tuuliseen keliin. Neljä metriä sekunnissa ei tunnu missään. Eilen kävimme iltakalassa ja ai että se kalastus oli taas mukavaa muutaman päivän tauon jälkeen. […]