Anna äänesi kuulua. Perusta blogi!

Waikato Science Fair – lasten tiedeopetuksesta mualimalla

Terve vuan lopputalavesta! Tai näin väittäävät. kevät alakaa kuulemma syyskuussa. Mutta näin suomalaisittain, kyllähän tämmönen +17C aika kesäseltä tuntuu! Pihalla tarkennee jo istuskella (juu, naatiskelin auringonpaisteesta viinilasin kanssa perjantaina töiden jäläkeen :) ), rouva poopotit on alakanu taas munia (tai noh, Pirkko munnii, Klaara on eläkkeellä) ja kukkia alakaa jo näkyä vähän joka suunnalla.

kevat

1. Pirongia-chic ;) 2. meijän eläkeläisrouva Klaara Kotko 3+4. Ehania kukkasia

Tämä talavi on aikasta kiireistä aikaa noille koululaisille. Parin vimosen viikon aikana on ollut Band Festivalia (jonniinsortin paikallisten koulujen orkesterien kilpailu), WaiMath matikkakisa (jonka kans joku sössi, ja Pirongialaiset missasivat tämän kun päivämäärät oli väärin…!), cross-country maastokisat koululla, sitten koulujen väliset ja seuraavaksi aluekisat (juu, ipana piäs vielä aluekisoihinkin) ja sitten tämä perjantainen, Waikato Science Fair.

sf1

NIWA eli National Institute of Water and Atmosphere on pääsponsorina tässä tapahtumassa

Kysseessä on siis nuorten tiedetapahtuma 7-luokkalaisista (11-12 vuotiaat) ylöspäin. Lapset siis suunnittelevat koulussa oman tiedeprojektinsa, joka toteutetaan sitten täysin lasten toimesta. Opettajilta PITÄISI saada tukea, mutta kylläpä ainakin meidän ipanan projekti oli ihan lapsen itsensä ja vanhempien avun varassa.  Projekteja on laidasta laitaan, pääaiheina ”Living World” (mitä tahansa biologiaan liittyvää), ”Material World” (ehkäpä lähimpänä kemiaa) ja Physical World” (fysiikkaan liittyviä kokeita). Lisäksi löytyi erikoisryhmiä, kuten tämä johon tämä meidän ipanakin päätyi, eli ”Junior Inventions and Technical Innovations”, eli junnujen keksinnöt, tai vaikkapa ”Scientific drawings”.

Kun käveltiin tuota paviljonkia läpi, nähtiin projekteja ihan laidasta laitaan, bakteerien kasvusta jugurtin homehtumiseen, silmien värin vaikutus näkökykyyn ja kultakalojen muistin testausta, tai vaikkapa selkävaivaisille uudelleen suunniteltuun imuriin tai kokkaamiseen aurinkoenergialla.

sf2

Postereita riitti, kun eri koulujen edustajia oli paikalla 7 luokkalaisista 13 luokkalaisiin!

Meijän tenavan projektissa testattiin 3D printtien kestävyyttä, eli typy printtaili mallikappaleita joissa käytettiin eri täyttömäärää, ja niitä printtailtiin pystyyn ja vaakaan. Neidillä kävi flaksi, kun paikalliselta ammattikoululta löytyi ystävällinen luennoitsija joka auttoi kestävyyskokeissa. Sitten alkoi äidillä iso työ kun sai opettaa lapselleen kuinka data analysoidaan ja myöskin tilastollisten testien merkitys. Kait se open työ olis ollut, mut kun koululla ei näkynyt mitään tapahtuvan niin tyttö teki sitten ylimääräisinä läksyinään nämä kotona… Mietinpään vaan että mitenkähän ne lapset oppii yhtään mitään, joilla ei vanhemmat ole tiedepuolella töissä, kun koulussa kerta ei opet auta yhtään!! Hieman katkerana täällä ulkosuomalainen, joka on tottunut koto-Suomen noheviin ja ennenkaikkea PÄTEVIIN opettajiin (terkkuja vaan sekä äidiltä että Elinalta Leenalle ja Joannelle Rajalaan :) ).

sf3

Hamilton Gardens

Mutta valittaminen sikseen. Hieno kokemus silti! Tyttö oppi aivan älyttömästi uutta, sekä fysiikan puolelta, käytännössä sekä printtauksesta, printtisuunnittelusta, kestävyyden testauksesta, data analyysista, tilastotieteestä… Varmaan enemmän tämän projektin aikana yleisesti ottaen tieteestä, mitä koko vuoden aikana koulussa! Ja kirsikkana kakun päälle napsahti vielä Special Price. Sitä, mikä palkinto on kyseessä, ei vielä tiedetä – se selviää tiistaina palkintojenjakotilaisuudessa Waikato yliopistolla :)

sf4

Keskitalvi? Niin näkkyy olovan… ja jos muuten heleposti nolostut, elä kato tuota maoripatsasta liian tarkkaan… ;)

Ja niinko mainitsin, kilpailut olivat taas täällä Hamilton Gardensin paviljongissa. Aina yhtä mukava paikka käydä. Puutarha-alueita kasvattavat koko ajan eri aikakausien ja eri maiden puutarhoilla ja muutenkin paikkahan muuttuu todella paljon vuodenaikojen mukana, kun kukalla ovat eri kasvit. Tervetuloa tutustumaan!

Kommentit

  • Jari Holopainen

    Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Suomessa on tällä hetkellä opettajan rooli jonkinmoisessa murroksessa ja en ihmettelisi, jos pitkällä aikavälillä tapahtuisi kulttuuripiirteiden yhdenmukaistumista globaalissa mittakaavassa. Siinä vastuuta siirrettäneen loppupeleissä enemmän opiskelijalle opettajan toimiessa ohjaajana. Tällöin voi myös vanhemman rooli korostua, koska jos koulussa ei enää opeteta, mistä sitä tietää mistä jää paitsi.

    • Sari

      Kiitos kommentista Jari. Juu, olen vahan kauhunsekaisin tuntein seurannut kirjoittelua sielta koto-Suomesta. Nain useamman vuoden kokemuksella erilaisesta koulunkaynnista: elekkee nyt hyvat piattajat manko sotkemmaan hyvvee koulujarjestelmee!! Ihan aikuisten oikeesti! Siella lapset oikeasti saavat hyvan, laajan koulupohjan verrattuna esimerkiksi tahan etelaisen pallonpuoliskon verrokkiin nahden. Hyva homma on, etta on vahan valinnaisuutta jo yla asteellakin, mutta liikaa ei saa missaan nimessa vastuuta tyontaa nuorelle itselleen. Ihan nain omaa nuoruuttakin muistellen, sieltahan sita mentiin yli missa aita oli matalin eika osattu viela tulevaisuutta miettia lainkaan!

    • Sari

      Niin ja se vastuun sysays vanhemmille ei todellakaan ole reilua! Siina jos joku olettaa etta esim kolmen lapsen yksinhuoltajalla on toidensa paalle viela yhta paljon virtaa vahtia lasten laksyjentekoa, mita vaikkapa yksilapsisella parilla, on jossakin menty pahasti vikaan. Paavastuu lasten koulutuksesta ON PYSYTTAVA siella koulussa.

Jätä kommentti

*