Anna äänesi kuulua. Perusta blogi!

Siitä puhe mistä puute: uni

Kuva: Savonia-ammattikorkeakoulu

Työssä jaksamisesta puhutaan paljon. Aiheesta löytyy kirjallisuutta kasapäin. Itse törmäsin ohjeeseen: 7 askelta parempaan työssä jaksamiseen. Osa ohjeista on hyviä, osa suorastaan koomisia.

Ensimmäisenä ohjeena on erottaa työ ja vapaa-aika. Tämä ohje olisi hyvin sopinut teollisuuden aamunkoitteeseen. Silloin oli helppo tulla liukuhihnalle ja työpäivän päätteeksi pujahtaa kotiin kellokortin kautta.

Tietoyhteiskunnassa tämä harvoin onnistuu. Ei ihmisen päätä voi sulkea kello 16.00. Työpäivän asiat pyörivät päässä pitkin iltaa. Jos tietoisesti yrittää olla ajattelematta työasioita, siitähän seuraa entistä suurempi ahdistus.

Lounashetkeen kannustetaan. Hyvä ja monipuolinen ravinto epäilemättä ehkäisee monia työterveyttä uhkaavia sairauksia. Syömistä suositellaan myös muiden ihmisten seurassa.

Todellisuudessa näistä hetkistä on tullut huvittavia lepotaukoja. Ihmiset mättävät ruokaa kitusiinsa, samalla toisessa kädessä on älypuhelin, jota räplätään maanisesti. Yhteisöllisyydestä on tullut yksinäisyyttä.

Yksi tärkeä kohta ohjeissa pisti silmään: huolehdi unesta. Tällä hetkellä unihäiriöt ovat jo kansansairaus. Nukumme vähemmän kuin koskaan, vaikka kiivas työrytmi vaatisi huolellista lepoa.

Sekin tiedetään, että uni auttaa elimistön puolustusjärjestelmää pysymään kunnossa ja vaikuttaa näin ruumiilliseen ja henkiseen hyvinvointiin, väittää unitutkija, dosentti Henri Tuomilehto.

Tuomilehdon mielestä puutteellinen uni muodostaa merkittävän kansanterveydellisen ja -taloudellisen ongelman. Paremmalla uniongelmien hoidolla saadaan jopa 700-750 miljoonan euron säästöt vähentyneinä sairaspoissaoloina.

Unihäiriöt ovat valtava kansantaloudellinen ongelma, mutta yksilötasollakin se on tragedia. Kun nukkumattia ei kuulu, sängyssä, märissä lakanoissa pyöriminen yöstä toiseen, koettelee hermoja ja ruumiin voimia.

Jouni Vornanen

tiedottaja, Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*