Anna äänesi kuulua. Perusta blogi!

Kirkon mainostamisen mahdottomuudesta

Kristinusko tarjoaa ihmiselle loputtomasti ongelmia. Sellaisiakin, joihin tuntuu mahdottomalta keksiä minkäänlaista ratkaisua. Löysin vastikään ongelman koskien kirkon ja kristinuskon mainostamista. Siis mukaan kutsumista ja evankeliumin levittämistä, jotka ovat kirkon itseymmärryksen mukaan aivan keskeisiä.

Mainostaminen toimii niin, että markkinoitavaan tuotteeseen yhdistetään positiivisia mielikuvia. Mainosten hyvinvoivat, menestyneet ja kauniit ihmiset antavat ymmärtää, että kun liityt tähän porukkaan, arvosi kuluttajana ja ihmisenä yleensäkin nousee. Lupaukset ovat tietenkin katteettomia, mutta silti mainonta toimii.

Mainokset kertovat riviensä väleissä myös, millaisille ihmisille tuote on suunnattu. Tuotteisiin yhdistettävät kuvat ja kertomukset viestittävät, ketkä kelpaavat joukkoon. Tämän tietää jokainen, joka on harkinnut kuntokeskuksen jäsenyyttä.

On siis selvää, että Kristuksen seuraamiselle omistautunut yhteisö joutuu tässä kentässä ongelmiin. Ensinnäkin siksi, että Jeesuksen esimerkin mukaan joukkoon tulisi kutsua niitä, joiden kanssa juuri kukaan ei halua olla tekemisissä. Heitä, joiden kuvilla ei mainosteta ja joihin kukaan ei halua samaistua. Millainen mainosvideo kertoisi nykyajan syntisille, saastaisille ja muille pohjasakkana pidetyille, että täällä he kuuluvat joukkoon?

Toiseksi kristinuskoa on mahdotonta mainostaa koko sen kirjolle oikeutta tehden siksi, että sen ytimessä on niin paljon sellaista, mitä ihminen herkästi vierastaa. Kirkko on ristinkantajien yhteisö, jossa – Lutheria siteeraten – kunnia on kätkettynä häpeään, viisaus tyhmyyteen ja voima heikkouteen. Ja Paavalin mukaan: ”Jos joku teistä on olevinaan viisas tässä maailmassa, hänestä täytyy ensin tulla hullu.” En heti kohtakaan keksi näistä vetäviä sloganeita.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja sen seurakuntien verkkosivujen kuvamateriaali noudattelee pitkälti mainonnan peruslogiikkaa. Toimituksista ja muusta touhusta kertovissa kuvissa nähdään terveitä, hyvinvoivia ja yleensä myös kauniita ihmisiä. Mainonnan periaatteet toiminevat tässäkin, ja kirkkoon yhdistyy ihmisten mielissä positiivisia mielikuvia. Hyvä kai niinkin. Samalla välittyy rivien väleissä viesti: täällä annetaan niille joilla jo on. Mukaan kutsutaan hyväosaisia ja kaikkien vaivatta hyväksymiä ihmisiä.

Itse ajattelen niin, että kristilliseen yhteisöön kannattaa hakeutua kahden asian takia. Ensinnäkin siksi, että omassa sisikunnassa kytee halu etsiä Jumalan kasvoja. Toiseksi sen vuoksi, että kristilliseen elämään kuuluu pyrkimys kutsua mukaan ja kohdata niitä, joita muu maailma ei halua nähdä.

Oman hengellisyyteni kohokohtiin ovat viime vuosina kuuluneet jouluaamun jumalanpalvelukset Niuvanniemen oikeuspsykiatrisessa sairaalassa. Siinä ehtoollispöydässä täyttyvät molemmat kirkkoon kohdistuvat kaipaukseni ylitsevuotavasti. Mutta mitenpä siitä tekisi mainosvideon?

 

Laura Siponmaa

Jätä kommentti

*