Viime aikoina on paljon uutisoitu ylinopeussakkojen rangaistusten koventamisesta. En ole koskaan saanut ylinopeussakkoja, mutta minua ärsyttää ylinopeussakkoja koskevat uutisoinnit kerta toisensa jälkeen enemmän.
Ylinopeuden rajaa halutaan jatkuvasti laskea alemmaksi ja sakkosummia nostaa korkeammaksi. Hurjastelu liikenteessä on typerää, ja kyllä, siitä kuuluu rangaista. Ylinopeuden kitkeminen saa minulta vain tukea. Valitettavasti tuntuu vaan siltä, että tiukentaminen ei tapahdu sen takia, että teistä tehtäisiin turvallisia, vaan koska valtio tarvitsee rahaa. ”Valtio aikoo kaksinkertaistaa sakkotulot” kaltaisilla otsikoilla tulee sellainen mielikuva, että kun valtion kassassa on vajetta, haetaan siihen lisäystä jo melkein kyseenalaisin menetelmin. Ministeriöltä tulee ideoita kovemmista sakoista ja matalammista sakkorajoista. Jossakin vaiheessa puhe on niin pienistä ylinopeuksista, että ne olisi kuljettajana vaikea edes havaita ei-digitaalisessa nopeusmittarissa. Kuljettajat todennäköisesti tuijottaisivat nopeusmittaria paniikissa, sen sijaan, että tarkkailisivat ympäristöään. Tieturvallisuus huipussaan.
Mielestäni on hieman vääristynyttä laittaa korkeampia rangaistuksia, koska valtio tarvitsee rahaa. Tulee sellainen olo, että raha on ihmisten henkiä arvokkaampaa ja ylinopeuksien suhteen kiristetään linjaa rahan, eikä ihmisten turvallisuuden vuoksi. Keskustelusta paistaa läpi selkeästi se, että ylinopeuden kitkeminen on kiva bonus, mutta sakkotulot on tässä se prioriteetti. Jossakin törmäsin kolumniin, jossa melkeinpä valiteltiin autoilijoiden kaasujalan keventymistä ja sitä, että sen takia valtio ei pääse sakkotavoitteeseen. Jotenkin vääristynyttä, sanoisin. Eräässä Ylen uutisessa kerrotaan mm. ”… lakimuutos on törmännyt perustuslaillisiin ongelmiin. Korotusta ei saisi perustella vain valtion rahantarpeella, vaan tilalle pitää loihtia liikenneturvallisuussyitä.” Mitäköhän minä juuri luin? Että ihan pitää loihtia jokin liikenneturvallisuussyy, johon vetoamalla voidaan kiskoa autoilijoista enemmän rahaa valtion kassaan?
Tämähän selittää hyvin paikoitellen täysin käsittämättömät nopeusrajoitukset. Madellaan menemään teillä, missä voisi hyvin mennä hieman vauhdikkaamminkin. Ihan jotta saataisiin sakotettua jokainen mahdollinen euro. Hieman haiskahtaa tällaisten ajatusten valossa Petosentien nopeusrajoituksen muuttuminen 60 km/h:sta taajamanopeuteen. Syynä tiputukselle esitettiin Lippumäen uimahallin ja LIDLin risteyksen rauhoittaminen jalankulkijoille, mutta todellisuudessa syy taisi olla jossakin muualla. Ei se nyt ihan mikään Kuopion Shibuya ole.
Tosiasioille ei voi mitään, mutta toivoisi asioista päättäviltä ja näitä lakimuutoksia ehdottavilta edes vähän diplomatiaa. Edes sellaista viestintää, jossa välittyy valheellinen kuva, että kansalaisten turvallisuutta tässä vaan ollaan puuhailemassa. Nyt puhutaan vaan liikenneturvallisuussyiden loihtimisesta ja budjettivajeesta rikesakkotuloissa valtiolle.
Ennen ajellessa noudatin nopeusrajoituksia ajatellen omaa ja muiden turvallisuutta. Nykyään turvallisuus ei ole enää päällimmäisenä mielessä. Ärsytys on vienyt sen tilan. Kaipa tämäkin siis toimii ylinopeuden kitkijänä. En aja ylinopeutta, koska en halua olla valtion rahankeräysjärjestelmän uhri.
Ilkka Junninen
Että osui asian ytimeen, ja näin tapahtuu ns. oikeusvaltiossa …