Guangzhou – sekoitus uutta ja vanhaa

Edellisessä postauksessa kerroin kun hengailtiin Shangxiajiu Pedestrian Streetillä. Tästä jatkoimme matkaa eteenpäin, kunnes tulimme kaupunginosaan joka oli vanhaa Guangzhouta. Alueella oli vanhoja, näyttäviä kiinalaisia rakennuksia.
DSC_0440 DSC_0441 DSC_0443 DSC_0446 DSC_0450

Postilaatikot olivat sikin sokin sulassa sovussa.

Jatkoimme kävelyä, kadut kapenivat ja talot näyttivät entistä vanhemmilta ja huonokuntoisilta. Oli mielenkiintoista liikkua pienillä kujilla, ja katsoa kuinka ihmiset täällä asuvat.

Katujen varsilla oli tavallisten talojen lisäksi ruokapaikkoja ja ravintoloita.

Pyykit kuivuivat kaduilla näppärästi.

Kepin avulla pyykit sai kätevästi narulle.

Tämän paikan takoitus ei selvinnyt, mutta oli pakko ottaa kuva värikkäästä ja vaikuttavasta portista.

Vanhoilla kujilla kävelyn jälkeen suuntasimme metroasemalle, suuntana Canton tower. Kantonin televisiotorni on ilmeisesti maailman toiseksi korkein torni. Tornia alettiin rakentaa vuonna 2005 ja torni valmistui vuonna 2010. Torni oli näyttävä ilmestys, se oli 459,2 metriä korkea ja antennin kanssa 600 metriä korkea. Tornissa on kuusi hissiä ja maksua vastaan pääsi sisälle torniin. Pitkien jonojen vuoksi tornissa käynti jäi tällä kertaa välistä, tosin torni oli vaikuttava ulkoapäinkin. Tornissa vaihtuivat valot ja välillä ne vilkkuivat. Alueella oli paljon turisteja, mutta tästäkin huolimatta fiilis oli hyvä. Tässä video Guangzhoun nähtävyyksistä.

kanton_tower

Väriä vaihtava korkea torni oli vaikuttava näky.

Tornin vieressä oli satama-alue, jossa oli oma valo-shownsa lautta-ajeluineen.

Seuraavana päivänä…

Luovutimme hotellihuoneen puoliltapäivän ja lähdimme metrolla kohti Guangzhoun eteläistä rautatieasemaa. Ilma oli tässä vaiheessa aurinkoinen ja lämmin, t-paidassa tuli kuuma. Rautatieasemalla oli paljon poliiseja ja sotilaita. Mietin vain, että ainakin vartiointi toimii. Yritimme ostaa junalippuja Shenzheniin kahdelta eri lipputiskiltä, tuloksetta. Olisimme saaneet junaliput vasta yhdeksän aikaan illalla lähtevään junaan. Hetken mietittyämme päätimme ostaa bussiliput Shezheniin. Rautatieasema oli valtavan kokoinen, ja menikin hetki ennen kuin löysimme oikean bussi-terminaalin. Saimme bussiliput heti seuraavaan bussiin. Bussilippu maksoi 70 renmimbiä eli 9,50 euroa.

Junalipun myyjä alleviivasi lipusta tärkeimmät, eli laiturin johon meidän pitää mennä ja bussin istumapaikan numeron.

Lipun saatuamme olimme jonossa klo 15.00, kun lipussa oli kellonaika 15.10. Kiinalainen bussi-järjestelmä ei selkeästi ollut yhtä hyvin organisoitua kuin junassa. Olimme jonossa C19, joka ei liikkunu mihinkään. Portit laitettiin nenämme edestä kiinni ja katsoimme, kun viereinen jono C20 liikkui koko ajan. Vieressäni seisoi mikrofoniin huutava nainen, joka otti matkustajien matkaliput ja neuvoi ihmiset oikeaan bussiin. Tämä odottelu mikkiin huutavan kiinalaisen naisen vieressä ei ollut mitään nannaa. Odotin kuitenkin rauhallisesti, sillä tiesin että pääsisin pian viileään bussiin istumaan.
DSC_0499 DSC_0500 DSC_0503
Lopulta odotus palkittiin, ja pääsin ikkunapaikalle ilmastoituun bussiin. Olin positiivisesti yllättynyt, kuinka hyvin tuo bussimatka meni. Kaikki kiinalaiset olivat bussissa hiljaa, kaikki taisivat nukkua ja näppäillä puhelintaan. Bussi pysähtyi yhden kerran, kuljettaja taisi pitää vain vessatauon. Matka kesti 2,5 tuntia ja illan hämärtyessä kuuden aikaan olimme perillä Shenzhenissä. Miniloma oli oikein onnistunut ja mieli levännyt. Tästä oli hyvä aloittaa uusi vuosi<3.

Kommentit

• leena

Anni, kiitos matkakuvauksesta. Olisi ollut mukava lukea vielä lisää kokemuksistasi. Kuvat olivat kiinnostavia