Kota Kinabalu – aurinkoa, kirkasta merivettä ja snorklausta

Kiinassa kevät tuntuu epävakaiselta ja viileältä. Lähes joka päivä on satanut, ja yleensä kun täällä sataa vettä, niin sitä sataakin sitten ihan kunnolla. Tennarit kastuvat huolella ja saa olla varovainen, sillä maassa olevat laatat ja metroasemien lattiat ovat sateella liukkaat. On ollutkin päiviä, kun vettä on satanut niin paljon, ettei ole ollut mitään järkeä lähteä lounaalle kastelemaan itseään, niinpä minä sekä kollegat olemme turvautuneet purkkinuudeliin ja kaurapuuroon.
Maaliskuun alussa sain kylmyydestä tarpeeksi ja varasin ystäväni kanssa matkan, kriteereinä olivat edullisen hinnan lisäksi aurinko, meri ja hyvät snorklausmahdollisuudet. Nämä kaikki löytyivät, sillä Hongkongista pääsee näppärästi Malesiaan, Borneoon Kota Kinabaluun. Kaupunki sijaitsee Borneon luoteisrannalla Etelä-Kiinan meren rannalla. Lensimme Malesiaan torstai-iltana ja tulimme takaisin Hongkongiin maanantai-aamuna, tässä ajassa ehti hyvin rentoutua ja nähdä paikkoja. Lento kesti kolme tuntia, tämä oli oikeastaan maksimi lentoaika pitkän viikonlopun reissulle.
Meillä oli edessä kolme kokonaista päivää, tässäkin ajassa ehti hyvin rentoutua ja nähdä paikkoja. Kävimme kolmella eri saarella, söimme hyvin, lepäsimme, kävimme kahdesti hieronnassa sekä viimeisenä päivänä olimme koskenlasku-reissulla. Koskenlasku oli hauskaa, tuo oli ensimmäinen kerta minulle ja ystävälleni kun kokeilimme koskenlaskua. Koski jossa olimme ei ollut hurja tai pelottava, sillä tuonne reissuun myös lapset olisivat voineet osallistua. Päivä oli kuitenkin antoisa ja tästä päivästä jäi hyvät muistot. Lähdimme aamulla yhdeksän aikaan matkaan, auto tuli hakemaan meitä hotellillta. Matka Kiulu-joelle kesti tunnin ajan, tuon tunnin ajan torkuimme autossa. Perille päästyämme oppaamme kävi läpi kuinka veneesssä kuuluu olla, ja että missä kohtaa jalkojen ja käsien kuuluu olla. Veteen päästyämme homma alkoi luonnistua hyvin, koskenlasku oli hauskaa. Välillä pysähdyimme uimaan ja oli myös mahdollista hypätä kiven päältä suoraan veteen, itse jätin tämän välistä. Koskenlaskun jälkeen pääsimme suoraan syömään lounasta, tuossa vaiheessa nälkä kurnikin jo vatsassa. Lounaan jälkeen lähdimme jatkamaan matkaa takaisin hotellille. Kaikkinensa koskenlaskureissu kesti kuusi tuntia, joka oli oikein sopiva aika tuohon. Tuolta reissulta ei ole ole kuvia, mutta muutama muu kuva tuli otettua, tervetuloa mukaan!

Hongkongin lentokentällä odottelin malttamattona, että milloin pääsen aurinkoon ja lämpöön.

Ennen lentoa on kiva hengähtää ja miettiä mitä kaikkea tulevalla reissulla tapahtuu. Lentokentällä on kiva, ainutlaatuinen fiilis: lähdön tunnelma.

Mentiin ystäväni kanssa viimeisenä koneeseen…itseasiassa myös paluulennolla. Emme siis olleet myöhässä, mutta jotenkin jäimme aina viimeiseksi:)

Ilma oli kostea ja aurinkoinen, lämpötilat keikkuivat 25-30 asteessa.

Rannasta sai paatin, joka kuljetti meidät kahdelle eri saarelle. Tiedossa oli snorklausta ja auringon ottoa.

Saari täytti odotukset. Oli ihanaa päästä pitkästä aikaa uimaan. Kostea, aurinkoinen ilma ja suolainen merivesi olivat oikein hyvä kombo.

Maisemat olivat mielettömät. Olisin voinut jäädä saarelle vähän pidemmäksikin aikaa nauttimaan näistä maisemista.

Tuohon aikaan päivästä ranta oli hiljainen.

Ihmisten lisäksi siellä mateli tämä veijari. Myöhemmin toisella saarella näimme, kun sama eläin ui meressä samaan aikaan meidän kanssa.

Tunnin kuluttua oli kuitenkin aika lähteä, napata muutama kuva ja hypätä veneen kyytiin toiselle saarelle.

Venematkat olivat hauskoja. Aallokossa vene pomppi ja välillä vettä pärskyi meidän päälle. Kiinalaiset turistit kiljuivat kauhusta, me suomalaisina vain nautimme kaikesta.

Toinen saari oli autio. Tämä ei haitannut yhtään, sillä uimaanhan tässä tultiinkin.

Tämän kauneuden lisäksi rannalta löytyi melkoisen paljon roskia, joka suututti kovin.

Veneen kuljettaja odotteli koko tuon ajan veneessä ja katseli mitä touhuamme. Reissulla oli mukana minun ja ystäväni lisäksi kiinalainen pariskunta.

Nautin näistä venematkoista suunnattomasti, toivoin vain, että olisin voinut vielä jatkaa veneen kyydissä jonnekin.

Satamassa olevat alukset olivat vanhan mutta mielenkiintoisen näköisiä, näillä paateilla olisi varmaan monta tarinaa kerrottavana..

Tässä hieman näkymää kadulta. Autokanta oli Kiinan verrattuna vanhaa ja kaupunki muutenkin oli kotoisa ja pieni.

Maistelimme paikallisia herkkuja. Maku oli ihan hyvää, vähän niin kuin olisi syönyt makeaa kuivakakkua.

Paikallinen ruokaa oli hyvää, tässä ruoassa oli sopivasti monenlaisia makuja.

Söin parasta jäätelöä jota olen koskaan syönyt. Minttujäätelö maistui aivan oikealta mintulta. Jäätelö tehtii paikan päällä, ja sen teko itsessään oli mielenkiintoisen näköistä.

Tunnelma rannassa oli leppoisa.

Auringonlaskut olivat kauniita, tässä hetkessä on jotakin maagista.

Ethän kalasta rannassa, kyltti kieltää.

Lopulta oli aika sanoa hyvästit Kota Kinabalulle. Reissu oli lyhyt, mutta antoisa.

Kota Kinabalu oli oiva kohde pitkälle viikonlopulle. Kaupunki oli pieni, parasta paikassa olivat saaret joihin pääsi edullisesti veneellä. Merivesi oli kirkasta, joten snorklaus- ja sukellusmahdollisuudet olivat loistavat. Itse nautin suunnattomasti kaupungin rauhallisuudesta, tuolla eivät autot tööttäilleet ja ihmiset syljeskelleet kadulle. Tällä siis viittaan Kiinan huonoihin puoliin. Ihmiset olivat todella ystävällisiä ja varsinkin pitkä vaalea ystäväni sai paljon positiivista huomiota. Tämän piristysruiskeen jälkeen jaksoi hyvin ahertaa arjessa.