Miksi humalassa saa ajaa?

”Suomessa minkä tahansa moottoriajoneuvon kuljettaminen on rikos, jos kuljettajan veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on 0,5 promillea tai enemmän.

Myös polkupyörän ja muiden ajoneuvojen kuljettaminen sekä jalankulku liikenteessä alkoholin vaikutuksen alaisena on yleensä rikos, koska tienkäyttäjän tarkkaavaisuus tai huolellisuus on alentunut päihtymyksen seurauksena.”

”Moottoriajoneuvon kuljettaja, jonka veressä alkoholia on niin vähän, ettei rattijuopumuksen promilleraja ylity, syyllistyy liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, mikäli alkoholi vaikuttaa kuljettajan tarkkaavaisuuteen tai huolellisuuteen. Tämän vuoksi moottoriajoneuvoja ei tule käyttää päihtyneenä, vaikka veran alkoholipitoisuus olisikin alle 0,5 promillea. Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voidaan tuomita vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.”

(Laskurit.fi)

Yllä mainitut luvut nähdessäni jäin miettimään pariakin asiaa. Ensinnäkin: mikä siinä on, että pitää yhdistää autoilu ja päihteet? Toisekseen: miksi Suomen lainsäädäntö antaa ihmiselle luvan yhdistää autoilun ja päihteet?

Kataisen hallitus pohti vuonna 2013, pitäisikö raja laskea 0,2 promilleen. Ehdotus kuitenkin hylättiin, perusteluna oli muun muassa ”promillerajalla ei ole mitään tekemistä rattijuopumusten määrän kanssa” (lähde). Miten niin ei ole mitään tekemistä? Kun raja on suurempi kuin 0, antaa laki luvan ajaa juopuneena.

Kuvitellaan tilanne, jossa nuori ja kokematon autoilija (tilanne toimii myös vanhemmilla / kokeneemilla kuskeilla) on lähdössä kuskiksi kavereille baari-iltana. Baarissa muiden ollessa jo hyvässä maistissa nuori kuski pohtii, kehtaisiko sitä sittenkin ottaa sen yhden oluen – onhan tässä monta tuntia aikaa antaa sen palaa pois, eihän se raja yhdellä ylity. Muut lempeämielisessä hiprakassa myötäilevät – kai nyt selvin päin osaa laskea hienot promillerajat ja ajatella järkevästi. Kuski ottaa oluen.

Hetken päästä oluita on hulahtanut jo kaksi, ja tekee mieli drinkkiä. Promillerajat paukkuu – muutaman tunnin päästä pitäisi jo ajaa. Tämän tilanteen tullessa eteen, vaihtoehtoja kotiin paluu ajomatkalle on kaksi: jotain sattuu tai tuurilla kaikki selviävät hengissä kotiin. Jos käteen tarttuu vielä se drinkki, niin jälkimmäinen vaihtoehto alkaa olla jo oikeasti onnen kantamoinen.

Kun ihminen ajaa 50km/h, tarkoittaa se 14m/s. Keskiverto reaktioaika jarrutuksen aloittamiseen on 14 metrin mittainen. Ottaen huomioon miten naurettavaa turvaväliä täällä Kuopiossakin pidetään, niin en ihmettele yhtään miksi ”turhia” kolareita syntyy. Lisätään yhtälöön väsyneen, päihtyneen (myös laillisesti päihtyneen) kuskin reaktioaika ja 100km/h nopeutta.

Ihmisen tarkkaavaisuus ja reaktiokyky heikentyvät huomattavasti myös nälästä, väsymyksestä, stressistä ja yleisestä hälinästä. Ihmisen on yleensä pakko ajaa näiden tuntemusten kanssa, koska jos ei aja kotiin, ei pääse esimerkiksi syömään tai nukkumaan. Päihtyneenä ei ole koskaan pakko ajaa. Päihtyneenä ajamista tapahtuu vain, jos valitset niin selvin päin.

Tarvitseeko itseä ajaa tilanteeseen, jossa oma ja läheisten selviytyminen ei ole täysin varmaa? Miksi ei voisi pitää alkoholin määrän veressä täysin nollilla? Olisiko se helpompaa, jos promilleraja olisi ehdoton kielto?

Päihteiden ja autoilun yhdistäminen pitäisi olla jokaiselle ehdoton ei. Tällä hetkellä se on ehdollinen ei, josta saa enimmillään puoli vuotta kakkua lusittavaksi. Asioille voisi tehdä jotain. Niin autoilija itse, kuin päättäjätkin.

– Ansku♥

Ps. Pahoittelen, jos julkaisin tekstin monta kertaa peräkkäin, koitin laittaa sitä luonnoskansioon :D

Mitä mieltä ootte tuosta päihtyneenä ajelusta?

Kommentit

  • pike

    Liikenne ja alkoholi ei sovi yhteen. Ei myöskään urheiluun sovi alkoholi, joten kaikki urheilutapahtumat pitäisi olla niin alko-kuin savuvapaat.

  • Pakana

    Niin juu, ja toi et ei jalankulkijoita tai pyöilijöiden humala ajoa edes valvota, itsekin oon tölkki kourassa puhalluspartion ohi ajanut. Resurssit?

    • Ansku

      Niin, onhan sekin iso onnettomuusriski, jos vaikka jalankulkija hoipertelee tielle yllättäen eikä tajua väistää autoja. Ei välttämättä tarkkaavaisinkaan kuski ehdi reagoida.

Kommentointi on suljettu.