Asialliset potilaat hoidetaan

Lääkäri.

Miksi lääkärit kirjoittavat potilaskertomukseen, että potilas on asiallinen?

Onko ”asiallinen potilas” jokin lääkärikunnan salakielinen viesti?

LÄÄKÄRI oli taas kerran kirjannut potilaskertomukseen luonnehdinnan ”asiallinen mies”. Olen monesti pohtinut, mitä tuommoinen asiallisuus oikein merkitsee ja miksi lääkärit katsovat tarpeelliseksi merkitä sen papereihin.

Maallikkona tajuan, että kardiologi on ammattilainen tekemään diagnoosin rytmihäiriöistä tai endokrinologi hoitamaan kilpirauhasen sairaudet. Mutta miksi ja millä ihmeen perusteella sisätautilääkäri määrittelee sydänvaivoja potevan miehen asialliseksi?

Sanakirjan mukaan asiallinen ihminen pysyy asiassa eikä takerru sivuseikkoihin. Hän on tasapuolinen, objektiivinen, ehkä jopa säällinen. Tilanteen vaatima käyttäytyminen on asiallista käytöstä.

POTILAS vaihtaa lääkärin kanssa tavallisesti muutaman sanan. Hän kertoo oireet ja pyytää reseptin tai sairauslomaa. On vaikea kuvitella, että sen perusteella voisi tehdä syvällistä luonnetutkielmaa. Onko asiallisen potilaan tapauksessa siis kyse jostain lääkärikunnan salakielisestä viestistä?

Mene ja tiedä. Ehkä kysymys onkin hoitoluokituksesta tai hoidon tarpeen arvioinnista, jossa asialliset potilaat hoidetaan ja muuten ollaan kuin Ellun kanat. Resurssit ovat joka tapauksessa rajalliset, kun väki vanhenee ja hoitajat pakenevat parempiin töihin.

Kenties lääkärinkoulutuksessa päntätään ensin päähän asiallisen potilaan määritelmä ja sitten harjoitellaan, miten tätä salaoppia voi soveltaa pikavauhtia etenkin päivystyspoliklinikalla. Päivystyksessä näet ramppaa hyvinkin epäasiallisia tapauksia.

Kaunis Kuopio -joukkorahoituskampanja.

EPÄASIALLINEN tai asiaton potilas voi olla työläs, hankala ja tuottamaton, mutta eikö hänellä pitäisi kuitenkin olla yhtäläinen oikeus hyvään hoitoon?

Vakavasti ottaen luotan kyllä siihen, että lääkärinetiikka on Suomessa vielä jotensakin voimissaan. Perusterveydenhuolto yskii kuitenkin jo niin pahasti, että laadukkaimman hoidon saavat enää vain ne potilaat, jotka pystyvät luovimaan lähes kafkamaisessa järjestelmässä.

Rivien välistä voi lukea, että asialliset potilaat ovat lääkäreille mieleen. Epäasialliseksi ei kannata heittäytyä edes viimeisessä hädässä. ■ geron.fi

Kommentit

  • Arja Hakala

    Juurikin niin asiallinen henkilö, kuten olette blogiinne kirjoittanut.

    Asiakas on selkeäsanainen, ei liiruttele sivuseikoissa vaan pysyy asiassa, ja siinä tilanteessa.

    Kaikki eivät suinkaan ole potilaita, vaikka lääkärillä käyvät, vaan ovat pikemminkin asiakkaita.

  • Arja Hakala

    Jatkan kommenttiani.
    Millainen on epäasiallinen asiakas ja tai potilas?
    Lienee siihen määritelmä olemassa.

    Itse ymmärrän niin, että epäasiallisuus ei sisälly hyviin käytöstapoihin.

  • Veikko Kastinen

    Minun mielestäni asiallinen potilas on sellainen joka kertoo oman mielipiteensä sairaudestaan ja sen hoidosta, on aktiivinen omissa asioissaan.
    Kertoo oman näkemyksensä ”miksi sairastuin”, se on hyvä lähtökohta lääkärillekin korjata asioita.

  • Marjatta

    Mielenkiintoinen keskustelu. Toivottavasti siihen sopii myös tällainen lääkärin kommentti. Asiallinen henkilö on lääkärikielessä sellainen, joka ei ole mm. sekava, keskittymiskyvytön, muissa maailmoissa tai hyvin muistamaton. On siis lähtökohtaisesti positiivinen ilmaisu.

  • Kuuraparta

    Törmäsin tuossa jännään termiin vähä aikaa sitten ”heikkolahjaisuus” Orttopetrian liäkärin suust? Tahi oli kirjotellunna ommaankanttaan noin potillaalle? Avustan häntä asioinnissa, mut en kyllä tuota kertonna häll. Itelle.Jos tollasta laiteltas, saattas kyll keskustelluu tulla asiast.
    Muutennii oun pikkusen alakanna kyssee alastammaan Liäkärien puhheit, ku kerrannii en pysähtynnä keskustelemmaan ”Liäkärit ilman rajoja juttuja” kuullu jälest et ”Paskkoo päivvee”? Mitäpä tuhon voipi muuta huikata, ku kiitos sammoin.

Jätä kommentti

*