Ikäystävällinen ilman liirumlaarumia

Ikämies ojentaa lahjapaketin.

Ikäystävällisyys on ihmisystävällisyyttä ja asiakasymmärrystä.

Iäkkäille asiakkaille räätälöidyt ratkaisut palvelevat bonuksena kaikenikäisiä.

IKÄYSTÄVÄLLISYYS kuuluu elimellisenä osana nykyaikaisten palvelujen kehittämiseen ja yhteiskuntasuunnitteluun.

Ikäihmisten tarpeet huomioon ottava ja aidosti hyvinvointia edistävä toiminta vaatii kokonaisvaltaista näkemystä, jonka asiantuntemus pohjaa monitieteiseen gerontologiseen osaamiseen. Ikääntyneitä on kuultava kokemusasiantuntijoina.

Kehitystyön jälkeen juhlalliset lupaukset täytyy ottaa käyttöön. Todellisuudessa moni vanhuuteen liittyvä ohjelmanjulistus, hankesuunnitelma ja kehittämisperiaate hyödyttää vain toimintaa pyörittävää hallintoa ja alihankintaa. Nykyisellään sangen harva projekti juurtuu ikäihmisten arkielämään, etenkään netistä.

IKÄYSTÄVÄLLINEN palvelu on sinänsä kiinnostava käsite. Mistä puhumme, kun puhumme esimerkiksi kuntapalvelujen ikäystävällisyydestä? Yleiskäsite haaroo eri suuntiin ja vaatii pilkkomista.

Kuopion kaupungin ikääntymispoliittisessa ohjelmassa sana palvelu mainitaan muutamalla kymmenellä sivulla lähes 600 kertaa. Saavatko ikääntyneet kuopiolaiset mantrasta huolimatta edes vanhuspalvelulain edellyttämää vähimmäispalvelua?

Ikäystävällinen Kuopio lupaa, että ikääntyneet kuntalaiset pääsevät aktiivisesti mukaan päätöksentekoon sekä palveluiden suunnitteluun ja arviointiin. Ikäihmisillä on päätösvalta omassa elämässään, ja palvelut tavoittavat myös heikoimmassa asemassa olevat. Toteutuuko palvelulupaus?

Ikäystävällinen palvelu ei ole rakettitiedettä.

ASIAKASLÄHTÖISET yritykset voivat onneksi räätälöidä liiketoimintansa helpostikin ikäystävälliseksi oivaltamalla, että loppujen lopuksi kyse on hyvästä palvelusta. Kaiken lisäksi palvelukonsepteja ja työtapoja on mahdollista muuttaa askel kerrallaan.

Ikäystävällinen palvelu ei ole mitään rakettitiedettä. Se ei kaipaa kalliisti rahoitettujen projektien liirumlaarumia vaan ikääntyneiden asiakkaiden ja ikääntymisen asiantuntijoiden kuulemista – ihmisystävällisyyttä ja asiakasymmärrystä.

Alkuun pääsee hyvin käytännönläheisellä kartoituksella, jossa iäkkäiden asiakkaiden tarpeita ja toivomuksia selvitetään yhteispelillä. Ikäihmisten hyväksi räätälöidyt ratkaisut palvelevat sittemmin vielä bonuksena kaikenikäisiä asiakkaita. ■ geron.fi

Kommentit

  • Arja Hakala

    Ihana otsikointi ”Ikäystävällinen…” pitää sisällään just sopivan ja ymmärrettävän tekstin.
    Tällainen kirjoitelma menee tunteisiin.
    Näinkö meidät huomioidaan.

    Kiitos asiallisesta kirjoituksesta Ari Liimatainen.

  • Arja Hakala

    Kiitos.

    Kiitokset retuperällä olevien asioitten esilleotosta varsinkin ikääntyneiden keskuudessa. Puhetta kun piisoo niin joitain parannuksia tulenee.

    Omannäköistä jouluaikaa teille – hötkyilemättä – keskittyen itseensä.

Jätä kommentti

*