Lähetä jouluposti ajoissa – toimi nyt

Postitoimipaikka Kuopio 2 perustettiin vuonna 1934. Kuvat emaloiduista postikonttorin kilvistä ovat Postimuseon kokoelmista. Kuvankäsittely: Ari Liimatainen

Posti lopettaa viimeisen toimipaikkansa Kuopiosta perjantaina 13. elokuuta.

JOULUKORTIT kannattaa lähettää mitä pikimmin. Paketit eivät valitettavasti enää ennätä aatoksi perille.

Lohkaisu viipyilevästä postinkulusta nauratti sosiaalisessa mediassa keskellä kesää. Posti on pettänyt kansalaisten luottamuksen niin monella saralla, että koko toiminta alkaa olla vitsi.

Ruohonleikkuu, muonitus ja kotihoito ovat surullisenkuuluisia esimerkkejä postilaitoksen uudistuksista. Perjantain posti jaetaan jo torstaina kaiketi jonkin sortin aikakoneella. Ja palvelu vain paranee!

KUOPIOSSA Posti lopettaa ensi viikolla Kauppakadun toimipaikan. Sen jälkeen kaupungissa ei ole enää yhtä ainoaa Postin omaa myymälää.

Postilla on lähes 400-vuotinen historia, mutta yhtiö näkee vanhojen toimipaikkojen lakkauttamisessa pelkkiä etuja. Jatkossa palvelua saa automaateista, marketeista ja diginä. Perinteillä ja asiantuntemuksella ei ole merkitystä liiketoiminnassa.

Posti yrittää vakuuttaa, että uudistamisen keskiössä on asiakaskokemuksen parantaminen. Avainsanoja ovat mutkattomuus ja kitkattomuus: ”Sä tilaat, mä tuon.”

Kaunis Kuopio -joukkorahoituskampanja.

MIKSI käytännön kokemukset Postin toiminnasta ovat täysin päinvastaisia? Vuosien varrella olen kirjoittanut useita blogi- ja mielipidekirjoituksia huonosta postinkulusta ja absurdeista tilanteista. Useimmiten en ole viitsinyt edes valittaa, sillä lopputulos on aina sama: Posti pahoittelee ja palvelu sen kuin pahenee pahenemistaan.

Viimeksi odotin kirjapakettia monta viikkoa. Postin chatiin oli aina jono eikä puheluihin vastattu. Lopulta sain tietää, että vain lähettäjä voi tehdä virallisen tiedustelun kadonneesta paketista ja vastaanottajana olin metsästänyt kirjoja viikkotolkulla ihan turhaan. ”Emme valitettavasti paikantaneet lähetystäsi, mutta mikäli sulla on kysyttävää, kerrothan!” toivotti joku tekopirteä Henriikka.

Paketti vain katosi. Kustantaja postitti mukisematta uuden ja totesi hävikin olevan niin jokapäiväistä, että on helpompi lähettää kirjat uudestaan kuin tehdä reklamaatioita Postiin. Kun myin eilen vanhan kännykkäni, lähetin sen Kauppakadun postitoimipaikasta kauhunsekaisin tuntein. Jää hyvästi! ■ geron.fi

Kommentit

  • Arja Hakala

    Kirjoitittehan paketin päälle tietonne sekä saajan tiedot.

    Vaikkakin paketin päälle tulee erillinen postin virkailijan tulostama osoitetarra niin se ei yksin takaa postin perille menoa.

    Tarra voipi irrota ja sittenpä lähetys ei mäne minnekään.

    Peukutus paketin perillepiäsystä.

Jätä kommentti

*