Lue lisää netistä – tai unohda koko juttu

Verkkokysely antaa auvoiset tulokset ikäihmisten netin käytöstä.

Digitalisaatiossa moni on menettänyt edellytykset hoitaa omia asioitaan.

ITÄ-SUOMEN yliopisto uutisoi, että suurin osa ikääntyneistä käyttää mielellään sähköisiä sotepalveluja. Valtaosa yli 65-vuotiaista luottaa siihen, että asiat ovat hoidettavissa sähköisesti.

Kyselytutkimuksen mukaan ikääntyneet käyttävät tietotekniikkaa yhtä reippaasti kuin muutkin kansalaiset: pankkiasioiden toimittamiseen, uutisten lukemiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiointiin. Paikasta riippumaton asioiden hoito säästää aikaa ja rahaa.

Jo viisi vuotta sitten Ilmarinen ja OP ehättivät kertomaan uusien eläkeläisten asioivan verkossa aktiivisesti. Vain hyvin pieni joukko haluaa enää hoitaa asiansa konttorissa. Lähes jokaisella tuoreella eläkeläisellä on käytössään tietokone, älypuhelin tai tabletti.

NÄIN auvoiset tulokset ikäihmisten netin käytöstä saadaan useimmiten – yllätys, yllätys – verkkokyselynä. Niin nytkin.

Niiltä, jotka eivät käytä sähköisiä palveluja, ei edes kysytä. Vastaajat ovat ehkä muutenkin tavallista aktiivisempia tietotekniikan harrastajia. Tuoretta Itä-Suomen yliopiston tutkimusta on markkinoitu Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminnan verkkosivuilla. Vastauslinkki on lähetetty Eläkeliiton jäsenille sähköpostitse.

Tutkijat myöntävät varovasti aineiston keruun ongelmat. Sähköinen kysely ”saattaa vääristää” tutkimustuloksia, koska tietokonetta tai älylaitteita käyttämättömien ääni ei tule kuulluksi. Tutkimuksen validiteetti ”saattaa kärsiä”.

ASIANLAITA saattaa todellakin olla niin. Esimerkiksi Helsingin kaupungin gerontologisen sosiaalityön viimevuotisesta raportista käy ilmi, että työntekijät joutuvat avustamaan iäkkäitä ihmisiä nykyisin pankkiasioissa, jopa laittomasti.

Raportissa on esillä useita tilanteita, joihin liittyy sähköisen asioinnin aiheuttamia osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden ongelmia. Muun muassa vuokra-asunnon hakeminen edellyttää vahvaa sähköistä tunnistautumista.

Kun yhteiskunta on digitaalistunut, moni iäkäs ihminen on menettänyt edellytykset hoitaa omia asioitaan. Laitteiden, ohjelmien ja palveluiden käyttö maksaa ja vaatii erityisiä taitoja. Syrjäytymistä aiheuttaa se, että tiedon saaminen ja asiointi ilman nettiä alkaa olla mahdotonta. Lue lisää netistä, uutisankkurit patistavat illasta toiseen.

KÄYTÄNNÖSSÄ digiloikka ei kuitenkaan ole mahdollinen kaikille. ■ geron.fi

Kommentit

  • Arja Hakala

    Palveluntuottajalta välinpitämätöntä viestintää ”Lue lisää netistä”, jos ei ole edes nettiosoitetta mistä lähtee tietoa hakemaan.

    Täytyy muistaa, että mikään ei ole itsestään selvää löytyykö vaiko ei.
    Siinäpä sitten jäi tietopaitsioon.

    • Ari Liimatainen

      Kiitos kommentista. Aika monen palveluntuottajan yhteystietojakin saa etsiä sivuilta kissojen ja koirien kanssa.

Jätä kommentti

*