Mä lemmin ketä mua miellyttää

Karita Mattila.

Karita Mattila kietoo miehet pikkusormensa ympäri. Kuva: Suomen kansallisooppera, Tuomo Manninen

Karita Mattila vaihtoi viihteelle.

OOPPERALAULAJA Karita Mattila tulkitsi syyskuussa Jean Sibeliuksen yksinlauluja Kuopion kaupunginorkesterin solistina. Ylikapellimestari Jaakko Kuusisto (1974–2022) oli tehnyt uudet orkestroinnit ja ennätti johtaa unohtumattoman konsertin.

Kevät on tuonut kansainvälisesti menestyneen sopraanon nyt Helsinkiin Suomen kansallisoopperan estradille. Koko Karita -niminen ilta sisältää ensin Francis Poulencin monologioopperan Ihmisen ääni (La Voix humaine), ja sen jälkeen vaihdetaan rempseästi viihteelle.

Ihmisen äänessä yleisö pääsee myötäelämään hylätyn naisen sydäntä särkevän kohtalon. Moderni ooppera esittelee La Karitan parasta osaamista.

VÄLIAJAN päätyttyä Karita Mattila räjäyttää oopperatalon hittipotpurilla vailla vertaa. Loistokas tähti laulaa sydämensä kyllyydestä kabareeohjelmaa, musikaaliklassikoita ja ikivihreitä.

Kabareella minut on aina helppo kietoa pikkusormensa ympäri. Riemuitsin jo ensi tahdeista, kun tunnistin Mattilan aloitusbiisin Mein Herr musikaalista Cabaret. Sitä seurasi illan kohokohta: sanoin kuvaamattoman kaunis klassikko Ich bin von Kopf bis Fuß auf Liebe eingestellt. Tämä mies oli myyty lopullisesti.

Sävelten myötä liu’uin muistoissani Berliinin yöhön kuin ennen vanhaan. Ne olivat aikoja ne.

Mä oon mikä oon.

SUOMENKIELISET Olen mikä olen ja Kielletyt leikit ovat mielikappaleitani, mutta oopperadiivan tulkintoihin en ollut varauksettoman ihastunut. Jälkimaku oli tunkkainen, jopa kitkerä. Itke en lemmen tähden tuntui liiankin ilmeiseltä.

Muuten Karita Mattila onnistui täyttämään kansallisoopperan suuren näyttämön niin kuin maailmantähdeltä sopii odottaa. Ohjaaja Jussi Nikkilä ja kapellimestari Dalia Stasevska pitivät paketin koossa, tanssijat ja kuoro komppasivat hillitysti.

Loppuhuipennukseksi koin Leonard Cohenin moniulotteisen laulun Hallelujah, vaikkei se ollut vielä show’n viimeinen veto. Onnistuneena päätösnumerona kuultiin ihanasti keinahteleva viihdesävelmä What the world needs now is love kultaiselta kuusikymmenluvulta. ■ geron.fi

Koko Karita -tallenne on Suomen kansallisoopperan Stage24-verkkopalvelussa, esityksiä 2.6. asti.