Puhelinmyynnin ongelmat jäämässä ennalleen

Ilmaisena lahjana tarjottu tuote osoittautuu usein kestotilaukseksi.

Puhelinmyynnin ongelmista on kiistatonta tutkimusnäyttöä. Kuluttajat kaipaavat tiukempaa linjaa.

OIKEUSMINISTERIÖN puhelin- ja kotimyyntiä pohtineen työryhmän mietintö on valtava pettymys. Puhelinmyynnin ongelmat uhkaavat jäädä vaille parannuksia, vaikka hallitusohjelmaan on kirjattu, että puhelinmyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi.

Puhelinmyynti on aiheuttanut ongelmia jo vuosikaudet, ja se koetaan erittäin painostavaksi. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuksessa valtaosa ihmisistä on sitä mieltä, että puhelinmyynti häiritsee yksityisyyttä. Peräti 97 prosenttia edunvalvojista kertoo kohdanneensa puhelinmyyntiin liittyviä ongelmia työssään.

Kuluttajaliitto varoittaa, että tuore mietintö ei rajoita puhelinmyyntiä juuri millään tavalla.

OMAISHOITAJALIITTO toteaa omassa lausunnossaan, että puhelin- ja kotimyynnin ongelmat koskevat erityisesti ikääntyneitä henkilöitä. Omaishoitajaliiton mukaan mietinnössä ei kuitenkaan tunnisteta haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden todellisia ongelmia.

Puhelinmyyjät häiritsevät ikääntyneitä jatkuvasti. Tuotteita tyrkytetään väkisin, eivätkä myyjät usko kieltävää vastausta. Huijarit sitouttavat ikäihmisiä puhelimessa sopimuksiin, joiden todellinen sisältö jää epäselväksi. Ilmaisena lahjana tarjottu tuote osoittautuu usein kestotilaukseksi.

Omaishoitajaliiton toiminnanjohtaja Sari Tervonen toteaa, että viranomaisten pitää ottaa asiassa vahvempi rooli. Tuore mietintö on pettymys. Puhelinmyynnin sääntelyä pitää nyt ehdottomasti kiristää, sillä yhteiskunnalla on moraalinen ja sosiaalinen vastuu suojella haavoittuvassa asemassa olevia lähimmäisiä epäasialliselta kaupankäynniltä.

PUHELINMYYNNIN haittavaikutukset on huomioitava lakiuudistuksessa paremmin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto toteaa, että tutkimustulokset puoltavat tiukentamista.

Myös kuluttajat kaipaavat tiukempaa linjaa. Monille jo pelkkä puhelinmyyjän yhteydenotto aiheuttaa stressiä. Peräti 81 prosenttia kuluttajista kannattaa sitä, että puhelinmyynti edellyttäisi ennakkosuostumusta, ja 78 prosenttia haluaisi kirjallisen vahvistuksen puhelimessa tehdyille sopimuksille.

Puhelinmyynnin ongelmista ja niiden laajuudesta on olemassa kiistatonta tutkimusnäyttöä. Lakiesitystä valmistellut oikeusministeriön työryhmä ei kuitenkaan ehdota puhelinmyyntiin tiukennuksia, ja puhelinmyynnin ongelmat uhkaavat jäädä vaille parannuksia. Kenen puolella seisoo oikeusministeri Anna-Maja Henriksson?  ■ geron.fi

Kommentit

  • Arja Hakala

    Jotkut ihmistyypit tykkäävät valittaa, vaikka voivat itse tehdä puhelimitse tapahtuvan myynti- ja markkinointikiellon.

    Kun myynti- ja markkinointikielto on tehty niin ei tule yhtään myynti- eikä markkinointipuhelua kohdehenkilölle.

    • Ari Liimatainen

      Kiitos kommentista. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuksen mukaan puhelinmyynnin rajoitukset toimivat vain kohtalaisesti. Ne eivät valitettavasti estä kokonaan puhelinmarkkinoinnin saamista.

  • Arja Hakala

    Meillä on estänyt.

  • Arja Hakala

    Väestörekisterikeskukseen lähetin kirjallisen lanketin ”Henkilötietojen luovutuksen kieltäminen”
    Tämä lanketti on Väestörekisterikeskus ja Maistraatin yhteinen.

    ”Kiellän luovuttamasta väestötietojärjestelmästä ja siihen liittyvistä asiakirjoista minua koskevia tietoja”

    Neljä valintakohtaa on lanketilla esim.

    ”suoramainontaan, etämyyntiin ja muuhun suoramarkkinointiin sekä markkina- ja mielipidetutkimukseen (henkilötietolaki) 30.pykälä”

    jne.

    Kun tämän kiellon lähettää niin ei tule myynti- ja markkinointipuheluita ellei itse anna puhelinnumeroaan esim. kauppojen arvontoihin yms.
    Kyllä se jokaisesta itsestä kiinni miten haluaa henkilötietojaan käsiteltävän.

  • mikko

    Olen sitä mieltä, että puhelinmyyntimarkkinointi on bisnestä,maksetaan maksut ja myyntiralli váin jatkuu.Onhan sitä monenlaista yrittämistä. Jätin jatkosopimuksen tekemättä.Ja puhelin vain soi……….

Jätä kommentti

*