Turvaa rahasi huijareilta

Taloudellisella hyväksikäytöllä on vakavat seuraukset.

Taloudellinen hyväksikäyttäjä voi olla oma puoliso tai jälkeläinen. Älä jää yksin.

ITÄ-SUOMEN poliisi kertoi alkuviikolla valepoliisitapauksesta, jossa rikospoliisina puhelimessa esiintynyt huijari oli onnistunut saamaan noin 70-vuotiaan miehen pankkitunnukset.

Pankkitietojen urkinnan jälkeen uhrin ja hänen vaimonsa tililtä oli viety huomattavia summia. Poliisi on ottanut kiinni useita henkilöitä, mutta tapauksen tutkinta on kesken.

Rikoskomisario Esko Salo muistuttaa, että poliisi, pankit tai muut viranomaiset eivät ikinä pyydä pankkitietoja ja -tunnuksia puhelimitse tai sähköpostilla. Pankkikorttiakaan ei saa luovuttaa kenellekään – ei vaikka pyytäjä sanoisi olevansa poliisi.

TALOUDELLINEN kaltoinkohtelu sekä ikäihmisiin kohdistetut petokset ja huijaukset ovat jatkuvasti kasvava ja muuttuva ilmiö.

Taloudellinen kaltoinkohtelu voi tarkoittaa jopa väkivallan käyttöä rahan, omaisuuden tai asiakirjojen saamiseksi. Tekijä on yleensä oma aikuinen lapsi tai lapsenlapsi, puoliso tai muu läheinen henkilö.

Toisaalta ikääntyneisiin kohdistuu paljon huijausyrityksiä puhelimitse, netissä ja kasvotusten. Petolliset kauppiaat käyttävät epäasiallisia myynti- ja markkinointikeinoja. Kotimyynnissä tuotteet voivat olla heikkolaatuisia tai remontin hinta kohtuuton.

MONIPUOLISTA tietoa taloudellisesta kaltoinkohtelusta ja huijauksista on saatavana. Ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun torjuntahanke Mummonmarkan vartijat kannustaa katkaisemaan hyväksikäytön ja hakemaan apua. Älä jää yksin.

Maksuttomassa Turvaa rahasioppaassa kerrotaan niin romanssihuijareista kuin tietojenkalastelusta. Usein on kiire ja tarjous voimassa vain lyhyen ajan. Huijaamiseksi voi laskea myös aggressiivisen kotimyynnin.

Talousvaikeuksien lisäksi hyväksikäytöllä on muita vakavia seurauksia: pelkoa, pettymyksiä, häpeää ja turvattomuutta. Auttavia tahoja on kuitenkin olemassa ja apua kannattaa pyytää. Esimerkiksi Kuopiossa uusi ikäihmisten neuvonta lupaa selvittää kaikkia ongelmia yksilöllisesti numerossa 017 183 245. ■ geron.fi

 

 

Jätä kommentti

*