Kolmen pallin miehet ja naiset

Ensi lokakuussa pitäisi järjestää ensimmäiset maakuntavaalit. Sanokaa minun sanoneen, siinä meillä on edessämme vielä melkoinen soppa.
Parhaillaan eri puolueissa rekrytoidaan nyt kovaa vauhtia maakuntavaaliehdokkaita, koska pian alkaa olla kiire.
Tilanne on pohjimmiltaan aivan absurdi. Hallintoa rakennetaan kovalla vauhdilla, mutta edes potentiaaliset vaaliehdokkaat eivät tiedä, mitä he alkaisivat siellä tarkalleen ottaen tehdä.
Eivätkä sitä tiedä varsinkaan heidän äänestäjänsä. Ei siis ole mikään ihme, että tällainen uudistus herättää epäluuloa Suomen kansassa.

Epäluuloon on sikälikin aihetta, että Suomeen on huonossa tapauksessa syntymässä oikea jääviyksien verkko.
Nythän lainsäädäntö sallii sen, että voit olla ehdokkaana kaikissa vaaleissa. Saat olla yhtäaikaa kunnanvaltuutettu, kansanedustaja ja vielä maakuntahallinnon edustaja. Sellainen pitäisi saada estettyä jo etukäteen.
Perusteluja on monia. Ensinnäkin kaikki noista luottamustoimista ovat jo yksinään niin vaativia, että yksikään ihminen ei pysty riittävällä tarmolla ja ymmärryksellä perehtymään monen yhtäaikaisen postin asioihin. Aika ei yksinkertaisesti tavallisella kuolevaisella riitä, korkeintaan ehkä Paavo Väyrysellä.
Toisekseen syntyvässä järjestelmässä sama ihminen voi olla jakamassa rahoja niin valtakunnallisella, maakunnallisella kuin kunnallisellakin tasolla. Ei kukaan pysty vaihtamaan neutraalia roolia päälleen eri tehtävissä. Kotiinpäin vedon ja korruption vaara on suuri.

Nyt rakennetaan semmoista himmeliä, jossa ei ole mitään järkeä. 18 maakuntaa näin pienessä maassa!
Miksei tätä voinut rakentaa sairaanhoitopiirien ympärille? Sen sijaan nyt kehitetään tämmöinen valtava byrokraattinen möhkäle, josta kukaan ei vielä tiedä kuinka paljon ihmisiä se työllistää ja kuinka paljon koko lysti maksaa.
Otetaan pieni esimerkki: maakuntien pitää vuokrata kunnilta vuoteen 2020 mennessä yli 6600 toimitilaa, joiden kokonaispinta-ala on 6 miljoonaa neliömetriä. Lisäksi maakuntien omistukseen siirtyvät nykyisten sairaanhoitopiirien tilat, joita on 3,5 miljonaa neliömetriä – ja päälle vielä ely-keskusten tilat!
Miettikää mikä määrä tiloja! Mitä niistä maksetaan kunnille – sitä ei tiedä kukaan, saati tilojen kunnosta.

Tämä esimerkki kertoo koko operaation laajuudesta. Ja ainoa syy tälle operaatiolle on keskustan halu lisätä valtaansa. Koko systeemihän syntyi, kun Sipilä uhkasi hajottaa hallituksen ja kävellä presidentin luo, jos tämä ei toteudu.
On vaikea uskoa, että uudistus syntyisi suunnitellussa aikataulussa, jos se ylipäänsä toteutuu. Minun on vaikea kuvitella, että voin äänestää tämän puolesta.
Silti malli voi tietysti syntyä. Silloin minulla on se yksi toive: tehdään semmoiset säännöt, että sama henkilö ei voi istua kolmella pallilla. Se olisi vähän liikaa, jopa Suomen puoluepoliittisessa kulttuurissa.

Kommentit

  • Pekka Ala-Prinkkilä

    Mihin Harkimo “unohti” sen suurimman sudenkuopan tässä esityksessä.
    Valinnanvapauden!!!
    Se se vasta maksaa, eikä esteettömyydellä ole pilattu.
    Mutta verorahojen ryöstöllä ja valtiolta varastamisella.
    Ja verokertymän minimoimisella.

  • tutkailija

    Kansanedustaja laatii lakeja, joita maakuntapäättäjien pitää tietysti noudattaa. Maakunta saa kunnilta kovat ukaasit, että pitää säästää terveysmenoissa ja niin sama henkilö maakuntapäättäjänä keksii koukeroita, miten lakia voi kiertää, että säästöjä syntyy ja sitten sama henkilö kuntapäättäjänä vaatii entistä parempaa terveydenhoitoa ja haukkuu maakuntapäättäjät pataluhaksi. Onhan selvää, että kun veroja kerätään kolmessa portaassa, niin kokonaisveroaste tulee vääjäämättä nousemaan ja sitä kehitystä tuon kolmessa päätäntäportaassa istuvan edustajan on vääjäämättä vastustettava raivokkaasti; mitä veroja hän siis eniten vastustaa… jaa kas siinä pulma.

  • taisto tiri

    Samat politikot saavat taas vain uusia virkoja, pitäisi olla laki, ettei sama henkilö saa olla ehdokkaana kaikkiin virkoihin. Kunnan maakunnan eduskunnan ja eun virkoihin. Ei kukaan pysty hoitamaan virkaa jos on kaikessa mukana. ahneet paskiaiset! Toisessa päättää toisessa vastustaa. Piiri pieni pyörii! Hjallis on oikeassa.

  • LasseT

    En tiedä lukeeko kansanedustaja Harkimo näitä kommentteja? Toivottavasti lukee. Haluaisin nimittäin saattaa tietoonne seuraavan faktan. Minkä ehkä voisitte nostaa ihan eduskunnassakin pöydälle ja vaatia lisäselvityksiä!

    Ruotsissa on jo parin vuoden ajan ollut ihan vakavaa keskustelua siitä, että maakuntamallista pitäisi luopua. Koska se on huono ja tehoton! Koomista, että about saman pituisen ajan verran Suomessa on käyty keskustelua maakuntamalliin menemisestä ja koska asia pitää myydä jollakin ihmisille, niin meitä on kusetettu väittämällä homman toimivan Ruotsissa hyvin.

    Ruotsia täydellisesti osaavana ja Ruotsin asioita seuraavana taidan olla yksi harvoja, johon tuo kusetus ei uppoa?

    https://www.sn.se/debatt/debatt-forbattra-varden-vaga-avskaffa-landstingen/

    “Nuvarande landstingsmodell har tjänat ut sin roll. Här krävs nationella initiativ för att skapa en ledningsstruktur för Hälso- och sjukvården som kan möta kommande utmaningar. ”

    http://www.dt.se/opinion/debatt/problemen-far-inte-plats

    • Marjut

      Ruotsissa neljättä vuotta asuvana voin todeta, että Ruotsin terveydenhuollon maakuntamalli on kaikkea muuta kuin toimiva ja Ruotsissa on tänä päivänä Euroopan pisimmät hoitojonot. Täällä pelottaa, jos sairastuu vakavasti. Ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, missä asuvat. Viime aikoina on ollut puhetta maakuntamallista luopumisesta ja siksikin tuntuu todella oudolta, että tähän suuntaan ollaan Suomessa menossa.

      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kritiken-mot-vantetiderna-i-varden-handlar-inte-om-pengar

  • Luksan Kalle

    Hjallis on niin stadilainen, että hänellä ei Suomen laajan maan ymmärtämisestä edes alkeita, vaikka mies on joskus kauan sitten purjehtinu
    koko pallon ympäri. Suomi on jäänyt oudoksi. Eihän Hjaklliksella voi olla miknkäänlasita käsitystä tulevaisuuden kuntarakenteen muutoksista. Nämä 18 maakuntaa, sitä paitsi ovat kukin suurin piirtein omien maakuntiensa sisäpuolella, eli muodostavat sen verkoston, jota Hjallis tarkoittaa, siis sairaanhoitopiirien. Ja sitten kun pannaan muutama vuosi tai vuosikymmen tästä eteen päin ,niin kas, kun Suomessa onkin kahdeksantoista peruskuntaa. Uskoi pois. Niin muuttuu maailma Hjallikseni. Nyt tehdyt kuntarakenteen uudistukset ovat vuosikymmeniä edellä tulevaa. Sen saavat nähdä nyt koulua käyvät lapset aikuisena ja kiittävät ja ihmettelevät nyt tehdyistä kaukaa viisaista ratkaisuista. Lyhytnäköisethän tätä eivät näe, eivätkä kvartaalitaloudessa elävät.

  • Kustaa Miekka

    Miten voi joku äänestää jotain Harkimoa? Mies on ulapalla kuin lumiukko asiasta kuin asiasta. Itse en ostaisi autoan Harkimolta.

  • Tulipahan Sanottua

    Ensin kirjoittaa täällä blogissaan “Minun on vaikea kuvitella, että voin äänestää tämän puolesta.”

    Sitten kommentoi kirjoittamaansa hesarissa :
    ”Ei se tarkoita vielä mitään. Kerron, kun olen tehnyt päätöksen”.

    Kasvata selkäranka. Ja leuka.

  • Taksikuski

    Se on helppo kommentoida verkossa tai blogissa kuinka jokin lakiesitys on “huono”.

    Paljon vaikeampaa on asettua vastustamaan näitä päätöksiä, kun laista äänestetään eduskunnassa. Kansanedustaja nimittäin rikkoo puolueensa ryhmäkuria, jos äänestää oman ryhmänsä yhteisiä päätöksiä vastaan.

    On erittäin epätodennäköistä, että Lepomäki saa ketään muita Kokoomuksen ryhmästä äänestämään Sotea vastaan.

    … Toki 18 maakunnan malli on täysin absurdi, mutta Kokoomus on puolueena sitoutunut siihen.

  • virkamies

    Maakuntauudistus ei ole pelkkä so-teuudistus. Me ei-sotessa olevat ELYjen, TE-toimistojen, maakuntien liittojen virkamiehet pelkäämme jäävämme soten jalkoihin. Meitä sysätään saman katon alle so-temöhkäleen kanssa, ja mietimme onko syynä valtion halu vähentää työpaikkoja? Uudistua voisimme ilman uutta maakuntamalliakin ja moni meistä miettii, tuoko siirtymä maakuntaan jotain lisäarvoa? Vai revitäänkö so-ten kustannussäästöt työhallinnosta, maaseutuasioista, pelastuslaitoksesta, aluekehittämisestä? Tästä toivoisin enemmän poliittista keskustelua!

  • MasaGuevara!

    Kela on lopetettava, kannattamaton rahanjako-organisaatio, joka ei tuota mitään lisä-arvoa. Pääjohtaja hirmupalkalla ja valinta poliittisena palkkiona. Raha tulee tarvittaessa 17 pv jälkeen, vakuutus pystyy toimimaan 2 pankkipäivässä. Köyhä voi kuolla nälkään tai lääkkeiden puutteeseen tuohon Kelan vitkutteluun

    Kullekin kansalaiselle palautettava Kelan säästyneet TEL yms rahat ja kukin ottaa itselleen sopivan vakuutuksen.
    Myös Metsähallituksen metsät köyhille, kullekin joku pläntti, tehköön kukin mitä haluaa. Miksi valtio hallinnoi ja omii meidän yhteisiä varoja?

    Mieluummin byrokraatit kortistoon, kuin hoitajat!

Jätä kommentti

*