Lainsäädäntömme on yrittäjän hirsipuu

Suomessa on 500 000 ulosottovelallista. Siis puoli miljoonaa ihmistä. Melkein joka kymmenes suomalainen. Yhteensä ulosotossa on lähes 5 miljardia euroa. Tämä on iso ongelma maassamme ja sille on tehtävä jotain.
Yrittäjät, jotka ovat tehneet konkurssin, jäävät roikkumaan velkoineen kymmeniksi vuosiksi tähän ei-niin-löysään hirteen. Se on ongelma, koska näin menetämme monta hyvää yrittäjää.
He ovat varmasti oppineet konkurssistaan paljon ja voisivat aloittaa uudelleen, jos lakia muutettaisiin. Siksi tein viime keväänä budjettiriiheen aloitteen tästä aiheesta. Se hyväksyttiin ja uusi laki on työn alla.

Mutta konkurssilainsäädäntö on vain osa velallisten ongelmaa.
Monet pk-yrittäjät kokevat verottajan ja ulosottoviranomaisten mielivaltaisen toiminnan isona ongelmana. Olen itsekin kokenut saman.
Esimerkiksi jos yritys haastetaan oikeuteen, ja haastaja vaatii, että haastetun omaisuus pannaan myymis- ja hukkaamiskieltoon, toteuttaa käräjäoikeus toimenpiteen aina – ilman että he arvioivat tilannetta mitenkään. Tämä voi johtaa siihen, että moni yrittäjä voi jopa tehdä konkurssin, vaikka heitä ei olisi tuomittu mistään. Samalla heidän omaisuutensa voi olla takavarikossa vuosia – vaikka he lopulta voittaisivat jutun eli olisivat täysin syyttömiä.
Minulle kävi näin: ulosottoviranomainen kysyi jopa kelloni arvoa. Se oli todella nöyryyttävää, vaikka olin syytön ja voitin kaikissa oikeusasteissa.

Verottaja on muutenkin toiminut kohdallani mielivaltaisesti. Sen olen oppinut käytyäni miljoonien edestä oikeutta – jotka nekin olen kaikki voittanut.
Törkeä vääryys on esimerkiksi se, että jos verottaja ottaa rahoja takavarikkoon ja ne lopulta palautetaan, maksetaan rahalle vain kahden prosentin korko. Samaan aikaan verovelvollinen taas joutuu maksamaan maksamattomista veroista 8 prosentin koron. Tämä vääryys pitäisi korjata niin, että korko on sama molempiin suuntiin.

Nämä minun kokemukseni verottajan ajojahdista ovat pisara meressä.
Tiedän vaikka kuinka monta yrittäjää, jotka ovat joutuneet verottajan ja ulosottoviranomaisten mielivallan kohteeksi. Maksuunpantujen verojen ulosmittaus pitäisi kieltää – sen pitäisi olla mahdollista vasta kun lainvoimainen verotuspäätös on saatu. Senhän sanoo järkikin.
Norjassa on perustettu ”totuuskomissio”, joka pureutuu näihin ongelmiin. Semmoinen tarvittaisiin meillekin. Suomalaisten usko viranomaisten luotettavuuteen rapistuu, koska näitä esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.
Kun sitten näihin pk-yritysten ongelmiin lisätään se, että monet joutuvat yksityishenkilöinä velkahelvettiin ilman ulospääsyä, täysin turha ihmisten lannistaminen saa vallan. Meidän on löydettävä kaikkeen tähän uusi lainsäädäntö, jotta ihmiset voivat saada uuden mahdollisuuden. Tämä ei tietenkään koskisi niitä, jotka ovat tehneet laittomuuksia.
Kokemuksesta voin sanoa, että vaikka tietää, että ei ole tehnyt mitään väärää, ovat paineet silti tosi kovat, kun joutuu käymään oikeutta omasta omaisuudestaan vuosia. Tähän pitää saada muutos.

Kommentit

  • Jonne

    Suomalainen tiedustelun johtaja ihmetteli muutama viikko sitten lehdessä miksi venäläiset maksavat suomalaisen kansanedustajan ja poliitikon jääkiekkojoukkueen miljoonatappiot. Ihan pyyteettömästi ja ilman ajatusta vaikuttamisesta tai vastapalveluksista?

    Ehkä joidenkin vain kannattaisi jättää se yrittäminen sikseen.

  • Veijo Venäläinen

    Tämähän on v1995-2005 ns pankkiriirin aikaisten päättäjien virheitä. Moni on jo mennyt sinne hirteen. Silloisten päättäjien kädet on jo kyynärpäitä myöten veressä. Silloin oli niitä kahvinjuojia, kyllä siperia opettaa, joku vei nahkurinorsille jne…

  • Poutala

    ”Yrittäjät, jotka ovat tehneet konkurssin, jäävät roikkumaan velkoineen kymmeniksi vuosiksi tähän ei-niin-löysään hirteen. Se on ongelma, koska näin menetämme monta hyvää yrittäjää.”

    Erikoinen peruste hyvälle yrittäjälle. Konkurssi ei kuitenkaan ole cv:ssä erityisen mairitteleva näky eikä välttämättä kuvasta hyvää ja onnistunutta yrittäjyyttä lainkaan.
    Onko työntekijä joka ei pääse tavoitteeseen hyvä työntekijä?
    Piäisiköhän työntekijöiden vielä maksaa tulevaisuudessa työnantajan velatkin.
    Yrittäjyyteen kuuluvat riskit ja mahdollisuudet.

    • Sio

      Usassa konkurssi ei ole kuulemma mikään ongelma ja siellä on suurinpiirtein sanonta, että ei ole edes yrittäjä, jos ei konkkaa ole tehnyt.

      Kyllä tuo sinun suhtautumisesi konkurssiin – eli epäonnistumiseen – on niin tyypillinen suomalainen; eli virheitä ei saa tehdä. Se on hyvin tuomitseva näkemys, sillä ihminen ei ole mikään kone.

      Virheiden pelkääminen ja niiden perusteella tuomitseminen on tyhmää, sen sijaan virheitä saa tehdä, eikä niistä pidä tuomita. Jos virheitä pelätään, niin se vähentää ihmisten aktiivisuutta ja uskallusta.

      Suomi on melko lannistava maa kaikessa tuomitsevuudessaan. Jos Suomessa ei tuomittaisi, täällä olisi parempi ilmapiiri monessa suhteessa. Kovuus ei johda mihinkään hyvään, vaan lannistaa joka ikistä meistä.

    • Olli

      Konkurssi voi johtua myös huonosta työntekijästä. Jos olet mennyt palkkaamaan työntekijä joka on onnistunut keplottelemaan itsensä koeajasta läpi, ni sen jälkeen työnkejijästä onkin lähes mahdoton päästä eroon. Kun koeaika loppuu, niin sitten alkaa sairaslomien väärinkäyttö jne.

  • Tiina

    Hyvä Hjallis,

    Olet oikealla asialla ja tilanne tulee kehityymään ripeästi ja eskaloidusti pajempaan suuntaan 2018-2023.

    Hallitus on harkitsemattomasti jalkauttanut vuodesta 2010 lähtien tietojohtamisen integroitua e-hallintoa päätöksentekojen tueksi eli “kunta jmv kokeiluina” jalkauttanut data ja dataketjujen hallinnointia yli organisaatiorajojen. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa sitä, että hallinnon prosessit (toimintamallit) on mallinnettu, automatisoitu ja saatettu ICT- ja data kontrollereiden tekoälyperäisiin ja algoritmioptimointien päätöksentekotuotantoketjuihin. Samanaikaisesti hallitus on siirtänyt julkisen hallinnon (ja vastuun) päätökset omistusohjaukseen, pääsääntöisesti salaisten sopimunsten alaisuuteen kolmansien tahojen kanssa ja ICT-tukipalvelujen ja hallinnon malli “konserni”-asetelmaan. Konserneille ominaista on tiedon siirto ja jakaminen “vapaasti”. Nämä suunnat 2010-2018 ovat olleet Kataisen-Stubbin-Orvon järkähtämätyömästi ajamia tavoitteita, joita Sipilä keulakuvana toteuttanut.

    Jos sinä, kokoomuksen erinomaiset syväajattelijat tai valtioneuvoston jäsenet erehdytte perehtymään teloälyyn ja mm US Mnuchin (Secretary of State) varsinaiseen osaamisenalueeseen quatum tietojenkäsittely, optimointi, osakemarkkinat ja data ekosysteemit tekoälyä käyttäen sekä erityisesti ulosottoprosesseja niin uskoisin, että selkeys siitä mikä koittaa Suomen maa-, mineraali-, metsä- ja kiinteistöomistkselld tulisi olla kristallin selkeätä #Clarity.

    Olen vuodesta 2010- lähtien toistamut “tyhmyydellä ei ole Suomessa rajoja”. Nokian imurointi ei näköjään ollut riittävä oppi koska poliittis-hallinnollisesta johdosta ei kukaan joutunut vastuuseen ja “kollegiaalisesti” suomalaiset olivat hiljaa kun julkisesti kupattiin. Mitä tapahtuu tällä hetkellä on vielä “julkisempaa” ja vielä “perusteellisempaa” ja niissä tahoissa, joissa ymmärretään ekosysteemeistä “ei edes naureta partaan”… louhinta, omaisuuksien ja maaresurssien siirrot jo täysin aktiivimallissa.

    Ulosottokierteet tulee olemaan rajuja. ulosottokierteet tulevat myös avautumaan sote rahoituksen takaporttien kautta.

    Terveisin, Tiina Ison

  • Tiina Ison

    Hyvä Hjallis,

    Olet oikealla asialla ja tilanne tulee kehityymään ripeästi ja eskaloidusti pajempaan suuntaan 2018-2023.

    Hallitus on harkitsemattomasti jalkauttanut vuodesta 2010 lähtien tietojohtamisen integroitua e-hallintoa päätöksentekojen tueksi eli “kunta jmv kokeiluina” jalkauttanut data ja dataketjujen hallinnointia yli organisaatiorajojen. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa sitä, että hallinnon prosessit (toimintamallit) on mallinnettu, automatisoitu ja saatettu ICT- ja data kontrollereiden tekoälyperäisiin ja algoritmioptimointien päätöksentekotuotantoketjuihin. Samanaikaisesti hallitus on siirtänyt julkisen hallinnon (ja vastuun) päätökset omistusohjaukseen, pääsääntöisesti salaisten sopimunsten alaisuuteen kolmansien tahojen kanssa ja ICT-tukipalvelujen ja hallinnon malli “konserni”-asetelmaan. Konserneille ominaista on tiedon siirto ja jakaminen “vapaasti”. Nämä suunnat 2010-2018 ovat olleet Kataisen-Stubbin-Orvon järkähtämätyömästi ajamia tavoitteita, joita Sipilä keulakuvana toteuttanut.

    Jos sinä, kokoomuksen erinomaiset syväajattelijat tai valtioneuvoston jäsenet erehdytte perehtymään teloälyyn ja mm US Mnuchin (Secretary of State) varsinaiseen osaamisenalueeseen quatum tietojenkäsittely, optimointi, osakemarkkinat ja data ekosysteemit tekoälyä käyttäen sekä erityisesti ulosottoprosesseja niin uskoisin, että selkeys siitä mikä koittaa Suomen maa-, mineraali-, metsä- ja kiinteistöomistkselld tulisi olla kristallin selkeätä #Clarity.

    Olen vuodesta 2010- lähtien toistamut “tyhmyydellä ei ole Suomessa rajoja”. Nokian imurointi ei näköjään ollut riittävä oppi koska poliittis-hallinnollisesta johdosta ei kukaan joutunut vastuuseen ja “kollegiaalisesti” suomalaiset olivat hiljaa kun julkisesti kupattiin. Mitä tapahtuu tällä hetkellä on vielä “julkisempaa” ja vielä “perusteellisempaa” ja niissä tahoissa, joissa ymmärretään ekosysteemeistä “ei edes naureta partaan”… louhinta, omaisuuksien ja maaresurssien siirrot jo täysin aktiivimallissa.

    Ulosottokierteet tulee olemaan rajuja. ulosottokierteet tulevat myös avautumaan sote rahoituksen takaporttien kautta.

    Terveisin, Tiina Ison

  • Tiina Ison

    Hyvä Hjallis Harkimo,

    Koska olet kansanedustaja ja siinä kapasiteetissa sanavapauden vaalija, toimitan “kommenttini” myös eduskunnan kirjaamon kautta. Viestintä- ja kyperhyökkäyksistä ja estoista johtuen ei kommenti “näy” päivittyvän. Hallituksen ja poliittisen johdon vadtuuttaminen on kuitenkin demokratian ja hyvän hallinnon perusta siitä huolimatta ja riippumatta mitkä muut tavoitteet tai lobbausyritykset olisivat.

    Olet oikealla asialla blog-kirjoituksessasi laajemmaltikin ja tilanne tulee kehityymään ripeästi ja eskaloidusti pahempaan suuntaan 2018-2023.

    Hallitus on harkitsemattomasti jalkauttanut vuodesta 2010 lähtien tietojohtamisen integroitua e-hallintoa päätöksentekojen tueksi eri “kunta jmv kokeiluina” data ja dataketjujen hallinnointia yli organisaatiorajojen.

    Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa sitä, että hallinnon prosessit (toimintamallit) on mallinnettu, automatisoitu ja saatettu ICT- ja data kontrollereiden tekoälyperäisiin ja algoritmioptimointien päätöksentekotuotantoketjuihin.

    Samanaikaisesti hallitus on siirtänyt julkisen hallinnon (ja vastuun) päätökset omistusohjaukseen, pääsääntöisesti salaisten sopimunsten alaisuuteen kolmansien tahojen kanssa ja ICT-tukipalvelujen ja hallinnon malli “konserni”-asetelmaan.

    Konserneille ominaista on tiedon siirto ja jakaminen “vapaasti” ja reaaliaikaisesti, myös hyödyntäen psyko-sosiaalista ja yhteisöllistä asiakkuuksien käyttäytymismallinnusta “ohjailuun”.

    Nämä suunnat 2010-2018 ovat olleet Kataisen-Stubbin-Orvon järkähtämättömästi ajamia idealitavoitteita “uudesta, yhteiskunnallisesta järjestäytymisestä”, joita Sipilä keulakuvana toteuttanut. Visio ja strategia ovat kuitenkin muualta kuin Suomesta tai EU:sta.

    Jos sinä, kokoomuksen erinomaiset syväajattelijat tai valtioneuvoston jäsenet erehdytte perehtymään teloälyyn ja mm US Mnuchin (Secretary of State) varsinaiseen osaamisalueeseen quatum tietojenkäsittely, optimointi, osakemarkkinat ja data ekosysteemit tekoälyä käyttäen mukaan lukien ulosottoprosessien rakenteellistamista niin uskoisin, että selkeys siitä mikä koittaa Suomen maa-, mineraali-, metsä- ja kiinteistöomistuksia on kristallin selkeätä #Clarity vs #Confusion.

    Olen vuodesta 2010- lähtien toistanut data talouden VM-Sitra kokeiluista “tyhmyydellä ei ole Suomessa rajoja” eikä Nokian imurointi näköjään ollut riittävä oppi. Poliittis-hallinnollisesta johdosta ei kukaan tuolloin joutunut vastuuseen oikeista asioista (strategioiden tunnistamatta jättäminen, tietoturva ja 100% takeover) vasn “kollegiaalisesti” suomalaiset olivat hiljaa kun julkisesti kupattiin. Mitä tapahtuu tällä hetkellä on vielä “julkisempaa” ja vielä “perusteellisempaa” ja niissä tahoissa, joissa ymmärretään ekosysteemeistä “ei edes naureta partaan”…

    louhinta, omaisuuksien ja maaresurssien siirrot jo täysin aktiivimallissa.

    Ulosottokierteet tulee olemaan rajuja. ulosottokierteet tulevat myös avautumaan sote rahoituksen takaporttien kautta.

    Näitä malleja ovat edistäneet ja jalkauttaneet kuntien ja hallinnon viranomaiset yhdessä kolmansien sektoreiden kanssa, joita kuitenkin ohjanneet VM-Sitra, joille kuitenkin “visiot” syöttäneet ICT-yhtiöt, kuten CGI (Canada), Affecto/Watson/IBM (US) ja Chainanalytics (UK).

    On mahdollista mutta epätodennäköistä, että ulkoasiainvaliokunta tai puolustusministeriö ovat arvioineet kokonaisarkkitehtuuria mikä on jo saattanut Suomen 100% digitaalisen miehityksen alaisuuteen (integroitu e-hallinto) ja vielä akuutimmin eskaloituvan resurssien-imurointien kohteeksi.

    Tulen kirjallisesti tiedustelemaan onko kommennttini estetty Savon sivuilta, kansanedustajan kommenttiosiosta Harkimo ja jos on, kenen toimesta.

    Terveisin, Tiina Ison

  • Ex-yrittäjä

    Hjallis on taas oikeassa.

    Ottaisin lisäksi esille PRH:n toiminnan, jos olet laittanut yrityksen seisomaan, selvityksen verottajalle ja yrityksellä ei ole toimintaa. PRH vaatii uhkasakolka uhkaamalla tilinpäätöstiedot, kun PRH:lle selittää ettei yrityksellä ole ollut mitään toimintaa pariin vuoteen, ei pankkitiliä, eikä rahaa tuottaa nolla tilinpäätöstietoja.
    Siellä ei ole JÄRKEÄ ymmärtää, vaan asiantuntijat toivottavat että rangaistus tulee jos ei toimiteta l. hallitusten jäsenten luottotiedot menee!

    Olet kaikki asiat hoitanut verottajan kanssa ja sitten PRH:n nilkit alkavat kaivaa ruumista arkusta!

    • faktaa

      yrityksen voi ilmoittaa lopettaneeksi jolloin prh ei kiusaa
      ketään , yritys voi jatkaa toimintaa milloin tahansa minkään tahon sitä estämättä , kun yritys poistetaan
      vasta pitkän ajan kuluttua rekustereistä ,
      ex ja jatkava yrittäjä

  • Tuure Nyqvist

    Lainsäädäntömme on jo nyt ja valitettavasti yhä enemmän tarkoituksensa vastaisena, myös perustuslain hirsipuu!

    Äkkäilkääpättempäs työki kaikki, miten paljon lisää isojen sikojen ja samalla porsaiden kunniakujia punaisine mattoineen vielä tarvitaan, että kaikki, myös parasiittimismiä eli oikeuden tarkoituksen mukaisesti, – globaalia järjestäytynyttä rikollisuutta harjoittavatkin yrittäjät voisivat teennäisen uskovaisesti ja muodollisesti esittää edelleen olevansa rehellisiä ja lakeja noudattavia, – Suomessa, EUssa ja gobaalisti?

    Lainsäädäntömme on jo nyt ja valitettavasti yhä enemmän tarkoituksensa vastaisesti, raadollisemmin ja härskemmin rehellisyyden, tasavertaisuuden ja oikeudemukaisuuden hirsipuu eli siten myös perustuslain hirsipuu!

    Äkkäilkääpättempäs työki kaikki siis, miten myös perustuslakia ollaan alistamassa globaalin järjestäytyneen rikollisuuden kynnysmatoksi?

  • Erikoistutkija Upi

    Hjallis on oikeassa . Verottajalla ei ole oikeustajun mukaisia perusteita kaikissa asioissa . Kiinteistöverotus on yksi hirvitys.
    Purkutuomittu kiinteistö arvostettiin puolentoista miljoonan arvoiseksi ja verot 3600 euroa. Ainoa oikea verotusperuste on kiinteistön käypä tai maksettu hinta.
    Miksi verottaja arvostaa kiinteistön 101 kertaa maksettua hintaa korkeammaksi.? Olisiko verottajan vastattava hinnoitteluunsa ja ostaa kiinteistö arvioimaansa hintaan . ?

    • s.i

      0nkohan laissa jotain vikaa? Jos murhaat jonkun saat
      elinkautisen joka on 12v. sen jälkeen voit anoa vapautta. jos olet velkaa olet kusessa loppuikäs.
      eli murha on lievempi rikos kuin velka.

  • Nulikka

    Täyttä faktaa. Verottaja ja ulosotontointa Huoria ovat Kaikki.

Jätä kommentti

*