Ovatko sote-lausunnot asiantuntijamoraalin mukaisia?

Vielä marraskuussa 13 sote-asiantuntijaa oli lausunnossaan tätä mieltä: ”Kokonaisuutena uudistuksen tuloksena syntyvä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä on vaikeasti ohjattava. Suomalaiset kokemukset sopimusohjauksesta eivät tue oletusta ohjausmallin tehokkuudesta kustannusten hillinnässä. Taloudellisesti kestävän tuotantotavan hakemiseen maakunnissa tuleekin menemään useita vuosia”.
Nyt sote-asiantuntijoiden kelkat ovat yhtäkkiä kääntyneet.
Esimerkiksi aiemmin uudistusta epäilleet THL:n ylijohtaja Marina Erhola, Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori (ja Terveystaloa omistavan Helsingin Diakonissalaitoksen hallituksen jäsen) Heikki Hiilamo ja Aalto-yliopiston tutkimusjohtaja (ja Terveystalossa vastaanottoa pitävä) Katariina Silander muuttivat mielensä, ja alkoivatkin yhtäkkiä tukea hallituksen esittämää sote-mallia.
Viimeisimmän tiedon mukaan yhdeksän asiantuntijaa on uudistuksen puolella ja neljä sitä vastaan. Näin silti, että tällä välin lakeihin tehdyt muutokset eivät ole niin isoja, että ne vaikuttaisivat uudistuksen rakennemalliin kovin mullistavasti.

Sote-pakettia on kyllä muutettu, mutta lähinnä siten, että siitä on karsittu ne elementit, joilla kolmen miljardin säästöjä oltaisi edes voitu saavuttaa.
Uudistuksessa on luovuttu siitä, että velvoitetaan julkinen sektori yhtiöittämään toimintansa. Yhtiöittäminen taas olisi se tärkein seikka, jolla terveydenhoidon kustannukset saataisiin alas. Se takaisi terveen kilpailun julkisen ja yksityisen puolen välillä.
Pitkään aikaan ei myöskään ole enää puhuttu niistä keinoista, millä taataan myös pienten suomalaisten sote-yritysten pääsy mukaan palveluntarjoajien joukkoon. Kun tämä menetettiin, en ole enää varma, kannattaako uudistusta tehdä, vaikka hallituspuolueiden edustajien pitäisikin sen puolesta äänestää.

Nykyiseen ratkaisuun on päästy yli kymmenen vuoden ajalle venyneen valmistelun lopputuloksena. Siitä huolimatta Erhola ajatteli lokakuussa 2017, että sote-malli on kiireellä tehty ja monimutkaisesti johdettava.
Miten viimeisen viiden kuukauden aikana on voitu saada aikaan niin strateginen mullistus, että hän nyt voi hyvin mielin lausua: ”lainsäädäntökokonaisuus on riittävän hyvä toimeenpantavaksi, jotta voidaan siirtyä sote-uudistuksen seuraavaan vaiheeseen”?
Minua kiinnostaa kovasti, mitkä tahot ovat vaikuttaneet asiantuntijoihin, jotta saadaan kallistettua venettä suuntaan tai toiseen. Olen aina tiennyt, että lääkebisneksessä lobataan kunnolla. Politiikassa ilmeisesti silti kaikkein eniten.

Edelleen olen sitä mieltä, että koko paletti pitäisi ratkaista toisin.
On esitetty pariakin hyvää vaihtoehtoa: Säädetään erillinen sote-laki, joka määrää yhdistämään perustason palvelut ja erikoissairaanhoidon samaan kuntayhtymään alle 250 000 asukkaan maakunnissa. Muissa kuudessa maakunnassa se on vapaaehtoista.
Niissä maakunnissa, joissa perustason palvelut jäävät kuntien vastuulle, ne olisi järjestettävä yhteistyössä vähintään 50 000 asukkaan väestöpohjalla.
Tai sitten säädetään lailla viisi terveydenhuoltoaluetta, jotka vastaavat terveyspalveluiden järjestämisestä. Niiden rahoitus tulisi valtiolta ja Kelan terveysturva lääkekorvauksineen yhdistettäisiin näihin.

Huonoa mallia ei pidä päästää eteenpäin. Aina on vaihtoehtoja.

Kommentit

  • Ex-keskustalainen

    Kiitos Harry Harkimo. On hyvin positiivista, että kokoomuksesta löytyy näitä kriittisiä ääniä. Toivon sinulta rohkeutta ja suoraselkäisyyttä myös äänestää tätä monin tavoin huonoa mallia vastaan. Se ei tarkoita, että koko uudistus pitää aloittaa alusta, vaan tarpeellisia muutoksia mm. valinnanvapauten ja integraatioon.

    Keskustalaiset on poljettu Sipilän mahtikäskyllä hiljaisiksi. Vähän jopa säälittää, koska joukossa on paljon fiksuja ihmisiä, mutta itsepähän ovat puolueensa ja johtajansa valinneet.

  • Ei_näin

    Poliisin tulisi nyt tutkia Hiilamon toimet, toivottavasti joku SOTEa vastustava kansanedustaja pyytää oikeusasiamiestä ja oikeuskansleria tutkimaan, mikä sai Hiilamon tekemään äkkijyrkän käännöksen?

  • Tiina Ison

    Hyvä kansanedustaja Harri Harkimo,

    Olen tietojohtamisen asiantuntija ja olen pyytänyt erikoslääkärihetteen Diakonissalaitoksen kidutuksenvastaiseen yksikköön, valtion ja hallinnon rakenteellinen, pitkäkestoinen kidutus Suomen hallinto ja e-hallinto. Olen myös vastuuttanut sekä tasavallan presidentin, valtiovarainministeriön mutta erityisesti sote ja tietojohtamisen asiantuntijat olemaan osallistumasta ja edistämistä hallinnollisia ja e-hallinnollisia data ja dataketjuja uusia päätöksenteko prosesseja eli johdon ohjauksen ICT-tuki työkaluja, joilla yksilö ja asiakkuussegmentteihin (kalliit asiakkuudet) luodaan vääriä, harhaanjohtavia ja monitahoisia näennäisiä tietoja eli rakenteellisesti tuotatetaan sähköisiin asiakirjoihin päätöksentuki ja päätöksenteko tuotantoketjua etukäteen sovittujen tuotoksiin (päätösten) tuottamiseksi, mitkä moniammatillisessa ja monitahoisessa tiimityössä sovittu asiakkuushallinnalla kustannustehoikkaimmaksi tarinaksi ja tuotokseksi (desired outcome). Olen toimittanut asiantuntijoille, ministereille sekä perustuslakivaliokunnalle varoituksen ja muistutuksen Nuremberg periaatteesta vakavasta vastuusta: e-hallinnon yhteisesti sopima menettely hallinnon mahdollistamissa ihmiskokeilu ja populaatiohallinta uusissa, periaatteellisesti merkittävissä yhteiskunnallisissa päätöksenteoissa kun kyseessä vähemmistöryhmät kuten vanhukset, vammaiset, sairaat, turvapaikanhakijat ja maahanmuuttajat aktivoi laillisuusvalvonnassa perusoikeuksien ja kv-ihmisoikeuksien integroitua e-hallintoprosessia digitaalinen Nuremberg trial integraatiota tunnistamaan ne asiantuntijat ja/tai tekoälyn kehittäjät, jotka päätöksiä kehittäneet tai sopimuksia allekirjoittaneet eriarvoistamisen Rakenteelliselle tuottamiselle, kuten Pentti Itkosen Eksoten sairaalapiiriin toimitusjohtajan ja Kela hallituksen jäsenen Memorandum of Understanding yhdessä Avaintek ja Kiinan AI (tekoäly) kehittäjien kanssa kuntalaisten sote tietojen saattamisesta Chainanalytics/Affecto/IBM saumattoman integraation Kela-CGI-Kanada konsernien emo-tytäryhtiö himmeleiden kautta etä-ehealth, EMF, MMW ja täsmä eli precision innovaatio jmv integroiden e-hallinnon sopimustuotantojeb kohteeksi.

    Koska oikeusministeri Häkkänen on Kiinassa äskettäin vieraillut yhteisymmärryksen edistämisestä tekoälyn alueella, on mahdollista mutta epätodennäköistä että kv-ihmisoikeudet ovat olleet puheenaiheena koska miltään osin ei Suomen valtioneuvosto tai Eksote-kela johtaja Itkonen sisällyttänyt ihmisoikeudet, yksityisyyden suojan, hengen ja yksilön koskemattomuuden turvaamisen tekoälyn sopimukselliselta “ohjauksesta” osana hallinnon tiukkaa ohjausta.

    Yhteenvetona vosin todeta ja ilmiantaa, asiantuntijat ovat henkilökohtaisesti vastuussa esittämistään asianokonaisuuksista kuten kuntalaisten saattamisesta reaaliaikaisiin asiakkuusseuranta ihmiskokeisiin, 24/7 teleseurantaan ja disruptiivisten ICT-viestintä välineiden härinnän ja seurannan kohteeksi sekä simulaatioon — mikä on laitonta ja saattaa heidät sekä hallituksen kriminologiseen vastuuseen.

    Onkohan “vinkki” eli Whistleblow tarpeeksi “selkeä” takinkäännöille ?

    Toimitan tekstin myös eduskunnan kirjaamon kautta toiveena, että asiakirjahallintaan Diarisoitu ja saatetaan esteettä kansanedustaja Harkimolle kuin myös yleiseen kansalaiskeskusteluun osana sanavapautta.

    Terveisin, Tiina Ison

  • Kansalainen

    Harkimon vaihtoehdot ovat perustuslain vastaisia. Katkeroitunut mies. Kun lähti ehdokkaaksi eduskuntavaaleissa, ilmoitti ettei halua takapenkkiläiseksi. Nyt istuu siellä ja murjottaa.

  • eri asiakas eri tiskeillä

    Kiitos! Olen ollut tyytyväinen saamiini sotepalveluihin – pitkäaikaissairaana (n. 40 v I-tyypin diabeetikkona) huolettaa eniten palveluiden pirstaloituminen.

    Tiedot seuraa potilasta

    Asiakkaan on itse poimittava hoitokirjaukset eri toimijoiden tietojärjestelmistä ja pidettävä eri “pelaajat” joukkueena eri kentillä kehittyvien tilanteiden tasalla.

    Vaikeimmin sairaiden ja eniten sote-kustannuksia aiheuttavien ihmisten ajantasaisesta tilanteesta olisi saatava parempi ja yhtenäisempi kokonaiskuva.

    Hoitosuunnitelmat olisi jatkossa laadittava yhteisen, ajantasaisen, relevantin tiedon varassa. Miten? Kertokaa hoitokokemuksianne useiden toimijoiden asiakkaana!

  • Luksan Kalle

    Kovin muistuttaa Paavo Väyrystä. Anteeksi Paavo, en tarkoittanut sinua! Jalliksella vain tuo “kaikkien erikoisalojen kaikkitietävä ja kaikkialla koko ajan näkyvillä olon halu” ovat Paavolla ja Jalliksella yks yhteen. Ostaisastko Jallikselta 2vähän käytyetyn auton”? Vuosia, vuosia sitten lopetin iltapäivälehtien oston ihan vain Jalliksen takia. Se naama näkyy lehtitelineissä ihan ilmaiseksi.

  • taisto tiri

    Nykyinen keskussairaja hoito on loistavaa samoin terveyskeskusten.JOS valtio myöntäsi rahaa lääkäreiden ja hoitajien palkkaukseen ,sillä summalla joka nyt menee soteen ja maakuntahömpötykseen saitas paljon uusia virkoja, Samoin voisi perustaa iltavuorot terveyskeskuksiin niin saitas tehoja. Lääkäreille palkka potilas luvunmukaan niin kuin yksityisellä, niin kyllä hommat hoitusivat ilman sotea ja maakuntia.

  • Kullervo Rautamurto

    Sote on nykyistä tilannetta parempi. Ei tätä ratkaista Helsingin ehdoilla. Pieniä valuvikoja voi aina korjata myöhemmin. Mikään muutos ei koskaan miellytä
    kaikkia, muttatämä on saatava läpi

Jätä kommentti

*