Palkkaharmonisointi voi kaataa soten

Olin jo kertaalleen päättänyt, että en kirjoita enää sosiaali- ja terveyspoliittisesta kokonaisuudistuksesta. Mutta toisin kävi, minun on taas pakko toimia hetken aikaa sote-kirjeenvaihtajana täältä taistelukentiltä. Minulle on nimittäin käynyt selväksi kuinka vähillä tiedoilla monet kansanedustajat ovat muodostaneet mielipiteensä koko uudistuksesta. Samalla uudistuksen kommunikoinnissa on epäonnistuttu hämmästyttävän monilla tavoilla.

Otetaan nyt esimerkiksi tämä kapitaatiojärjestelmä eli ihmisten pisteytys sen mukaan, kuinka paljon he todennäköisesti aiheuttavat järjestelmälle kuluja. Melkoinen farssi! Miksei näin isoa asiaa ole voitu tehdä valmiiksi etukäteen? Niin kuin esimerkiksi varmistaa tietosuojavaltuutetulta millaisia parametrit rekistereihin pitäisi tehdä, että touhu olisi laillista? Sen sijaan on toimittu amatöörimäisesti: valmistelija kertoo ensin puoliksi tehdystä työstään ja sen jälkeen ministerit saavat selitellä asiaa sivukaupalla joka paikassa. Hävettää koko asia.

Mutta on olemassa paljon isompi asia, johon koko sote-uudistus voi kaatua: palkkaharmonisointi. Tämä juontaa juurensa työtuomioistuimen maaliskuiseen päätökseen. Se koski erään kuntayhtymän menettelyä. Oikeuden päätöksen mukaan liikkeen luovutuksen seurauksena eri tahoilta uuden työnantajan palvelukseen siirtyneiden työntekijöiden palkkaerot pitää poistaa kohtuullisessa ajassa korottamalla matalampia palkkoja.
Jos tätä periaatetta sovelletaan sote-uudistukseen, se tarkoittaa että maakuntien palkkalistoille siirtyvien yli 200 000:n työntekijän palkat pitää harmonisoida joka alalla korkeimman palkan mukaan. Se tarkoittaisi, että palkat nousisivat arviolta 700 miljoonaa tai jopa miljardin vuodessa.
Jos näin käy, pitää kaikkien tajuta, että koko uudistusta ei kannata tehdä. Tuolla rahalla saa jo niin paljon lääkäreitä, hoitajia ja laitteita, että systeemi saadaan toimimaan ilman mitään uudistusta. Sen sijaan voitaisiin parantaa nykyistä mallia niin kuin esimerkiksi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä eli Eksotessa on tehty.

Kun vielä lasketaan mukaan hallituksen sote-kokeiluihin laittamat 200 miljoonaa, uuden tietojärjestelmän 1,5 miljardin euron kustannukset ja tuhansien uudistusta kunnissa valmistelevien ihmisten palkkakustannukset, on selvää, että mitään kolmen miljardin vähennystä ennustettujen kulujen kasvuun ei saada aikaiseksi.
Kauheinta tässä on, että kukaan ei ole edes näyttänyt mitään laskelmaa, mihin tuo kolmen miljardin luku perustuu. Se on varmaan vedetty hatusta, koska kukaan täysjärkinen ei voi väittää sitä oikeasti tapahtuvaksi.

Koko paketti on tällä hetkellä täysin levällään. Kuntatyönantajat pitävät ainoana vaihtoehtona palkkaharmonisoinnin aiheuttamien kulujen estämiseksi uuden lain säätämistä. Miten tämmöinen laki voidaan saada läpi ennen kesäkuuta, kun sitä ennen pitää äänestää uusista valinnanvapauslaeista, jotka takaavat, että maakuntavaalit voidaan pitää syksyllä? Kyllä tässä on semmoinen soppa keitetty, että haluan nähdä kuka sen syö.

Kirjoittaja on kansanedustaja (kok.) ja liikemies.

Kommentit

  • Wp_lehto

    KEPUn ja Sinisten touhut SOTEn puuhailussa tulee kalliiksi veronmaksajille. On perustettu muutos organisaatioita, palkattu muutos johtajia, muutos henkilöitä, on perustettu pari IT yhtiötä ……

    Rahaa on palanut satoja miljoonia ja lisää palaa.
    Sipilän ja Soinin on syytä toivoa, että maailman talous jatka kasvua ja Suomen talous jatkossakin kasvaa maailman talouden myötä.

  • Hantta

    Ruotsin aamu-uutisissa Ruotsin kokoomuksen edustaja kritisoi maan hallitusta ( valinnanvapauden aiheuttamista ) sote-kustannusten nousuista. Kannattaisiko ehkä pudottaa ideologiset silmälaput ja ottaa oppia naapurin virheistä?

  • minä vain, hoitaja

    On Se tuokin näkemys. Haluat pitää hoitajat pysyvästi palkkakuopassa ja halpatyövoimana yksityisille yrityksille, joita nousee kuin sieniä sateella.

  • Lauri Heikkilä

    Jos et Hjallis muista, niin kokoomus oli nostamassa Sari Sairaanhoitajan palkkoja ja jätti silloinkin asiat hunningolle ja epäkelpoon tilaan. Nyt on menossa kokoomuksen vuosia sitten aloittama terveydenhuollon yksityistäminen ja mäkeen näkyy menevän, jos sairaanhoitoa tarvitsevan kansalaisen näkökulmasta katsotaan.

  • Unto

    Lauri Heikkilälle sen verran, että ns. “suuri virhe” oli valtiolla luopua virkapalkkataulukoista. Tilalle tuli tehtävän vaativuuteen ja henkilökohtaiseen osaamiseen perustuva yhdistelmäpalkka. Nämä uudet palkkajärjestelmät, joita on jokaisella ministeriöllä ja virastolla omansa, nostivat palkkoja huomattavasti yli A-taulukon palkkojen, jopa kolminkertaisiksi. Nämä “Sari Sairaanhoitajat” ym. eivät ole syyllisiä siihen kokoomuslaisten lupaamaan 500 euron korotukseen. Se korotus tapahtui noiden valtion palkkojen muuttamisen yhteydessä, kun kunnalliset palkat muutettiin myös uuteen järjestelmään.

    Kun lisäksi on siirrytty tilaaja-tuottaja -malliin, niin jo se yksistään nostaa kustannuksia 10 – 15 %:a. Valltio on myös luopunut pitkälti alempien palkkojen työtehtävistä, ne ostetaan ulkopuolisena palveluna. Kustannukset eivät ole vähentyneet, koska ulkopuolinen työ on aina liikevoittoprosentin verran kalliimpaa kuin itse julkisena virkana tai työnä hoidettu. Mitään rotia tässä ei enää ole ja kustannukset vain kohoavat.

  • Demokratia ei ole vain kahden kauppa

    Tuo sote-maakuntauudistus näyttää olevan yhtä huonosti valmisteltu joka suuntaan. Jopa sitä lobbaavat ministerit tietävät huonosti, mitä vaikutuksia, säästöjä /kustannuksia hankkeesta on tulossa. Perustuslakivaliokunta on kertaalleen torpannut muistaakseni juuri valinnanvapauskuviot, mutta nyt on alkanut tihkua jutuntynkää, että tätä hanketta vankimmin ajava kokoomus olisi ulottanut lobbaukset jo tuonne perustuslakivaliokunnan jäseniin mm. palkkaamalla valiokunnassa kuultuja jäseniä terveysfirmojen leipiin. Kummasti on jokunen sote-vastainen asiantuntijamielipide kääntynyt neutraaliksi tai jopa myönteiseen suuntaan.

    Sote- ja maakuntauudistushankkeet on alun perin valettu yhteen demokratian ja lopputuloksen kannalta väärällä tavalla: Valtapuolueet kokoomus ja keskusta saavat molemmat enemmistötahtonsa läpi, kun kannattavat ristiin toistensa tahtomia (mutta ei välttämättä itsensä niin haluamia) etuja. Asianippu yritetään ajaa läpi väkisin koko kansaa edustavassa eduskunnassamme eli alunperin lehmänkaupasta aikaansaatu lopputulos palvelisi vain parlamentin enemmistön yhteenliittymällä kehkeytyvää tulosta – ei koko Suomen kansan edustuksellisen demokratian tuloksena aikaansaatua lopputulosta.

    Edellä mainitussa kuviossa menee moni asia maallikon rehellisyyden tajussa väärin – etenkin tuo, että niputetaan kahden puolueen osin eriäviä ideologioita palvelevaa ja omina asioina tärkeiksi kokemaa suurta asiaa yhteen sillä idealla, että molemmat puolueet joustavat hieman aatteistaan ja periaatteistaan ja näin aikaansaadulla myönteisyydellä + enemmistöllä juntataan Suomen tulevaisuuteen vängällä jotakin uutta, mikä ei onnistuisi kummankaan puolueen omatoimisella kampanjoinnilla läpi – ainakaan niillä spekseillä, joilla nyt ollaan havaittu esim. sotea läpi runnottavan.

Jätä kommentti

*