Satoja miljoonia malliin, jota ei ehkä tule

Sosiaali- ja terveyspoliittinen uudistusyritys alkaa olla kriittisessä pisteessä. Olen ottanut monissa kirjoituksissa kantaa sen sisältöön ja sen rahoitukseen. Tästä en halua puhua enempää nyt. Sen sijaan haluan kiinnittää huomioni epävarman uudistuksen käynnissä oleviin valmistelutöihin. Nyt siis valmistellaan täyttä häkää uudistusta, jonka pohjana olevaa lakia ei vielä edes ole säädetty. Hallitus on näemmä ollut niin korskea, että se on kuvitellut saavansa mitä tahansa läpi eduskunnassa.

Esitän hallitukselle kysymyksen: millä oikeudella kulutetaan satoja miljoonia euroja jo nyt maakuntauudistukseen, vaikka ei voida olla varmoja toteutuuko se ylipäätään? Moni ei ehkä tiedä, että jo nyt arviolta 3 000 ihmistä valmistelee maakuntauudistusta ympäri Suomea. Miten tämä voi olla mahdollista, kun ei ole ollenkaan varmaa, että uudistus menee läpi eduskunnassa?
Satakunnan internet-sivuilla haetaan tälläkin hetkellä 16 henkilöä valmistelemaan maakuntauudistusta ja samoin tehdään muissa maakunnissa. Jokaisessa maakunnassa on isot organisaatiot jo tekemässä uudistusta. Mitä tapahtuu näille maakuntien palkkaamille ihmisille, jos uudistus kaatuu? Heistä moni on irtisanoutunut edellisestä työpaikastaan. Sanotaanko nämä ihmiset irti, kun eihän heillä voi olla töitä, jos uudistus ei mene läpi?
Tällaiset päätöksethän on voitu tehdä vain siksi, että meidän ”demokratiassamme” yhteen tilataksiin mahtuva porukka pystyy tekemään suuret päätökset ihan vain omassa porukassaan. Matkan laskun maksaa sitten joku muu.

Ei ole lainkaan kirkossa kuulutettua, että uudistus menee läpi, niin kuin hyvin tiedämme. Kepun jättänyt Väyrynen sekä kokoomuksen Lepomäki ja Koski ovat jo ilmoittaneet äänestävänsä uudistusta vastaan. Puhemies ei voi äänestää, joten jos minä äänestän vastaan, on tilanne yhden kansanedustajan varassa. Kuvitelkaa, yhden kansanedustajan varassa! Sellainen löytyy pomminvarmasti ja koko korttipakka kaatuu. Kuka kantaa silloin vastuun siitä, että veronmaksajien rahoja on tuhlattu holtittomasti? Silloin kansan mitta on täynnä, sen voin taata. Kukaan täysjärkinen ei voi hyväksyä näin holtitonta toimintaa.
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo haukkuu Susanna Koskea vastuuttomaksi poliitikoksi. No onko Orpo vastuullinen, jos hän ei ole varautunut koko homman kaatumiseen?

Kansa joutuu maksamaan liian kovan hinnan keskustapuolueen märästä unelmasta saada valtaa maakuntamallin kautta. Kokoomuksen hokema siitä, että valinnanvapauden kautta kaikki pääsevät heti hoitoon ilman että kustannukset lisääntyvät, on pelkkä vitsi. Huvittavinta ja samalla surullista argumentointia on ollut kuulemani kehut siitä, että valinnanvapauskokeilut toimivat hyvin. No totta kai ne toimivat, kun laitetaan jonnekin kaksisataa miljoonaa lisää resursseja. Ei tarvitse olla erityinen matematiikkanero ymmärtääkseen, että hyvin hommat silloin sujuvat.

Kommentit

  • markkuh

    Hiukan kummallinen on harkimon logiikka, asioita eteenpäin vievät niistä vastuulliset (esim hallitus) ovat mielestään syyllisiä kustannuksiin.
    Vaikka kustannukset menee “hukkaan” vasta jos joku, sopivassa paikassa yksi ihminen, “vastustaja”(oppositio), niin päättää.
    “Vastustajillako” ei ole mitään vastuuta? eihän heillä oikeasti olekaan, mutta ovatko sitten aikanaan sopivia vastuuseen, esim uuteen hallitukseen.

  • Kumitonttu

    Soten-uudistuksen tavoite on saada nyt julkisen terveysaseman käyttäjille helpommin aika lääkärille. Nyt yksityisen terveysaseman käyttäjille aika järjestyy helposti. Puolet kansasta ei ole käyttänyt julkisia terveyspalveluita edellisen 12 kk kuluessa. 20% aiheuttaa 80% kuluista.

    Miten on työssäkäyvän ihmisen etu tai edes halu kustantaa muille yhtä hyvän terveydenhoidon, minkä hän (työnantaja) maksaa itselleen? Miksi rehkiä, jos samat palvelut saa tekemättä mitään? Tämä on tyystin unohtunut entisiltä “oikeistopuolueilta”.

    Orpohan jo ilmoitti, että menee mieluummin hallitukseen Vasemmistoliiton ja Vihreiden kanssa kun kansallismielisen PS:n. Kokoomuksen nimessä edelleen on “Kansallinen”, mutta sen voisi muuttaa “ylikansalliseksi”.

    Taloustutkimuksen johtaja Juho Rahkonen totesi, että Suomessa alle 10% ihmisistä on oikeistolaisia (https://yle.fi/uutiset/3-10206804). Vanhaa sanontaa mukaillen, sosialismin ongelma on, että itseltä loppuvat toisten rahat.

  • Suomalainen

    Kyllä pisti vihaksi kansanedustajaksi ilman siinä tarvittavaa kykyä valitun Harkimon kirjoitus sote-uudistuksesta.

    Hän on vasta nyt oivaltanut, että Suomeen luodaan uutta terveydenhoidon järjestämismallia, jota on valmisteltava etukäteen. Häntä ei ole “poliitikkona” kiinnostanut tippaakaan osallistua kokoomuksen kansanedustajana vuosisadan tärkeimpään uudistukseen, eikä myöskään eduskuntasalin työskentelyyn. Omat Harkimon isä ja poika – hömppäTV-ohjelmat , keskusteluohjelmat
    ” erityisasiantuntija ” Enbusken kanssa, KHL-liigan hämärät oligarkki-bisnekset Rotenbergin ja Timtsenkon kanssa ja sitä reittiä vielä epäilyttävämmät yhteydet Venäjän päämafiosoon.

    Edelleen vasta nyt hän on oivaltanut, että eduskunnassa enemmistö muodostuu kansanedustajien lukumäärän perusteella ja että hän viime vaaleissa muodostuneen puolueiden paikkajaon perusteella hän kuului enemmistöön. Mahdetaan sitä kokoomuksen vastuupoliitiikassa nyt katua.

    Harkimo keskittymisvajeisena ei tajua, että kaikkien lakien valmisteluun liittyy runsaasti valmistelutyötä, erityisen suuriin uudistuksiin erityisen paljon. Hän kuvittelee, että laki voi astua voimaan kansanedustajien napin painalluksella heti seuraavana aamuna.

    Surkuhupaisinta Hackmanin suurmaanonmistajasuvun jälkeläisenä, nyt Harkimona on, että hän ei halua ymmärtämää maakuntien roolia koko Suomen kehittämisessä ja että maakunnissa on siihen myös osaamista. Suvun aatelismainen suhtautuminen rahvaaseen on siirtynyt Hjallikseen perintönä niin, että patruunamainen kansalaisten omistajuus ja alistaminen ovat hänellekin itsestäänselvyys.

    Hän on Enbuskelta varmaan kuullut, että maakuntauudistuksella valta siirtyy Keskustalle. Hän ei ole näköjään sisäistänyt, mitä yleinen ja yhtäläinen äänoikeus merkitsee. Kun hän sen oivaltaa, hänelle valaistuu, että vallan jakautuminen maakunnissa vastaa kutakuinkin eduskuntavaalien puolueiden äänijakutumaa.

  • Infraa

    Suomi tarvitsee uuden yhteiskuntainfan, siitä on kysymys. Yhtenäiset toimintomallit ja sen myötä yhtenäiset manuaali- ja tietojärjestelmät on nykypäivänä pohja kaikelle tehokkaalle toiminnalle. Meillä on osaava henkilöstö, mutta hajanaiset tuotannon välineet.
    Nykyisellä kuntamallilla ei onnistuta tässä tavoitteessa, 311 itsenäistä kuntaa tähän hommaan on liian paljon. Tarvitaan ns. yhteinen tekijä, nykymallissa ei sitä ole.

  • Vihainen

    Menee sanattomaksi kun seuraa tämän hallituksen touhuja. Kaatuisi nyt ja äkkiä.

  • Tiina Ison

    Harkimo tuo esille mielivaltaa, jolla sote-järjestämistä jalkautettu Suomeen ja hän tuo esille, että uusien sote palveluketjujen ja prosessien suunnittelu ja hinnoittelu on tapahtunut 2010-18 “kokeiluissa”, “hankkeissa”, “pilotoisaa”, joita hallitus rahoittanut ja tutkimustuloksia tilannut olipa kyseessä Sitran, THL:n, Kela-tutkimuksen tai kuntayhtymien kokeiluhankkeiissa kuten konsernihallintomalliin siirrynessä Eksotessa, joka käsitellyt kuntalaisten arkaluontoisia tietoja Chainanalytics jakelualuatalla tuotannollisesti tuottaen johdon ohjaustyöksluilla etukäteen sovittuja tuotoksia konsernihallinnon ja ELY-toimijoiden integroituina, monitahoisina, monialaisia ja monikabavaisina toimintamallikokeilyina (ks kuntakokeilulaki 1354/2014 Kuntien velvotteiden vähentäminen monialaisia, monitahoisia malleja kokeillen”.

    Sipilän hallitus ja Orpo ovat tienneet, että Digitalisatiion ja sähköiseen asiakiejahallintoon siirtyminen sekä käsittelyn ja päätöksentekojen siirtäminen viranomaisten ja ELY-yhtiöiden jakelualustaan mahdollistaa uusia e-prosesseja tiedon realiaikaiselle, tuotannollisille käsittelylle (optimoinnille) ja logistiikalke (tietoketjujen linkitys) mikä on perustuslainvastaista mahdollistaen jääviyttä ja näennäisen tiedon tuotantoketjuja.

    Näennäisen tiedon tuotantoketjut mahdollistavat kustannustehokkuutta samalla saattaen kansalaisia myös hengenvaaraan kuin ELY-toimijoiden hyväksiköytettäväksi.

    Tilaaja-toimittaja-tuottaja mallissa toimijat eivät ole eriytettävissä. Sote konserni yhtiöt (mikä jo ilmenee STM ja Kela järjwsröytymiaestä) tarkoittaa, että hallitus voi tilata mm CGI-Affecto ICT-tuki palveluja (s-käsittelyä ja s-asiakkuusoeofilointia) eli päätöksentekoihin vaikuttavaa dataa, dataketjuja ha sisältöjä mm siten, että 20% kansalaisista, jotka käyttävät 80% sote palveluista ja hallitusohjelma on luokitellut “kalliiksi asiakkuuksiksi” saatetaan rakenteellisesti palvelujenestojen kohteeksi. Nämä mallit ovat jo toiminnassa vähemmistöryhmille kuten vanhukset, vammaiset, sairaat, työttömät ja maahanmuuttajat.

    Uuteen sote-järjestäytymisen malliin kuuluu olennaisena osana integroitu tietojen riskienhallinta e-prosessit estäen kansalaisen oikeutta tietojen oikaisuun sekä estäen yksilö- tai ryhmätason vahingonkorvaukset.

    Ei ole kyse siitä, että Harkimo tai muut ovat heränneet viime metreillä vastuuttomaan hallitusta vaan kyse on siitä, että hallitus nimenomaan lähti kokeilemaan uusia. Integroituja e-prosesseja, digitaalisaatiota ja data talouden malleja asiakkuuspalveluketjujen suunnittelulle ESTÄEN kaiikki tosiasialliset palautteet ja iteroinnit, jopa uhaten, erottaen tai pakkokeinoin saattaen eristyksen niitä esittäneet henkilöt.

    Hiljentämisen kulttuuri on kaikille kansalaisille tullut selkokielisenä viestinä perille.

    Hjallis on erilainen, kulkee myös omia polkujaan kuten meitä on samankaltaisia muita: omia aivoja, päättely- ja päätöksentekoja saa käyttää ja tehdä…

    Terve, Tiina Ison (tietojohtamisen asiantuntija)

  • Kesäriistaveteläinen

    Hämmennyksen vallassa olemme me tavikset seurannet tätä sote-sopan keittoa. Olemme tyhminä luulleet, että nyt päästään nopeammin lääkäriin. Kuitenkin yksityisille lääkäriasemille ei pääse sote-asiakas varaamaan lääkäriaikoja netistä, vaan joutuu julkisen terveydenhuollon tavoin soittamaan terveydenhoitajalle, joka arvioi hoidon tarpeen ja odotusaika on suunnilleen sama kuin julkisellakin puolella. Eli vain rahalla pääsee jatkossakin lääkärille nopeammin. Mikään ei muutu, paitsi saamme uuden, monisatapäisen hallintokoneiston kepun malliin. Sanoisin, että melkoinen farssi koko sote.

  • jouko K

    Näin se vaan menee, kuten Harkimo sanailee !
    Hallituksen Märät-unet maksaa veronmaksajat !

  • TenPoints!

    Hyvä Hjallis!
    Tämä vastuuton hulluttelu pitää päättää tähän.

Jätä kommentti

*