Kuinka koulutat pösilöpomon tavoille?

Onko esimiehesi pösilö? Eikö hän ymmärrä suoraa savoa? Tekeekö hän vasiten asiat niin, että asiat olisivat mahdollisimman huonosti?
Voi olla, että tuommoisiakin pomoja löytyy, mutta todellisuudessa tosi harvoin. Voi toki olla, että vika on myös keskinäisessä kommunikaatiossanne. Pomoasi et voi helpolla muuttaa etkä vaihtaa, mutta itseesi voit kyllä vaikuttaa – ja sitä kautta pomoosi.
Kukaan ei kestä jatkuvia valittajia. Pikkuhiljaa pomojen, ja muidenkin, korvat sulkeutuvat ylinegatiivisten ihmisten seurassa. Ethän ole tällainen? Hyvä, niin arvelinkin.
Hyvän esimiehen taas pitäisi rakastaa rakentavaa kritiikkiä. Alaisiaan arvostava ja kunnioittava johtaja suorastaan janoaa muiden mielipiteitä ja parannusehdotuksia.
Pösilöpomon kuritus
Miten siis antaa sitä rakentavaa kritiikkiä?

  1. Aloita iloisesti ja positiivisesti tervehtien. Luo rento fiilis. Toimi kuitenkin oman persoonasi rajoissa.
  2. Kuvaile oire – miten ongelma näkyy sinulle, työtovereillesi tai asiakkaille.
  3. Kysy, näkeekö pomosi asian samalla tavalla. Anna hänelle aikaa pohtia ja reagoida.
  4. Arvioi syitä, mistä ongelma voisi johtua.
  5. Esitä muutama ideoimasi ratkaisuvaihtoehto ongelman ratkaisemiseksi.
  6. Pyydä pomoasi lisäämään omia ratkaisuideoitaan omiesi jatkoksi.
  7. Ehdota päätöstä jonkin idean toteuttamiseksi.
  8. Älä yritä liian lujaa liian nopeasti. Olet itse saattanut miettiä asiaa päivätolkulla ja pomosi aloitti vasta nyt. Koko ketjua ei tarvitse käydä läpi yhdessä keskustelussa. Helppo asia hoituu minuuteissa vaikeat voivat viedä kuukausia.
  9. Kiitä! Pomot ovat usein kovasti persoja kehuille.

Kokeile mallia ensin jollain helpolla ja pienemmällä asialla ja etene luottamuksen kasvaessa vaikeampiin ja suurempiin ongelmiin. Pomollakin vie aikaa tottua rakentavakritiikkiseen sinuun – sitä pidempi aika, mitä pahempi räksyttäjä olet ollut.
Älä noudata kaavaa myöskään liian kurinalaisesti. Sinä, pomosi ja tilanteesi olette kuitenkin ainutkertaisia. Paranna ja kehitä mallia paremmin teille sopivaksi.
Jos tämäkään lähestymistapa ei tuota muutamassa kuukaudessa tulosta useammankaan työkaverisi kokeilemana, annan sinulle luvan todeta, että pomosi on pösilö, joka ei halua organisaationsa parasta.
T. Toni, johtamisaktivisti
Ps. Kuulisin mielelläni, onko malli toiminut ja miten sitä on sovellettu ja jalostettu.

Kommentit

  • Reino Myllymäki

    Kriittiset kysymykset ovat rakentavaa kritiikkiä, jos kysymyksen esittäjällä on jokin vaihtoehtoinen ratkaisu tai edes sen poikanen. Jos ei, kriittiset kysymykset voinee tulkita muutosvastarinnaksi.

  • Heikki Hinkka

    Ihan hyvät yhdeksän neuvoa!

  • Annikki Hyvönen

    Täytyypä heti pyhien jälleen ottaa opikseen.

Jätä kommentti

*