Kunnioituksen lait

Jos johtajan pitäisi opetella yksi ainoa taito tullakseen hyväksi johtajaksi, se taito voisi olla toisten kunnioittaminen.
Tällä viikolla olen teettänyt kahdella eri ryhmällä harjoituksen, jossa kukin osallistuja on kirjannut paperille, miten häntä tulee ja ei tule johtaa. Kun tarkastelen vastauksia, on ylivoimaisesti yleisin toive kunnioitus tai arvostus. Sitä siis ihmiset kaipaavat asemasta ja tittelistä riippumatta.
Siitä puhe mistä puute? Eihän itsestäänselvyyksiä paperille helposti laiteta. Kokevatko siis niin monet, että eivät saa kaipaamaansa arvostusta.
Kun mietin niitä kaikkia esimiehiä, mitä minulla on elämäni aikana ollut, voin allekirjoittaa ajatuksen. Ne harvat hyvinä pitämäni esimiehet osoittivat kunnioitusta minua ja kaikkia muitakin johdettaviaan kohtaan. Ne lukuisat huonot eivät juuri tuntuneet välittävän. MOT.
Itsestäänselvyys, monet lukijat ajattelevat. Niin, mutta miksi sitten niin harvinaista? Olisiko niin, etteivät esimiehet osaa osoittaa kunnioitusta? No, osaamista voi aina kehittää.
Tässä ensin kunnioituksen osoittamisen tai ennemminkin ansaitsemisen viisi lakia.

  1. Kunnioituksen ansainnan ensimmäinen ja tärkein laki: Voit saada kunnioitusta vain, jos osoitat kunnioitusta toisia kohtaan. Kääntäen: Jos toimit ylemmyydentuntoisesti toisia kohtaan, sinua ei voida koskaan katsoa kunnioittaen.
  2. Kunnioituksen ansainnan toinen laki: Sinun arvosi määrittää se, miten kohtelet häntä, joka on näennäisesti arvoasteikossa alimpana. Tai miten kohtelet ”vihollistasi”. Olen törmännyt turhan usein ihmisiin, jotka ovat minulle kohteliaita, mutta tuskin tervehtivät työkaveriani, jonka käyntikortissa ei lue johtaja. Tarkkailenkin aina salaa, miten ihmiset puhuttelevat ns. duunareita.
  3. Kunnioituksen ansainnan kolmas laki: Kunnioituksen ansainnassa pienet ja suuret asiat ovat yhtä tärkeitä. Tervehtiminen, kiitos, mukava kohteliaisuus, oven avaaminen, tavaran ojentaminen, kahvin tarjoaminen, ystävällinen sana. Pienillä päivittäisillä asioilla osoitetaan kunnioitusta. Työkaveriani mukaillen lainatakseni: ”Pitää osoittaa kunnioitusta joka päivä, ei vain jouluna.”
  4. Kunnioituksen ansainnan neljäs laki: Reagoi ja vastaa. Mieleeni ei tule mitään, mikä on pahempaa epäkunnioitusta, kuin tutun ihmisen viesteihin tai puheluihin vastaamattomuus. Ainakin minä ajattelen ihmisestä joka jättää minulle vastaamatta, että ei hän minun tarpeistani juurikaan välitä.
  5. Kunnioituksen osoittamisen viides laki: Pidä mitä lupaat. Mikäs sen epäkunnioittavampaa, kuin aiheuttaa toiselle ihmiselle huolta ja vaivaa jättämällä lupauksensa täyttämättä. Vaikea on ihmistä kunnioittaa, joka selittää pettämistään priorisoinnilla. Hän siis sanoo silloin epäsuorasti, että on priorisoinut sinut alimpaan kastiin. Unohtaminen on välinpitämättömyyttä. Kiire on organisointikyvyttömyyttä. Vaikeneminen on pelkuruutta. Nämä kaikki ovat pettämistä.

Kunnioittavaa työpäivää. Toivottavasti herätin.

Jätä kommentti

*