Mitä on mikromanageeraus ja miksi se on pahasta?

Aamun lehtikatsauksessani törmäsin uutisoinnissa sanaan mikromanageeraus. Johtamisen kehittäjänä tämä on minulle hyvin tuttu peikko ja tätä vastaan taistellaan monessa organisaatiossa.
Mitä on mikromanageeraus?
Manageeraus tulee englanninkielisestä sanasta manage, joka tarkoittaa mm. johtamista, hallitsemista ja hallinnointia. Kun johtaminen menee pikkutarkalle tasolle, puhutaan mikromanageerauksesta ja esimiestä kutsutaan mikromanageriksi. Eräs ystäväni kutsui äärimmäisen pikkutarkkaa esimiestään kerran myös nanomanageriksi – kaikki sähköpostiviestit tuli luetuttaa pomolla ennen lähettämistä.
Sinua pyydetään tekemään jotain. Pyynnön lisäksi saat tarkat ohjeet siitä, miten sinun tulee tehtävä suorittaa. Joskus tämä ohjeistaminen on hyvästä, joskus mikromanageerausta.
Esimerkkejä mikromanageerauksesta
Olet annostelemassa lääkettä potilaalle. Jos olet ensi kertaa tekemässä tehtävää, ovat tarkat ohjeet tarpeenkin. Mikäli olet kokenut annostelija, ovat tarkat ohjeet suoranaista kettuilua.
Silläkin voi olla iso ero, pyydätkö johdettavaasi olemaan yhteydessä asiakkaaseen vai soittamaan asiakkaalle. Ensimmäinen antaa vapauden valita sopivan viestintävälineen, jälkimmäinen saattaa olla mikromanageerausta. Jos vielä ohjeistat miten puhelinta pidetään korvalla, olet pahasti nanotasolla.
Puolisosi pyytää sinua tiskaamaan tai leikkaamaan nurmikon. Suoritusta enemmän tai vähemmän iloisesti tehdessäsi, siippasi tulee antamaan yksityiskohtaisia ohjeita toivomastaan toteutustavasta. Putoaako tiski- tai ajohanskat?
Olet isomman organisaation johtaja. Pyydät hyvin tarkkaa tietoa toisten tekemisistä ja puutut johdettaviesi tekemisen yksityiskohtiin. Jos teet tätä laajamittaisesti ja jatkuvasti, se on pahasta. Mikäli kohdistat tarkkaavaisuutesi harvoihin strategisesti tärkeisiin asioihin, voi se olla jopa hyvästä. Harvoin ja harkiten käytettynä yksityiskohtiin meneminen voi myös parantaa toimintaa ja motivaatiota. Mutta hyvin harvoin!
Miksi mikromanageeraus on pahasta?
Arkipsykologisesti tarkastellen liika yksityiskohtiin meneminen viestii johdettavalle: et luota minuun, pidät minua tyhmänä tai taitamattomana.
Seurauksena on motivaation, luovuuden, innostuksen ja tehokkuuden laskeminen. Harmitus leviää myös kulovalkean tavoin organisaation jäseneltä toiselle.
Miten oppia pois mikromanageerauksesta?
Ilmiö on hyvin kontekstisidonnaista. Jokaista ihmistä johdetaan hieman eri tavalla. Mikä on toiselle mikromanageerausta voi toiselle olla heitteillejättöä. Tarkkuutta ja virheettömyyttä vaativissa tehtävissä (lentäminen, kirurgia, huippu-urheilu) mennään ihan eri yksityiskohtatasolle, kuin useita toteutusvaihtoehtoja sisältävissä toiminnoissa (asiakaspalvelu, kotityöt, harrastuslenkkeily).
Olen käyttänyt tässä artikkelissa olevaa kuvaa useita kertoja mentoroidessani asiakkaitani.
Mitä ylemmällä tasolla olet organisaatiossa, sitä vähemmän voit paneutua yksityiskohtiin. Mitä enemmän johdettavillasi on vastuuta, sitä vähemmän heidän tekemistään saa ohjeistaa.
Jos vähääkään epäilet, että voisit olla jollekulle mikromanageri, voit käyttää oheista kuvaa keskustelun pohjana. Kysy ja sinulle ehkä vastataan?
Annan mielelläni lisäopastusta parempaan oikeatasoiseen johtamiseen.

Kommentit

  • Clement

    Teot 16:31, 1 Korinttilaisille 15:1-8, 1 Pietarin 1:17-21, Ilmestys 22:18-19

Jätä kommentti

*