Vuosittain tulee ajettua ympäri Pohjolaa, myös Ruotsissa ja Norjassa. Suurin huomio kiinnittyy autojen takavalojen käyttöön sumuvalot mukaanluettuna. Valtaosa autoilijoista ajaa lumituiskussa ja sumussa ilman takavaloja. Eivät mitä ilmeisimmin tiedä, etteivät ne kaikissa autoissa syty automaattisesti. Liian helpoksi tehty elämä, automaattiseksi, viskaa aivotoiminnan vapaalle.
Sitten kun ajetaan sumussa, lumisateessa irtolumen pöllytessä takana, ei osata ajatella, että heidät pitää huomata myös takaapäin, eikä vain, että he itse olevinaan näkevät eteensä.
Monta kertaa pohjoiseen mennessäni, välillä Iisalmesta Ouluun ajaessani, olen laskenut niitten autojen lukumäärän, joilla on takavalot ja takasumuvalot ongelmakeleissä palamassa. Koskaan en ole päässyt sen suurempaan lukemaan kuin kolme. Siis kaikki vastaantulevat ja itseni ohittavat autot ovat tuossa lukemassa! Ja liikennettä Iisalmen ja Oulun välillä on aivan riittävästi ja välimatka on aika pitkä. Täysin käsittämätöntä!
Kukahan neuvoisi autoilijoille noitten takavalojen käytön ennenkuin tapahtuu pahoja törmäyksiä takaapäin? Luulisi ajovalojen käytön olevan ensimmäinen oppi, mikä pitää painaa kalloon. Nykyaikainen automatisointi on todellakin vienyt kaiken järjen päänupista.
Kun seuraava sumu tai pölisevä lumi on ilmassa, koettakaapa ryhdistäytyä ja vaikkapa vain oman itsenne turvallisuuden vuoksi. Siihen liittyy myös se, ettette ole aiheuttamassa toisillekaan tapaturmia. Kun sattuu, sitä ei saa peruttua vaikka kuinka selittelisi unohduksella.
Tuo Iisalmi-Oulu – väli on itselleni jostain syystä tullut tuollaiseksi testiväliksi, vaikka seuraan kaikkialla tätä takavalojen käyttöä. Ei se muuallakaan ole sen kummempaa. Mikä siinä on niin vaikeaa? Se on ikuinen mysteeri.
Ari Niemeläinen
Asiaa puhuu Hannu, kuinkahan moni tulee katsoneeksi autoa vaihtaessaan tämän takavalo-ominaisuuden poikkeaman entisestä kulkineesta. Toki kokonaan valottomia autoja ja parkeilla ajavia on yllättävän paljon liikkeellä, liekö sitten bensan tai sähkön säästökampanja menossa turvallisuuden jäädessä toiselle sijalle? Kelistä riippumatta nopeudet ovat vähintäin se mikä liikennemerkissä ylimmäksi nopeudeksi ilmoitetaan. Kiire on Lappiin kai huilaamaan?
Hannu Musakka
Niinpä. Ehkä ei kiire, mutta nykyinen automatisointi estää ajattelemasta mitään, mutta kun kaikki ei ole sellaista. Noissakin autoissa ajetaan vain etuvaloilla, takavalot eivät edes syty. Mersut näyttävät olevan sellaisia ainakin ja sen yhden sähköautoilijan sieltä jenkeistä, mikäs se nimi olikaan?!
Sitten olen myös pannut merkille, että nopeusrajoitusmerkkien merkitystä ei ymmärretä, mutta sensijaan ymmärretään sakkolappuun piirtyneet numerot maksuruudukossa. Sekin on käsittämätöntä. Miksei teitten varsilta, vaan maksulapusta?
Matti
Niinpä, sitä olen itsekkin ihmetelly, miksi h-autojen takavalot ovat pimeänä. Eikös se lakikin määrää, että edessä ja takana on oltavat asianmukaiset valot palamassa. Tulkoon auto sitten vaikka Marsista. Vai onko Suomen liikenne -lainsäädäntöön tullut uusia säännöksiä. Minä ainakin katson ennekuin lähden autolla liikenteeseen, että kaikki valot palavat. Siihen ei voi paljon vaikuttaa, jos matkan aikana joku polttimo on yht;äkkiä palanut. Ei pidä ottaa muiden maiden säännöksista mallia, vaan mitä oman laki määrää.