Autotko kertakäyttökamaa?

Tämänpäivän uutisissa käydään läpi taas kerran suomalaisten autojen ikääntymistä. Mikähän noita Trafin ja autokauppiaitten mieltä rassaa? Eivätkö he muista sitä, että joka päivä kaikki ikääntyvät ja käyttääkseni samaa termiä kuin uutisissa VANHETTUVAT!

Suomalaisten autojen keski-ikä on 20,7 vuotta ja Euroopan korkeimpia. Mitä sitten? Mistä se kertoo? Vain Kreikassa on kuulemma korkeampi lukema, muualla vaihdetaan ilmeisesti autoja kuin “teräsmiesten ruosteraitaisia pikkukalsareita”. Siellä on ilmeisesti joka viikko autojen vaihtoviikot.

Mitä sillä on merkitystä, minkä ikäisellä autolla liikutaan, kun ajoneuvo on katsastettu ja alittaa määritetyt päästöarvot!? Jos auto on todellakin laitettu kuntoon tai jos siitä todellakin on pidetty huolta, on se sitten vaikka 30 tai 40 vuotias, läpäisee katsastukset, sillä on oikeus liikkua ja käyttää myös valtateitä!

Luulevatko nuo Trafin ja kierrätyskeskusten ja automyyjien edustajat, että suomalaisilla pyyhkii todella niin hyvin, että voisivat vaihtaa ajoneuvojaan vaikka viikoittain.

Ei todellakaan. Auto on liikkumaväline, välttämätön pitkien välimatkojen päässä ja mitä iäkkäämpi ja kunnossaoleva ajoneuvo, sen edullisempia kilometrejä.

Jos kaikilla olisi varaa hankkia uusi auto, jota ei tarvitse katsastaakaan ensimmäisinä vuosina, niin mitä silloin katsastusasemilla on merkitystä, saati autokorjaamoilla tai varaosaliikkeillä!? Sitäkö nuo autonmyyjät kadehtivat, että varaosaliikkeillä menee liian hyvin vai onko kyse yksinomaan valtiolle kertyvistä ajoneuvoveroista. Uusista kun siirtyy reilu osa sinne jonnekin Eduskuntatalon sivukomeroihin, kuten aikanaan kävi.

Se pitää paikkansa, että vielä 20 vuotta sitten tehtiin paljon parempia ja kestävämpiä ajoneuvoja ja joita pystyi vielä korjaamaankin. Nyt pellit ovat kuin paperia ja moottoritilaa valvotaan jollain härvelillä.

Ja sitten noille Trafin ja autonmyyjien sekä -purkamojen herroille: MILLAINEN AUTO ON VANHA?

Onko se sellainen, joka on myyty ensirekisteröitynä ja vuoden päästä se on jo auttamatta vanha, joka pitäisi mitä kiireimmiten vaihtaa uuteen, kun uudet mallit ovat tulleet kauppoihin? Se on totta tuo vanhettuminen, sillä kysytäänhän lapsistakin, että “kuinka vanha hän on”, vaikka olisi muutaman kuukauden ikäinen!

Jatkuva keskustelu autojen iästä on typerää ja naurettavaa.
Auto on kestohyödyke, eikä suinkaan kertakäyttökamaa. Eikä kaikilla todellakaan ole varaa ostaa ajoneuvoa pankkilainalla, saati osamaksullakaan nykyisessä elämäntilanteessa, missä Suomessakin eletään parhaillaan.

Monet ottavat lainaa, elääkituuttavat syömättä kunnolla moneen vuoteen, sairastuvat, käyttävät kunnallisia terveydenhoitopalveluita, Kelaa ja syövät pahimpiin vaivoihin särky- ja masennuslääkkeitä. Ja yhdet Trafin ynnä muitten herrat valittavat sitä, kun ajoneuvokanta on liian vanha!

Ajoneuvon ikä ei ratkaise koskaan sitä, minkäkuntoisella ajoneuvolla suomalaiset liikkuvat. Suomessa on kuitenkin todella korkeatasoinen katsastusjärjestelmä, ettei aivan idänmalliin vanhoilla ladoilla ajaa huiskita miten sattuu.

Satavuotias ihminenkin on monesti huomattavasti parempikuntoinen kuin kaksvitonen. On kyse siitä, miten on elämänsä elänyt. Sama pätee autoihinkin. Ei siitä sen vaikeampaa yhtälöä kannata rakentaa.

Liian hyvin toimeentulevat käynnistävät keskustelun asiasta, jota eivät koskaan alennu miettimään tarkemmin.

Onkohan niin, että liian hyvin toimeentulevilla ihmisillä on vajausta henkisellä puolella tai harrastustoiminnassa ja ovat unohtaneet sen yhteiskunnan, missä elävät tällä hetkellä?

Herätys herrat! On korkea aika vaihtaa kanavaa ja puheenaihetta tai sitten jätettävä virka, jos ette muuta osaa kuin itkeä sitä, kun joudutte joskus tien päällä ajamaan pakosti yli 20-vuotiaan ajoneuvon perässä, eikä ole ohitusmahdollisuutta.
Se kai se eniten mainittuja herroja nyppiikin. Mitä siihen sanoisivatkaan sukulaiset ja tutut, kun joskus joutuu todellakin ajamaan esim. 20-vuotiaan Escortin perässä. Varmasti häpeän tunne on valtava! Sanoinkuvaamaton!

Ja jos sitten koetatte lähteä vaikka Lusin suoralla ohittamaan, niin se edelläajava kiihdyttää sääntöjen mukaan myös, ettekä edelleen pääse ohitse ilman ylinopeutta. Sielläkin on tienvarressa ne poliisin valokuvaajat.

Saattaa rassata hermoja ja ottaa pattiin! On nähkääs niin, että kaikilla liikenteessä olevilla ajoneuvoilla pystyy ajamaan ylinopeutta ja jokainen kuski pääsee poliisin kuvagalleriaan, jos haluaa. Eikä kyse ole siitä, minkä ikäinen ajoneuvo on, vaan missä kunnossa se on!

SUOMESSA TODELLAKIN OSATAAN PITÄÄ HUOLTA AUTOISTA HUOMATTAVASTI PAREMMIN KUIN MONISSA EUROOPAN MAISSA, jos ette ole sitä aiemmin tienneet esimerkiksi siellä Trafin pääkonttorilla!

Jätä kommentti

*