Ei edes Kuopiossa

Eivät lopu jutut, eikä lumentulo. Siitä sitä riittääkin keskusteltavaa vaikka kuinka.
Mikä siinä on sitten niin kummallista? Sekö, kun sitä on hivenen tavallista reilummin vai se, jos sitä ei olisi?! Tämänpäiväisessä SS 23.3. käsiteltiin myös asiaa.

Todetaan, että “kunnossapitäjät ovat työskennelleet äärirajoilla läpi talven”. Niin se on tänä talvena, muttei tarvitse kovin paljon mennä ajassa taaksepäin, kun oli lähes samanverran lunta.

Jutun yhteydessä on tilasto 48 vuoden ajalta, mutta mitä ihmettä: Eihän tänä vuonna ole satanut läheskään yhtä paljon kuin aiempina 25 vuotena. Mikäli tuohon tilastoon on uskominen, niin ei tämä vuosi ja talvi suinkaan tee poikkeusta. Lunta on ollut ja sadetta tullut aivan kuten muinakin vuosina.

Työnjohtaja Hannu Koponen huokaa syvään: “Sademäärät ovat olleet julmia. Olemme juuri ja juuri pystyneet noudattamaan työaikalakia!” Eihän tuolla ole mitään tekemistä sen kanssa, että lunta tulee. Tosin takavuosina, kun oli kuuluisa TVH olemassa, niin silloin kuulemma heidän mielestään lunta satoi klo 7.30-15.45, jottei mennyt ylitöiksi.

Haluan nähdä sellaisen viraston, joka pystyy päättämään milloin sataa lunta ja minkä verran ja minne!
Ei lumentulo todellakaan ole sen paremmin Kuopiossa kuin muuallakaan virastojen työajoista kiinni.

Luonto elää omaa rytmiään ja jos ja kun on sateista sekä pakkasta, niin vesi tulee lumena. Ja sitä vain tulee, tykkäsi siitä vaiko ei.

Takavuosikymmeninä pääkaupunkiseudulla itkettiin, kun lumenluontimäärärahat eivät riittääneet ollenkaan. Helsingin kaupungin budjetti meni kuulemma aivan sekaisin.
Entäpä silloin, kun lumi ei työllistänyt eteläistä rannikkoa, mitä silloin mm. Helsingissä lausuttiin: “Hienoa, nyt säästyi rahaa hillittömästi, kun ei lumista talvea tullutkaan!”

Niinpä. Suomi elää sillä vyöhykkeellä, että talvikuukausina sataa aina lunta, enemmän tai vähemmän ja niihin asioihin, joihin mm. Kuopionkin suunnalla on sitouduttu, niin jos lumesta on haittaa, se pitää ajaa muualle. Kadut on puhdistettava, niin määrää laki ja sitä on myös Kuopiossa noudatettava.

Ei edes Kuopiossa olla niin tiukilla, että lumet jäävät auraamatta, eikä muuallakaan. Toisaalta ihmetyttää tuo teitten luokitus, sillä missä on sanottu, että esim. ambulanssit ajavat vain pääteitä, kuten lehden jutussa mainitaan. Siellä nimittäin kerrotaan, että “pääreitit on pidettävä auki, jotta mm. hälytysajoneuvot pääsevät liikkumaan.

Missähän on kerrottu ja kenties suunniteltu, missä tapahtuu onnettomuuksia tai tulipaloja, jos kerran ne tuon jutun perusteella tapahtuvat VAIN pääreiteillä!?

Miksi sitten on tällainen talvi? Siksi, kun maapallo koko ajan ikääntyy, väestömäärä kasvaa, teollisuus lisääntyy, metsiä hakataan ja uutta kasvaa. Elämä ei pysähdy koskaan. Ei esimerkiksi ole ollut näin paljon ihmisiä maapallolla, lieneekö 8 miljardin luokkaa. Jos mietitään 100-200 vuotta taaksepäin, niin silloin ei ollut väkeä näin paljon, ei ollut teollisuutta, ei lentokoneita jne.

Tämä on vain tosiasia, joka pitää hyväksyä. Myös lumentulo, halusi tai ei, oli sitten työaikalakia tai ei. Työt on tehtävä. Nyt on sentään koneita ja autoja olemassa.

Takavuosikymmeninä esim. 1950-luvulla käsin luotiin hiekkaa, lunta ja jos vaikka mitä. Siihen liittyykin muuan kysymys Lappeenrannasta: Mistä tunsi kaupungin sekatyömiehen? Siitä, kun läjäytti kämmenellä selkään, niin rukkaset putosivat käsistä. Silloin kovasti kehiteltiin myös ketjuvartista lapiota, ettei pysty nojaamaan. Tai pystyihän siihen, mutta makuulla.

No. Leikki sikseen.

Hannu Koponen mainitsee erikseen myös yhden ongelman, kun samalla kalustolla, jolla aurataan, pitäisi ehtiä ajamaan lunta pois. Eikö kaupungissa todellakaan ole kuorma-autoja ja koneita odottamassa määräystä? Väitän, että on olemassa, mutta kysehän on vain niistä, jotka ovat kaupungin omistuksessa, yksityiset kun rikastuisivat kaupungin kustannuksella. Siitähän tuossa on kyse, näin vahvasti uskon.

Siis, yhteenvetona totean vain, että on neljä vuodenaikaa ja että on töitä vaikka lumen ajossa tai auraamisessa.

Jätä kommentti

*