Ei lisärahaa tieverkostolle tulevaisuudessa

Ministeri Anne Berner esitti jos jonkinlaista keinoa tiemäärärahojen lisäämiseksi. Se on täysin turhaa?

Miksi? Siksi, koska lähes joka päivä joku autonvalmistaja tuo esille uuden katumaasturinsa.Eikös maasturit ole perinteisesti suunniteltu huonokulkuiseen maastoon ja kun teitä ei enää kannata kunnostaa, niin nuo katumaasturit ovat onnenomiaan sellaisille teille.

Kun sen verran pitäisivät entisillä rahoilla tiet kunnossa, että iäkkäämmillä henkilöautoilla pääsee liikkumaan, ettei jää mahastaan kiinni, niin se on ihan hyvä. Nopeushan ei ratkaise mitään, vaan perillepääsyn varmuus.
Mihin tarkoitukseen todellakin katumaastureita tarvitaan?

No, ehkä niillä on sijansa vetämään peräkärrejä, asuntovaunuja jne. Ainut asia on kuitenkin se, että näyttää liikenteessä olevan jo tällä hetkellä sellaisia peräkärrymiehiä, joitten älä ei riitä noudattamaan nopeusrajoituksia. Kuinkahan moni todellakin muistaa ja pystyy noudattamaan jarruttomalle kärrille säädettyä 80 km/h – rajoitusta? Väitän, ettei monikaan. Ei vaan yksinkertaisesti luonto kestä ajaa hiljaa ja varsinkaan uudenkarhealla katumaasturilla. Onhan se tosi noloa, mitä naapurit ja tututkin sanovat, kun moottoritiellä ajaa peräkärrin kanssa kasikymppiä. En ole vielä montaakaan tavannut, jotka noudattavat mainittua nopeutta, kun keulalla pörisee ja puhkuu tehokas turbokone.

Sääliksi käy heitä, jotka tuosta tilanteesta kärsivät. Kunhan teitten kunto huononee, niin sitten ei kenelläkään ole kiire ja katumaasturikuskitkaan eivät itke kohtaloaan. Nyt näyttää suru tulevan puserolle saakka, kun joutuu pienempien ja vanhempien pikkuautojen ohittamiksi.

No, se kestää hetken ja kun ohittajan valot häipyvät näkyvistä, niin sitten viimeistään helpottaa. Kukaan ei ole näkemässä sitä nopeuden noudattamista.

Olin silloin väärässä, kun en osannut ajatella tarpeeksi. Tänään kun taas muuan pohjoismainen katumaasturi esiteltiin, niin silloin vasta tajusin, että rahaa onkin riittävästi teitten kunnossapitoon ja että päättäjät ovatkin olleet pitkäjänteisiä ja kaukokatseisia.

Kommentit

  • plokkariukki

    Olen kysellyt samaa kuin Hannukin, mihin katumaastureita tarvitaan? Yhden vastauksen löysin omakohtaisella kokemuksella. Tarvitsin sairauteni takia korkemman auton tai ainakin ylempänä olevan kuskin penkin ja oven, että pääsen autoon kyykkimättä. Ovatko muutkin tila-auton tai muun korkeamman kuljettimen omistavat lonkkavikaisia ja selkäsairaita? Ostavatko maasturin jo siltä varalta että sairastuvat ko. sairauksiin tai pelkäävät tosiaankin teiden kunnon lopullisesti rapautuvan, mene ja tiijä?

    • Hannu Musakka

      Olet oikeassa tuossa. Monet henkilöautot ovat niin matalia, että niihin nouseminen ja poispääsy ovat työn ja tuskan takana.
      Varmaan huomasit kuitenkin, että kirjoitukseni oli hivenen kevyemmästä päästä. miun huumoriani, joka ei aina osu kohdalleen. Ovathan nuo katumaasturit todella turvallisia samalla. Enhän mie niitä väheksy, monen kuskin asennetta on vain viilattava, käyttäytyminen on liikenteessä useasti yliolkaista ja muuta liikennettä väheksyvää. Ei onneksi kaikilla ole sitä vikaa. Osalla valitettavasti on. Hyviä autojahan ne ovat ja omaan tarpeeseen itsekullekin sopivia. Heitän ensi kerralla paremman vitsin.

Jätä kommentti

*