Galluppiviidakko

Mikähän on kaiken tarkoitus? Päivästä päivään kymmeniä, jos ei satoja gallup-kyselyjä on liikkeellä. Milloin poliittisten puolueitten suosiosta, milloin ruokatavoista, milloin kiroilusta ja milloin mistäkin.

Kukahan tuollaisia tietoja tarvitsee, mitä mieltä muutama tai tuhat ihmistä on jostain asiasta? Tuloksia revitellään ja kerrotaan mediassa suomalaisten yleisesti olevan “tätä mieltä”!

Hui hai! Pitkät annan kaikille gallupeille, joilla on aina ketunhäntä kainalossa, joku muu tarkoitusperä kuin mitä annetaan ymmärtää. Halutaan ilmeisesti myydä joitain tuotteita, aatteita, vaatteita ja sitten tällaiset gallupit luovat mielikuvaa ihan tositarkoituksella. Lässynlässyn!

Niillä ei ole mitään merkitystä koko yli 5 miljoonaisen kansan elämään. No, heikkoja on aina ja he peilaavat omia ajatuksiaan gallup-tuloksiin ja kenties saavat vahvistusta omille ajatuksilleen. Kokonaisuuden kannalta tällainen galluppiviidakko on aivan ajan hukkaa, rahojen tuhlausta. Joka viikko uudestaan ja uudestaan. “Hei, nyt on kokoomus johdossa, demarit päässeet niskan päälle, kepu menee menojaan, Sipilän suosio on pohjalukemissa. Nyt Sipilä on ylivertainen pääministeriksi. Just joo!

Suomen yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta tuollaisilla tulosten paukuttelulla ei ole mitään, ei pienintäkään merkitystä esimerkiksi tulevia vaaleja ajatellen. Onneksi valtaosa ihmisistä osaa ajatella omilla aivoillaan seuratessaan aikaa, tapahtumia, uutisia ja luodessaan oman käsityksensä, eivätkä lähde haihattelemaan jonkun ennakkoon asennoituneen toimittajan mielipiteiden mukaan. Toimittajan, joka on julkista sanaa käyttävä ja ennakkoon tietyllä tapaa vinksahtanut omaan uraansa. Hän lukee ja tulkitsee tuloksia itsensä kannalta ja hyvin harvoin kaiken kansan kannalta tasapuolisesti.

Yksi sana välissä paljastaa toimittajan oman ajatusmaailman valtakunnan politiikasta ja omista suosikeistaan. Monta kertaa näin on käynyt ja tulee käymään.

Gallupit ovat kuin edesmenneen Kari Suomalaisen Hesariin tekemiä pilapiirroksia, niitten arvo on siten mittaamaton tai nolla! Kari tosin onnistui tuomaan keskeisistä asioista tai henkilöistä ja heidän ajatuksistaan sellaisia näkökulmia, joita ei lehden lukijat itse osanneet oivaltaa saati piirroksessa esiintyvät henkilöt.

En tiedä, kuka näitä galluppeja tilaa, kun nettiviestit pursuvat niitä. “Vastaa tuohon, vielä on viikko aikaa, vastaamalla voit voittaa, arvomme kaikkien vastanneitten kesken ja niin edelleen”.

Ajanhukkaa, ajanhukkaa. Roskiin menevät kertaliipasulla kaikki gallupit miun koneeltani. Muodostan omat käsitykseni ja teen omat päätökseni aivan muitten kuin tuollaisten olemattomien otosten pohjalta. Ja niin varmasti moni muu. Jonkun mielestä ne ovat viihdettä. Ehkä ne ovat ja kenties ovat parempaa kuin töllöstä päivittäin tulee sadalta kanavalta yhteensä. Saapipahan galluppeihin veistellä omiaan. Sen sijaan viihdeohjelmat valmiiksipureksittuina ja -naurettuina vievät aikaa. Sitten tuskaillaan illalla, että “eipä ollut juuri mitään, mutta menihän tämäkin ilta taas kerran tuijottaessa ohjelmia, joihin ei voinut vaikuttaa mitenkään!”

Siis galluppiviidakkoon pitää ohjata UPM samalla tavoin kuin Uruguaihin, jonne kaavailee maailman suurinta sellutehdasta. Millaista selluahan tulee galluppiviidakon puhdistamisesta, kun Etelä-Amerikassa aikovat taas kerran alkaa kultaa vuolemaan! Eiköhän joku galluppikonttori keksi kysellä suomalaisilta, onko tuossa mitään järkeä aivan kuin se auttaisi asiaa tai vaikuttaisi johonkin.

Jätä kommentti

*