Hermoherkille kuskeille

Liikenteessä on monenkirjavia kuljettajia, eikä siinä olekaan mitään pahaa. Suurimmat ongelmat tulevatkin juuri viimeaikaisten lehtiuutisten mukaan teitten päällystöinnin ja rakennustyömaitten yhteydessä. Teille on asetettu nopeusrajoitukset, tilapäiset liikennevalot ja liikenteen ohjaajat, koska vain toinen kaista on silloin käytössä. Autoja kertyy kesäaikana runsainmitoin jonoiksi asti ja siitähän se ”ongelma” sitten syntyy, joillekin.

Osa ei osaa jonottaa ja odottaa rauhassa, osa ei osaa noudattaa liikennerajoituksen tarkoittamaa varovaista nopeutta työmaan kohdalla. Hermostutaan odotuksissa? Miksi?

Jos tiellä tehdään rakentamista tai päällystetöitä, se on silloin työmaa, jossa on työntekijät suorittamassa sitä, mitä heille on uskottu tehtäväksi. Ei heidän ensisijainen tehtävänsä ole varoa ohikulkevaa liikennettä, vaikka se onkin merkittävä rasite, kun joutuu keskittymään koneitten käyttöön ja työn tekemiseen Pitää kuitenkin olla silmät selässä, ettei vahingossakaan astu väärään kohtaan ja joudu yliajetuiksi.

Miksi ihmisistä on tullut niin kärsimättömiä, kun asvaltointi- ja teitten rakentamistöitä on Suomessa tehty ties kuinka kauan ja kesä on päällystetöihin ainut soveltuva vuodenaika! Sitä en voi käsittää.

On lähdettävä tavanomaista aiemmin matkalle, jos niin tiukalle ottaa. Nykyaikaisin vempelein voi nopeasti tarkistaa, missä päällyste- tai rakentamistöitä suoritetaan ja voi etsiä sopivan kiertotien, jos ei jakseta sitä muutamaa minuuttia odottaa ja levätä.

Joskus pääsin tutustumaan Lontoon liikenteeseen. Moottoritie oli suuntaansa viisikaistainen ja kun linjabiilillä liikuttiin rauhallisempaa tietä vastavirtaan, oli helppo katsoa, kuinka 10 miljoonan kaupungissa ihmiset käyttäytyvät odottaessaan. Kyse ei ollut asvaltointitöistä, vaan siitä, että Thames-joen alittavan tunnelin suulla oli tietulli. Autoja oli viisi kaistaa täynnä ja n. viiden kilometrin matkalla. Suurella osalla oli jokin kirja tai lehti polvillaan, kun liikenne sujui verkkaisesti, välillä pysähdellen. Ei siellä kukaan kiilannut tai soittanut äänimerkkiä tai aiheuttanut muutakaan mielenosoitusta. Se kun oli jokapäiväinen tilanne, niin sitä varten varattiin vain aikaa sen verran enemmän.

Suomessa on huomattavasti vähemmän asukkaita ja autoja kuin Lontoon kokoisessa kaupungissa. Luulisi hermon kestävän pientä odotusta. Näille hermoilijoille suosittelisinkin matkaa Lontooseen, omalla tai laina-autolla. Takaisin tullessaan eivät valittaisi tai aiheuttaisi kohtauksia Suomen maanteillä tietyömaitten kohdalla.

Kaikkien turvallisuuden takaamiseksihan nopeusrajoitukset ovat. Toiset pitävät itseään niin taitavina kuljettajina, että hallitsevat ajoneuvonsa omasta mielestään missä tilanteissa tahansa. Ikävä kyllä niin ei kuitenkaan ole, vaan nuo kuskit aiheuttavat eniten vaaratilanteita ja onnettomuuksia.

On katsottu liikaa ralli- tai formulalähetyksiä ja sieltä tarttuu mieleen ajotavat. On syytä kuitenkin muistaa, että siellä kaikki ajavat samaan suuntaan, vastaantulijoita ei ole, työmaita ei myöskään. Kilpailut käydään suljetuilla alueilla, radoilla tai teillä.

Eikä mikään pakko aina ole ajaa suurinta sallittua tai reilusti ylinopeutta, vaikka moottori kehittäisikin tehoja vaikka kuinka. Vain hälytysajoneuvoilla on hälytystilanteessa oikeus ajaa nopeusrajoituksista piittaamatta noudattamalla kuitenkin taajamissa yleistä turvallisuutta.

Siellä lepäävät mullan alla kuljettajista he, jotka kuvittelivat itsestään liikoja. Annetaan rauha kaikille tienkäyttäjille. Varataan aikaa enemmän lähtiessä. Mikä pakko on laskea aikataulu siten, että juuri ja juuri ehditään tai hivenen myöhästytään ja sitten selitellään: Kun oli sitä tai tätä siellä matkalal, niin meni tavanomaista enemmän aikaa!

Jokaisella on aikaa saman verran. Jos lähtee puolituntia aiemmin, saa ajaa rauhassa, voi pysähdellä tietyömaitten kohdalla. Hermo lepää ja mieli on virkeä. Siitä on vain kyse eli ajomukavuudesta.
Ei ole suuri synti, jos on perillä riittävän hyvissä ajoin.

Jätä kommentti

*