Maanteillä kuohuu keskellä talvea

Viime päivien kohu-uutinen on suoraan Valtioneuvostosta ministeri Anne Berneriltä: Laitetaan tienkäyttö verolle ja jokainen maksaa kuluttamastaan metristä jollekin bulvaanille €/metri!

Tuntuu siltä, että nyt valtakunnan asiat ovat aivan hunningolla. Ettäkö tien käytöstä pitää alkaa maksamaan veroa?! Ei satu miun oikeustajuuni mitenkään. Vuosikymmeniä on kulunut kohdallani jo yli 70 ja mielestäni olen maksanut veroina myös teitten rakentamisesta, autoveroina, polttoaineveroina, auton käyttömaksuina. Mitähän vielä? Niin, ja mie olen vain yksi monista sellaisista, jotka pienen palkkansa lisukkeeksi tarvitsevat elämänsä tueksi vähän leivän päälle voita. Ja sitten olen elääkseni joutunut käymään töissä omalla autolla alueilla, missä ei ole ollut tehokasta paikallisliikennettä.
Sinne ne menevät bulvaanien taskuihin ja on pakko lopettaa kaikkinainen liikkuminen ja seistävä tumput suorina tai oltava vain sängyssä hiljaa, ettei aiheudu kuluja, syötävä sellaista ruokaa, etteivät päästöt lisäänny!

Ihmiset lopettavat kyläreissunsa, harrastuksensa, jopa vaaliuurnillakäynti on vaarassa, kun äänestäminen tulee sitä kautta lisämaksulliseksi. En laittaisi mihinkään lappuun mitään merkintää, saati en vaivautuisi edes äänestämään, jos siitä joutuu maksamaan kilometrihinnan. Bensaa autoon ostan ja mielelläni maksan sen veron. Ajan sinne, missä halutaan kuulla lauluani tai muita tarinoita, mutta jos tienkäyttö tulee maksulliseksi, on vaihdettava maastoajoneuvoon ja tehtävä espanjalaisittain, ajettava metsäpolkuja ja pikkuteitä, ettei vain kukaan näe. Ja yöllä pimeässä tai hämärissä.

Ai niin. Autoihinhan tulee paikannuslaite, josta pystyvät seuraamaan, mitä teitä milloinkin liikun. Kenties jopa metsäautotiet tulevat näkyviin. Parasta siis hävittää auto, istua hiljaa kotona, pureksia kynsiä, kun ruoka loppuu.

Ministeri Anne Berner ei ole miettinyt asiaa ollenkaan tai on miettinyt, mutta vain omasta henkilökohtaisesta näkökulmasta.

Pieni tarkastelu on paikallaan.

Yleisesti ensin:
Jos kaikki yksityisautoilijat hyppäävätkin yhtäkkiä julkisiin kulkuneuvoihin ja maksavat sen Onnibussin taksan mukaan, niin kuka sitten maksaa tienkäytöstä. Tuoko Onnibussi-yhtiö. Mitenkäs lippujen hinnat sitten. Ei kai kukaan yritys kestä pystyssä pelkän hyväntekeväisyyden varassa.

Entäpä taajamissa. Kaikki hyppäävätkin julkisiin kulkuneuvoihin, mistä rahat sitten otetaan? Ei kai yksikään paikallisliikennettä harjoittava yhtiö voi kuljettaa nykyisillä taksoilla? Heidänkin on pakko kohottaa lippujen hintoja.

Sitten he, jotka saavat jo nyt tukea elämäänsä. Yhteiskunnan kustannukset kasvavat, sillä jokaisen on silloin osallistuttava talkoisiin, jos kerran valtio on konkurssin partaalla.

Entäpä jos ihmiset alkavatkin liikkua lentämällä. Joku kehittää turvallisia pieniä helikoptereita kauppareissuja varten tai siirtyvät muutoinkin käyttämään pihasta pihaan kehitettävää lentoverkostoa. Näin kiertävät tien käyttömaksun, mutta laajentavat reviiriään.

Rautateitten varsilla asuvat hyppäävätkin junaan kaikki. Nouseeko lippujen hinta pilviin? Maantiet ovatkin silloin aivan tyhjänpanttina, kun ei niitä kukaan käytä. No, eipä ole kunnossapitokustannuksiakaan.

Ei hyvä!

Maanteitten rakentamiseen autoilijat tai muut moottoriajoneuvojen haltijat ovat maksaneet selkä väärää veroja toisenkin kassillisen. Nyt esille tuotu verotus on aivan mahdoton yhtälö Suomen kaltaisessa maassa, missä välimatkat ovat pitkiä, julkinen liikenne ei yllä kaikkialle, rautateitä, eikä lentokenttiä ole kaikkialla. Ja elää pitäisi.

Kuinkas sitten tavaraliikenne kauppoihin? Ai niin, eihän niitäkään tarvita, kun kuljetuskustannusten kasvun myötä hinnat pomppaavat pilviin ja kun ihmisillä ei ole varaa ajaa kaupalle. Eihän tarvita kauppojakaan kuin taajamissa asuville, jotka ovat tulleet toimeen ilman ajopeliä. Sähkökäyttöiset pyörätuolitkin varmaan kuuluvat verotuksen piiriin, kun sähköautojen määrä lisääntyy. Virtaahan saa jo lähes joka mökistä.

Mikähän on tuon kaiken esityksen takana?

Töissä käynti nykyisellään vielä hyväksytään omilla kustannuksillaan. Bensaa ostetaan, vaikka polttoaineen hinnassa maksetaankin veroa. Eikö tämä vero riitä jo teitten käyttämisestä? Siinähän jokainen maksaa joka kerran lähtiessään liikkeelle, teki reissua sitten huvin vuoksi tai elääkseen. Vaiko onko ministeri Bernerillä perusteilla jokin yhtiö, jonne rahat lopulta päätyvät? Ettei vain olisi oma lehmä ojassa, kun ei liukkaalla tiellä kestä pystyssä!?

Mihin ne kaikki rahat ovat huvenneet, kun tieverkosto ei viimeisen vuosikymmenen aikana ole merkittävästi laajentunut? Kuka on hävittänyt ne rahat? Entä autojen käyttömaksut? Missä ne rahat ovat? Uusien autojen kauppa on lisääntynyt, missä ovat ne veromarkat?

Ei kai ministeri Berner ole nähnyt unta, kun tuntuu, ettei hän elä tässä maailmassa. Kuka herättäisi hänet todellisuuteen? Olisko siellä Valtioneuvostossa tai Eduskunnassa joku hereillä? Ai niin, ansaitulla joululomalla kaikki ja tammikuussa vasta töihin. Olisihan miun pitänyt se muistaa. Onhan siellä Eduskunnassa ja Valtioneuvostossa kuitenkin vahtimestarit ja muu henkilöstö paikalla. Jos koettaisitte silleen varovasti herätellä ministeriä painajaisunestaan. Eikö sitä silleen toimita, ettei saa äkkiä herättää, vaan silleen varovasti.

Loppuun Tuntemattomasta muistin mukaisesti ja hieman muunnellen: ”Nyt Suomen kansa elämöi, se nosti kämmentäs ja löi!” Toinenkin sopisi hyvin tähän: ”Suomalaisten suolet ovat murisseet jo niin kauan, että herrat ovat unohtaneet sen!”

Olihan siinä esityksessä jokin vastapaino: kevennetään muuta autosta koituvaa verotusta! Yksi miinus yksi on NOLLA! Laskuoppi ei taida olla ministerin vahvimpia puolia. Hölmöläissaduissahan se kerrotaan ikkunoitten suurentamisena ja peiton jatkamisena.

Jätä kommentti

*