Mikä on uusi auto?

Harva se viikko saadaan lehdistä lukea, kuinka hävettävää on Suomen vanhentunut autokanta ja kun keskiarvo on 14 vuotta, viimeisin tulos ja miksi suomalaiset eivät osta uusia autoja riittävästi!

Mikä on uusi auto? Tarkoittanee ilmeisesti ensirekisteröintiä, vaikka asia voidaan käsittää silläkin tavalla, kuten itselläni on tapana: Kun entisestä luovun ja ostan uuden, niin se on miulle uusi auto, eikä siinä ole mitään hävettävää. Miksi miun pitäisi ostaa ensirekisteröitävä ajoneuvo? En siihen löydä omalta kohdaltani mitään järkevää perustetta. Miulle kelpaa nimittäin auto, jota on pidetty hyvin, kuin perheenjäsentä, joka on iältään vähintään rippikouluikäinen eli 15 vuotta eli hyvin sisään ja ulosajettu, eikä kuitenkaan kolaroitu. Hinnaltaan autot ovat aina omaan tulotasooni nähden juuri sopivia. Miksen saisi tehdä näin, vaan pitäisi kuunnella maan hallitusta ja tukea valtakunnan budjettia? Miksi tämä on väärin?

Miksi hallitus jatkuvasti paukuttaa tuota asiaa, joka ei ole edes kansantaloudellisesti järkevää.

Ajatellaanpas asiaa syvemmältä. Onko tuo edes järkevää? Jos ostan aina uuden auton ja maksan veroni valtiolle siitä, niin tuleeko valtio siitä hullua hurskaammaksi?

”Lämmittäähän kusikin hetken”, kuten muuan ystäväni Unto takavuosina mainitsi urheiluseuran kerätessä hillittömästi rahaa saadakseen jo syntyneet laskut maksettua. Ja sen jälkeen seura oli yhtä suuressa rahapulassa, kun oli eletty yli varojen.

Mikä on autokaupan kääntöpuoli? Autothan on rakennettu kuluvista osista, jotka vaativat vaihtoa määräajoin, oli sitten minkäikäinen auto tahansa. Iäkkäämmät autot ovat uskollisempia asiakkaita varaosaliikkeille ja autokorjaamoille. Eikö niiden työlle ja verojenmaksulle anneta mitään arvoa? Epäilenpä sieltä tulevat rahat paljon suuremmiksi kuin ensirekisteröitävien autojen vero-osuus.

Suuri osa auton omaavista on samalla asuntolainojen taakan alla ja jos siihen maksukasaan isketään vielä autoista kertyvät osamaksut, miten perheet pystyvät elämään, kun työpaikat vähenevät, tulotaso heikkenee, sairastumiset ja lasten päivähoidot ym. harrastuskulut vaativat omansa.

Ja sitten autokauppiaat ja maan hallitus itkevätt yhtenään uusien autojen kaupan heikkenemistä ja autokannan vanhenemista! Täysin tarpeetonta!

Entä sitten, jos jokainen ostaa uuden, ensirekisteröitävän auton?! Kuka sitten ostaa niitä käytettyjä, kun valtiovalta ja autokauppiaat iskevät leimaa otsaan kaiken aikaa!? Kansantaloudellisestikaan ei ole järkevää laittaa liian vähän ajettuja autoja purkamoille, kun eihän ole järkevää ostaa kertakäyttöistä ajoneuvoa, kun siihen näyttävät autokauppiaat mielipiteillään ja itkujensekaisilla selityksillään tähtäävän.

Ei ole kenenkään etujen vastaista, jos ajaa iäkkäämmillä, mutta huippukunnossa olevilla sekä katsastetuilla autoilla, jos se on niitten henkilöitten henkilökohtainen valinta omassa taloudellisessa tilanteessaan.

Vai haluaako valtio, että mahdollisimman moni joutuu velkavankeuteen, pankkien talutusnuoraan, jne?!

Jos valtio eli maan hallitus antaisi jokaiselle yhden mahdollisuuden: Kerran elämässään saisi ensirekisteröidyn auton käyttöönsä veloituksetta ja ilman takaisinmaksuvelvoitetta! Tuohon miekin tarrautuisin kiinni tai sitten en.
Ei se miuta tekisi sen onnellisemmaksi. Ei miulle merkitse yhtään mitään se, ettei ajoneuvoni ole koskaan ensirekisteröity. Pääasia on, että se toimii, on katsastettu, on hyväkuntoinen ja iäkäs, mutta tilanteeseeni nähden vähän ajettu. Se on tärkeintä, eikä kerskailu ja kilpailu toisten kanssa viimeisimpien mallien omistamisesta, kun kuitenkin suuri osa ostaa lainalla tai osamaksulla ja sitten pureksii kynsiään, kun rahaa ei riitä kunnolla ruokaan, saati muuhun peruselämiseen.

Jokaisella on paikkansa ja se tulee hyväksyä. Sillä ei ole mitään merkitystä, mikä on autokannan keski-ikä. Näkeehän sen jo siitä, kuinka paljon autojenvalmistajat viilaavat linssiin päästöarvoissa. Todelliset arvot keskimääräisesti eivät maapallon saasteongelmaan tee sen suurempaa piikkiä, eikä sekään, jos ajaa iäkkäämmällä autolla.

Miulle riittää ajoneuvo, vaikka vm. 2000, vähän ajetulla bensakoneella, sopivan kokoinen omiin tarpeisiini nähden, kun eihän näiissä nykyajoneuvoissa ole edes kunnollista takakonttiakaan. Sellaisia samanilmeisiä töppöperäisiä katumaastureita. Tiestö on menossa niin huonoon kuntoon, ettei perushenkilöautolla tai farkulla pärjää. Siitä se ilmeisesti johtuu. Ilmankos itkevät teitten huonoa kuntoa.

Ai niin, mitä eroa on uudenkarhealla Ferrarilla ja Ford Mondeolla vm. 2000?

Ei muuta kuin että Ferrarilla saa nopeammin ylinopeussakot! Tai onhan niillä toinenkin tai useampikin: Ferrarissa ei ole kunnollista tavaratilaa ja maksaa mielettömästi ja Suomessa sillä ei voi ajaa sen kovempaa 80 km/h-rajoitusalueella.
Ajomukavuus ei ole sen parempi, polttoainetta kuluttaa huomattavasti enemmän kuin Mondeo! Kummallakin vie aivan yhtä kauan aikaa nykyisillä nopeusrajoituksilla reissulta kotiin.

Miksi siis laittaisin rahaa kiinni autoon kymmenen repullista riihikuivaa, kun selviän reilulla tonnilla ja elän rauhallista ja harmoonista elämää ilman kiirettä.
Sen vuoksi valitsen mieluummin itselleni sopivaksi katsomani ajoneuvon, vaikka mainitun Ford Mondeon vm. 2000, mihin mahtuu kaikki vaikka kahden viikon esiintymiskamppeet, ruoat ja majoitusvarusteet. Tarvittasess voin jopa yöpyä tuossa rippikouluikäisessä farmarissa ja laskea rahojani, niitä, mitkä säästyivät, kun en ostanut Ferraria, vaan saan nauttia paremmasta elämänlaadusta. Kiire on pahasta, sillä ylinopeussakkkoja voi lyhyellä matkalla saada paljon enemmän kuin mitä Mondeolla on hintana.

Siis, mieluummin valitsen hyvin kasvatetun rippikouluikäisen Mondeon. Se on juuri miulle paras ostos, olkoonpa autokauppiaat mitä mieltä tahansa.

Kommentit

  • Auto yli 15v vanha

    Olen kyllä asiasta aivan samaa mieltä, ei toinna ostoo uutta autoo kun ajat sen kaupasta pihalle niin arvo tippuu jo samantien muutaman tonnin.
    Eikä vanhoissa autoissa mitään moittimista kestäävät minkä kestäävät, mutta eipä syletä niin paljoo kun hajoovat. Ja ossoo ne uudetkin autot hajota, niiden korjaaminen se sitten kallista onkin…

Jätä kommentti

*