Ministerin selonteko on täyttä hepreaa?

Ministeri Anne Bernerin selonteko on saanut autoilevan Suomen kuohuksiin. Mistä tuossa nyt oikein on kyse? Autoa tarvitsevat ovat taas kerran lypsylehmiä. Edellisen kerran Iiro Viinasen aikaan pyhästi vannottiin, että auton käyttömaksu on kokeilu. Kuinkas kävikään? Se on edelleen, mutta lopetettiin puhumasta kokeilusta välittömästi, kun se astui voimaan. Luotto meni samantien sen jälkeisiin hallituksiin. Luvattiin paljon, liikoja, joita ei kuitenkaan haluttukaan ilmeisesti täyttää. Luvattiin, että kansa pysyisi hiljaa. Suomen kansa on pysynyt hiljaa jo aivan liian kauan. Enää ei tehoa minkäänlainen puhe ja siitä tietenkin kärsii nykyisin eniten pääministeri Juha Sipilä. Hänen vanavedessään on ministereitä, jotka puuhaavat seläntakana omiaan ja …

Nyt puhutaan ja selitetään vaikka minkälaisella nuotilla, ettei tässä nyt ole siitä tai tästä kyse ja että polttoaine- ja autovero laskevat jne. Miksi ne laskevat? Minkä verran on polttoaineverokertymä valtion budjetissa vuosittain?
Väitän, että se riittäisi vaikka mihin ja minkälaisiin tienrakennus- ja kunnostuskohteisiin, mikäli se käytettäisiin siihen, mistä se muodostuu. Ainut oikea ja tasapuolinen järjestelmä on nykyinen, kunhan vain kertynyt polttoainevero käytetään teitten kunnostus- ja rakennusprojekteihin, mutta se menee aivan muuhun.

Ministeri Berner muutama päivä sitten aivan kuin sivumennen lausui, että muut hallinnonalat vievät siitä n. 90 %. Siinähän se vastaus, temppu seisoo ja häntäänsä heiluttaa!
Tässä hankkeessa ei ole valtionvarainministeri Petteri Orpo lausunut sanaakaan, vaikka hänen takanaan ovat kaikki ne polttoaine- ja autoverokertymät! Eikö ole jo korkea aika kertoa selkein ja yksinkertaisin sanoin totuus siitä,
KUINKA PALJON VUOSITTAIN KERTYY VALTION KASSAAN POLTTOAINEEN OSTOSTA
VEROTULOJA JA MIKSI NIITÄ EI KÄYTETÄ TEITTEN  PARANTAMISEEN?!?

Yksinkertainen yhtälö toteutettavaksi, eikä tarvitsisi enää mitään uusia ”pokemoneja” kehitellä ministeriöissä.

On aivan outoa, että maksettaisiin jollekin operaattorille kuukausimaksua vielä lisää, bensojen, käyttömaksujen ja autoveron lisäksi.

Entäpä sitten, jos suurin osa survoutuisikin käyttämään busseja oman auton käytön sijaan? Miten kävisi bussilippujen hinnoille? Eihän kenenkään liikennöitsijän kannata ajattaa ihmisiä ilmaiseksi, kun veroja pukkaa yhtenään milloin miltäkin suunnalta. Raskasliikenne hidastuu, tavarantoimittaminen kallistuu, kaupat ja muut yritykset maksavat selkävääränä lisää rahoja omien tuotteittensa kuljettamisesta … Kierre on valmis, eikä olisi mitään tarvetta.

Eikä ole pystytty esittämään, missä tällainen järjestelmä on jo käytössä? Kenties Pohjois-Koreassa tai … Tuskin missään.

Tämänpäiväinen selvitys uudesta kaavailusta on onneksi vain kaavailu, kenties yhden tai muutaman ihmisen päähänpisto, painajaisuni, korttipeli, leikki ja mitä kaikkea!

Onneksi tässä asiassa ei ole aivan sitä nuottia, mitä aiemmin Iiro Viinasen kohdalla. Ei ole puhuttu mistään pelkästä kokeilusta. On vasta kaavailu muutaman vuoden tai vuosikymmenen päähän. Ja kun ei ole tarvetta.

Autoilijathan maksavat jo nyt joka metristä veroa, kun lähtevät liikkeelle. Ilman bensiiniä, dieseliä, sähköä, kaasua ei yksikään ajoneuvo liikahda. Jokaisesta tankkauksesta maksetaan, liikutetaan autoa tai ei. Ja jos liikutaan kauemmas, maksetaan polttoaineveroa juuri se, mikä kuuluukin.

ON NIIN YKSINKERTAINEN YHTÄLÖ RATKAISTA, MUTTA MIKSI EI TÄMÄ KELPAA?!

Tuon laskutoimituksen toteuttamiseen ei tarvita korkeampaa matematiikkaa, riittää yksi ynnä yksi. Kyse taitaa olla kuitenkin pelkästään politiikan teosta ja pätemisestä, ei muusta.
Laittakaa ministeriössä asiat järjestykseen, ettei tällaiset sooloilut ministeriöitten kesken ole mahdollista. Tällaisilla tempuilla yhteiskuntarauha järkkyy. Seurauksia on varmasti tulossa ja ne ovat varmasti paljon katkerampia kuin kunniakas perääntyminen.
Tämä on miun ennustukseni ja yleensä olen ollut oikeassa, paitsi kerran, mutta se on aivan eri asia.:)

Jätä kommentti

*