Kuopion liitännäisalueen oppilaat heikkolahjaisia?

Nykyisen Kuopion kehityskeskustelut on käyty hyvin värikkäin sanakääntein. Viimeisimmät ovat käsitelleet liitännäisalueen kouluja ja niiden lakkauttamisia ja sulauttamisia suuremmiksi yksiköiksi. Asia koskee siten Juankosken, Muuruveden, Riistaveden ja Vehmersalmen kouluja ja koululaisia.

Yksi kannanotto jäi mietityttämään ja se on apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkankaan maininta, että “on mietittävä sitä, että opetus- ja oppimistaso pysyy korkeana”. Mitä hän sillä tarkoittaa? Epäileekö hän sitä, että esimerkiksi Juankosken koulut Muuruvesi, Riistavesi ja Vehmersalmi mukaanluettuna edustaa heikompaa ainesta ja että jos ne oppilaat sekoittuvat Kuopion muitten koulujen oppilaisiin, niin siitäkö on pidettävä huolta, etteivät Koillis-Savon koululaiset laske Kuopion kaupungin tasoa.

Aika pahasti ilmaistu asia. Niinkö hän arvelee, että itäiset liitännäisalueet edustavat niin matalaa opetus- ja oppimistasoa, että on syytä jo huolestua aivan kaupungin virkamiestasollakin.

Mistä hän sellaisia ajatuksia on saanut? Onko hän pannut merkille, etteivät Koillis-Savon koulujen opettajat ja koululaiset edusta riittävää tasoa ja että kaikki muut siitä kärsivät? Pitäisköhän Pekka Vähäkankaan pysähtyä miettimään sanomisiaan? Tuo oli hyvin loukkaavasti sanottu.

Kaiken lisäksi on havaittu, että massiivisissa yksiköissä yksilön oppimistaso on paljon heikompi. Liitännäisalueen koulujen koko edustaa 100-200 oppilaan yksikköinä sellaista kokoa, että opetus on yksilöllistä ja paljon tehokkaampaa kuin mitä esimerkiksi tuhannen oppilaan yksiköissä. Eihän siellä kukaan löydä edes itseään, saati opettajat oppilaitaan. Järjestyshäiriöitä on varmasti paljon enemmän suurissa kuin pienemmissä kouluissa.

Eivätkä ne koulukuljetuksetkaan ilmaisia ole, eivätkä ole jättämättä jälkiään oppilaisiin, kun joutuvat pahimmillaan kolme tuntiakin käyttämään aikaa enemmän yhden päivän koulumatkaan. Sen jälkeen vielä läksyjen teko.

Kuopion koulusuunnitelmat perustuvat mitä ilmeisimmin vain jonkun hetken mielijohteisiin, eikä tosiasioihin. Periaate ja raha eivät voi olla ainoat mittarit. Opetuksen ja oppimisentasoa mitataan aivan muilla mittareilla. Opiskelun tyytyväisyydellä ja tuloksilla ja siihenhän koko koululaitoksen pitää tähdätä.

Vai onko kyse täysin päinvastaisesta ilmiöstä? Onko Pekka Vähäkangas kenties pannut merkille, että nuo uudemmilta liitännäisalueilta tuleekin paljon korkeampitasoisia oppilaita ja opettajia ja että Kuopion nykyinen taso hämmästyttääkin heitä, jotka ovat kuvitelleet täysin päinvastaista?! Niin sen täytyy olla. Sitä Pekka pelkää, että nykytaso paljastuukin paljon heikommaksi kuin mitä on annettu ymmärtää!

Kuopion kaupunki käyttää vain mitä ilmeisimmin omaa asemaansa niiden pienten liitännäiskuntien päänmenoksi. Kunnathan eivät voi enää irtaantua omiksi yksiköikseen ja sen kaupungin johto hyvin tietää. Sen vuoksi he jyräävät liitännäisalueet kylmänviileästi. Tuo on käsittämätöntä toimintaa Kuopion kokoiselta kaupungilta, joka kaikin keinoin haluaa johtavaksi koulukaupungiksi.

Jätä kommentti

*