Näpöttimien orjuuttama perusopetus

Mistä ihmeestä keksivätkin, että vain näpöttimien kautta löytyy äly ja viisaus ihmislapseen? Samalla kertaa tehdään todella karhunpalvelus lapselle, joka opettelee elämään, syömään, tuntemaan nimensä, pukeutumaan, pyyhkimään nenänsä, ynnäämään kaupasta ostettavien tavaroitten hintoja, kirjoittamaan nimensä, tietämään omasta ja oman kansansa historiasta perusasioita, opettelee käyttäytymään, tietämään oikean ja väärän, oppimaan rehelliseksi.
Sieltäkö näpöttimistä tuon kaiken oppii? Valhetta kaikki. Näpöttimissä on valtavasti tietoa, mutta se on sitä tilannetta varten, että kaikki elämän perusasiat on jo opittu.

Mihin ovat jääneet perusasioitten opettamiset? Ei tarvitse kuin kuunnella hetken kadulla tapahtuvaa puhetta, vilkaista vaivihkaa lasten käyttäytymistä toisiaaan kohtaan. Jos kysytään nimeä tai jotain, tuskin osataan vastata ja jos vaikka mitä!

Nyt sitten on kehitetty menetelmä, että maailmankaikkeuden kaikki planeetat opetetaan jo koululuokassa pienimmille, joilta puuttuvat kaikki tai suurin osa perustietämyksestä tai taidoista kasvaa ihmisenä ja tulla toimeen toisten kanssa. Kyllä siellä maailmankaikkeudessa planeetat pysyvät samoilla paikoillaan, mutta lapselle ne jäävät täysin vieraiksi, kun eivät ne ole sillä tutulla reitillä, mitä kuljetaan kouluun. Mitä siellä on luonnossa sellaista, mikä olisi hyvä tietää? Voiko hyönteisiä tai pikkulintuja tappaa tai vahingoittaa, mitä kukkia tai kasveja on reitin varrella, entäpä liikennemerkkejä? Eikä kaikkia edes kiinnosta mitkään avaruusasiat!

Mihin on karannut Opetushallituksen järki? Mietitään, miten saada kaikille näpöttimet, mutta suuri osa ei opi edes peruslaskutapoja eli yhteen- ja vähennyslaskuja, kirjoittamaan nimeään, pyyhkimään nenäänsä, pukeutumaan ulosmennessään. Hankkikaa kaikille kouluille riittävästi sinikantisia vihkoja ja lyijykyniä ja kumeja. Opettakaa ihmisen alut kirjoittamaan, laskemaan käsin ja päässä, piirtämään, kuvailemaan omia tuntojaan, mielialojaan. Samalla aivot kehittyvät ja saavat toimintaa. Väitän, että näpöttimien kautta aivot surkastuvat entisestään, kun ei tarvitse tietää mitään muuta kuin mistä saadaan virta päälle ja mistä katkaistaan.

Sitten ihmetellään suureen ääneen, mistä johtuvat lasten käyttäytymis- ja oppimishäiriöt ja ollaan vaatimassa psykiatreja joka kadunkulmaan ja kasvatusneuvolapalveluja joka kylälle. Sieltä ne johtuvat, kun koulu ei enää opeta perustaitoja, käsin tapahtuvaa, vaan kaikkea muuta hömppää ja niitten näpöttimien käyttöä, jotka surkastuttavat kaiken aivotoiminnan.

Näpöttimet ovat apuvälineitä, se tulisi jo viimeinkin Opetushallituksessa ja kouluissa tajuta. Ihminen on edelleen se sama ihminen, oli tai on kyse miltä aikakaudelta tahansa. Käden ja silmän yhteistyö kehittää muistia, jos ei teille siellä johtoportaassa ole tullut mieleen, kun olette niin näpöttimien orjuuttamia.

Kommentit

  • lehtola

    Näi on näppylät/näpöttimet. Kuten nimikin kertoo, peruskoulussa opetetaan perusasiat. Joukko-oppi hölmöilystä se lähti, eikä näille jatkuvasti vaihtuville opetusinnovaatiohölmöilyille näytä loppua tulevan.

Jätä kommentti

*