Polttoaineverohan on asian ydin!

Ministeri Anne Bernerin esiinnostama liikenneverkkouudistus ja sen rahoitus saa aikaan edelleen lehdistössä uutisia. Viimeksi tämänpäiväisessä Savon Sanomissa kerrottiin, kun mainittiin muuan liikenneministeriön keskeisen virkamiehen kannanotosta asiaan.

Ihan hyvä asia sinällään, että on esillä, mutta taas aivan kuin sivulauseessa mainittiin polttoaineverokertymän olevan 7 miljardia ja että se hujahtaa lähes kokonaisuudessaan kuin Kankkulan kaivoon ja vajaa miljardi jää liikenneverkon kunnostuksiin. MIKSI?

SEHÄN ON KOKO ASIAN YDIN JA SIITÄ PITÄÄ KESKUSTELLA!

Miksi näin on? Tuo raha riittää hyvin tieliikenneverkon kunnostuksiin, koska tienkäyttäjät maksavat juuri siitä tankatessaan ajoneuvojaan ja lähtiessään kuluttamaan teitä! Joka metri, jonka polttoaine- ja muukäyttöinen ajoneuvo liikahtaa yleisille teille, vero maksetaan jokaisesta senttimetristä. Miksi pitäisi vielä lisää kurittaa tienkäyttäjiä? Tähän ei ole tullut vastauksia, eikä kannanottoja kansanedustajilta, saati ministereiltä?

MIKSI SE ON NIIN VAIKEAA?

Puhutaan ajoneuvoveron ja ajoneuvojen käyttömaksujen poistamisesta, mutta nehän ovat olematon osa kaikkineen tuota 7 miljardin summaa. Toki niilläkin on oma vaikutuksensa, mutta kun tämänpäiväisessä uutisessa tuotiin julki, niin ei ajoneuvoveron poisto ole niin merkityksellinen kuin on annettu ymmärtää.

Sen sijaan aikanaan ministeri Iiro Viinasen julkituoma asia ja josta olen aiemminkin maininnut, niin ajoneuvojen käyttömaksu tuli kokeiluluonteisesti. Nyt on korkea aika tuo kokeilu lopettaa, kun siitä ei kuitenkaan kerry ratkaisevaa määrää tuloja valtiolle. Tietenkin sen rahan kerääminen muulla tavoin olisi lievästi ilmaistuna hikinen juttu, mutta siitä huolimatta.

JOS KERRAN TIEDETÄÄN JA ON PÄÄTETTY, ETTÄ ASIA ENSIN ILMAISTAAN 
NÄIN ”KOKEILULUONTEISENA”, NIIN AJONEUVON KÄYTTÄJÄT PAREMMIN HYVÄKSYVÄT 
ASIAN JA SITTEN VAIVIHKAA JÄTETÄÄNKIN SE KÄYTÄNNÖKSI, EIKÄ SANALLAKAAN ENÄÄ PUHUTA SIITÄ, MIKÄ OLI TARKOITUKSENA! 

MIKSI TÄLLAISTA VALEHTELUA?

Jokainen ajoneuvon haltija, joka haluaa päästä liikkeelle, tankkaa tai lataa ajoneuvonsa päästäkseen perille tai seuraavalle mittarille, jossa sitten taas tankkaa ja maksaa siitä matkasta, jonka käyttää liikkuessaan yleisiä tai yksityisiä liikenneväyliä pitkin. Mihin sitten tarvitaan vielä jotain erillistä maksua? Mihin tarvitaan ajoneuvonkuljettajien toimintoja seuraavaa MUSTAA LAATIKKOA?

EIKÖ MUUTEN USKOTA KANSALAISIA? SIIHEN EI ANNE BERNER KOSKAAN ANTANUT VASTAUSTA, EIKÄ VARMASTI TULE ANTAMAANKAAN!

Toivottavasti tuokin asia on haudattu yhtä syvälle kuin ydinjäte konsanaan.

NYT TOIMITTAJIEN ON SYYTÄ RYHDISTÄYTYÄ JA NOSTAA ESILLE KYSYMYKSEN: MIHIN KATOAVAT 
NE MONET MILJARDIT, JOTKA KERTYVÄT VALTION KASSAAN POLTTOAINEEN TAI 
MUUN KÄYTTÖVOIMAN LATAAMISEN YHTEYDESSÄ?

Se tuo esille koko asian ytimen! On väärin, että ajoneuvon käyttäjät rahoittavat valtakunnan muita toimintoja saamatta itse liikenneverkon kunnostamiseen kuin ”itikan ulosteen verran!”.

Jospa ministeri Berner halusikin tämän asian nousevan esille, ettei valtionvarainministeri Petteri Orpo tietentahtoen vohkisi polttoaineverokertymää muihin toimintoihin! Näin jopa uskon siinä tapauksessa ministeri Anne Bernerin olleen oikealla asialla.

Sen sijaan ministeri Petteri Orpolla ei ole selkärankaa kertoa, mihin syövereihin katoaa polttoaineverokertymästä YLI 6 MILJARDIA! 

TÄHÄN HALUAN VASTAUKSIA, VAIN TÄHÄN: 

M I N N E   K A T O A V A T   N U O   6  M I L J A R D I A ?!, en selityksiä vaan suoraa puhetta!

Menevätkö ne kenties puolueitten valtiolta saataviin avustuksiin ja tukiin? Se selittäisi kaiken sen hiljaisuuden, mitä asian johdosta on syntynyt. Eihän ne mistään muusta tule niin helpolla, näin uskon.

Kun esimerkiksi lähden omille laulureissuilleni ympäri Suomea Pohjois-Norjaa myöten, niin tankkaan autooni polttoainetta, joka on samalla omavastuuni tien kulumisesta, ilman saastumisesta ja perillepääsystä aikatauluni mukaisesti. Jos polttoaine ja tässä tapauksessa bensiini kallistuu sen johdosta, että veroa halutaan lisää, niin sen olen minäkin ”köyhä laulaja” valmis maksamaan. Tietenkin, jos joku ministeriö haluaa selvityksen siitä, missä olen ajanut ja milloin, niin senkin raportin olen valmis lähettämään. Kalenterissani on kaikki menot kirjattuina. Aivn kuin ammattiliikenteessä olevien rekkojen omassa piirturissaan.

Ajettiin huvin vuoksi tai asian johdosta, kaikesta ollaan valmiita maksamaan polttoaineen tankkauksen yhteydessä se vero, joka valtiolle kuuluu. SE VAIN PITÄÄ KÄYTTÄÄ  E N S I S I J A I S E S T I    
siihen tarkoitukseen, että ylläpidetään liikenneverkkoa. SEN RAHAN KÄYTTÄMINEN MUUHUN TARKOITUKSEEN ON SUORANAINEN PETOS, varsinkin, jos puhutaan samalla muusta lisärahan keruusta.

Toivonkin julkisessa sanassa otettavan tarkemmin keskusteluun, mihin nuo polttoaineverokertymät käytetään ja millaisia summia? Sitten on helpompi päästä asiassa eteenpäin. Muutoin liikenneverkon kunnostus- ja vaatimat lisärahakeskustelut ovat jumissa.

REHELLISYYTTÄ JA AVOIMUUTTA, SITÄ, MITÄ PÄÄMINISTERI ON OMASSA ROOLISSAAN 
YLLÄPITÄNYT, PITÄÄ LAAJENTAA KOSKEMAAN MYÖS TÄTÄ ESILLENOSTAMAANI ASIAA!

S E  O N  K O K O  A S I A N  Y D I N !

Jk. Lähetin tämän kirjoitukseni pääministeri Juha Sipilälle sekä valtionvarainministeri Petteri Orpolle klo 15.49.

Jätä kommentti

*