Kadonneen paketin arvoitus

Postilaitosta on pidetty yhtenä varmimmista palvelulaitoksista. Kenties se sitä oli silloin aikanaan, kun postia kuljetettiin ratsain, ehkä vielä myöhemminkin.

Tämänpäivän postin toimintaan sensijaan luottamus on rapissut jo kauan.
Joitakin vuosia sitten Posti-liikelaitoksen johtaja määritteli tavoitteensa. Ensin sanoi, etteivät pysty 100 %:n toimintaan, mutta että 96-98 % on hyvä tavoite. Miksi ei tuo 100%?

Jonkun muun, kuten Kelan tai jonkun sairaalan tavoitteet saattaisivat edelleen olla alle 100 % hoitotavoitteista, koska kyseessä ja kohteena on aina ihminen ja hänen sairautensa, jota ei koskaan pystytä täysin määrittelemään.

Mutta että kuolleet paketit ja kirjeet, sellaiset, missä on osoite päällä ja pitää viedä vain osoitteen mukaiseen paikkaan. Postipaketit ynnä muut eivät pyristele vastaan, vaan kiltisti odottavat vuoroaan päästä perille.

Miksi näitä ei todellakaan voida toimittaa kaikkia perille saakka? Maksu otetaan sentilleen, mitataan ja punnitaan mikrogrammojen tarkkuudella, mutta sitten jätetään välille. Pudotetaan kyydistä, heitellään pitkin pientareita ja jos vaikka mitä!

Kuinka on mahdollista tuollainen toiminta? Jos nykyinen Postin johtoporras ei ota työtään vastuunalaisesti ja todella vaadi, että kaikki menee perille niin joutuisasti kuin mahdollista, sellaisen liikeyrityksen johto on pikaisesti vaihdettava sellaisiin henkilöihin, joita kiinnostaa lopputulos. Ja sen lopputuloksen on oltava aina 100 %.

Se ei saa olla tavoite, vaan sen on oltava 100 %, eikä muuta!

Tuollaisen liikelaitoksen rinnalle on saatava kilpailijaksi sellainen liikeyritys, joka todellakin toimittaa jokaisen sille annetun lähetyksen kirjattuun osoitteeseen.

Viimeksi tämänpäivän SS 11.2. kuumalla linjalla väitti oman pakettinsa menneen Tornioon, sensijaan, että sen olisi pitänyt tulla Kaaville. Onkohan siellä lukutaidottomia tai eivät todellakaan tiedä, mitä eroa on Kaavilla ja Torniolla. Onneksi se ei tällä kertaa ollut minun pakettini, mutta ymmärrän tuota kirjoittajaa todella.

Postin toiminta on alle kaiken arvostelun, vaikka kehitetään jos vaikka mitä järjestelmää ja systeemiä. Se kaikki ei poista sitä tosiasiaa, että kaikki posti ei koskaan mene perille ja jos menee, niin sellaisella viiveellä, mikä ei ole tässä ajassa.

Siis kerran vielä: POSTIN TEHTÄVÄ ON TOIMITTAA KAIKKI POSTI 100%:n VARMUUDELLA SINNE, MIKÄ OSOITE LÄHETYKSEEN ON KIRJOITETTU JA NIIN NOPEASTI KUIN ON ANNETTU YMMÄRTÄÄ!

Meneeköhän tämä viesti perille saakka? Toivotaan, että joku postilainen lukee ja laittaa tietoa eteenpäin!

Näin on näpöttimet! Täten ovat tähkät! Eikä pienintäkään virhettä enää koskaan! Kehittäkää sinne postinne lajitteluun sellaiset laitteet ja valitkaa sellaiset työntekijät, jotka tekevät hommansa. Jos näin on tällä hetkellä jo, niin sitten on vaihdettava johto, jolla on 100 % työmoraali. Tavoite ei riitä, siitä puhuminen on todellakin lopetettava!

Postin kulku perille on 100 %, ei mitään vähempää. Maksua vastaan pitää pystyä tekemään työnsä velvoitteen mukaisesti, mitään muuta ei saa olla lopputuloksena!

Lisäys 12.2.klo 14.55.

Jussi otti yhteyttä eli hän, joka kirjoitti Kuumanlinjan viesteihin, että oli ottanut yhteyttä ja lähettänyt viestiä Postiin jo viikko sitten, mutta KUKAAN POSTISTA EI VAIVAUTUNUT SITÄ VIESTIÄ LUKEMAAN EIKÄ REAGOIMAAN MITENKÄÄN! Nyt sitten tänään oli saanut lähettäjältä tietoa, että paketti on palautettu lähettäjälle takaisin Turkuun ja kunhan se sinne ehtii Torniosta, niin sen jälkeen se lähtee tulemaan Kaavin suuntaan! Ja on siten matkalla, kun ensi viikon alussa Jussi kertomansa mukaan saa paketin, lähes kaksi viikkoa! Ja vain muutaman sata kilometriä maassa, jossa LUKUTAIDON PITÄISI OLLA 100 %!

Sitten Jussi vielä väläytti, että “senkö vuoksi Postin sivuilla ei ole puhelinnumeroita, kun siellä pelkäävät ihmisten reaktioita!”

Niin varmaan, sanon miekin! Ressukoitahan ne tuolla Posti – liikelaitoksessa ovat – ainakin johto, jos tällaista on tällä hetkellä Postin touhu! Ja vielä liikelaitokseksi itseään nimittävät! “Ja sarja kirouksia päälle”, sanoi Jussi!

Lisäys 14.2.2019
Jussi soitti ja kertoi mielenkiintoisen jutun: “Lähetin Postin johtajalle laskun haitanteosta ja lähetyksen hävittämisestä. Mainitsin siinä myös sen, että tuon paketin viivästymisestä aiheutui taloudellista haittaa ja että Posti on yksin syyllinen. Kerroin laittavani asian ulosottoon, mikäli laskuun ei reagoida mitenkään. Katsotaan, kuinka reagoi!”

Kova poika tuo Jussi! Pitänee todeta, että jos jokainen vastaavaan tilanteeseen joutunut reagoisi samalla tavalla eli laskulla ja ulosotolla, ehkäpä Postin pitäisi reagoida ainakin siten, että tarkistaa kuljetusvarmuuttaan ja että pahoittelee edes sattunutta haittaa. Jussi nimittäin kertoi, että paketin lähettäjä ollut saanut mitään vastausta Postilaitokselta! “Sanonko, mistä ne ovat?”, kertoi Jussi. “Ei tarvitse, tiedän, mitä tarkoitat!”

Ja arvelen edelleen Jussin olevan oikeassa! Noin toimii mies, joka haluaa oikeutta ja tasapuolisuutta ja että vahingon tehnyt edes pyytäisi anteeksi!

Mitenkähän tämä juttu päättyy? Kiinnostaa tietää, sillä tämähän vaikuttaa kaikkien postilähetyksiin nyt ja tulevaisuudessa. Kukaan ei saa olla niin ylimielinen, ettei vastaa millään tavalla ja että korvaa aiheuttamansa vahingon.

Lisäys 15.2.2019

Jussi soitti iloisena pienellä varauksella kuitenkin, että “paketti palautui Turkuun lähtöpaikkaan ja sen pitäisi lähteä vielä tänään kohti Kaavia!?”
Hänellä oli vähän epävarma tunne, kun paljon on muitakin paikkakuntia, jonne se voisi vielä eksyä ennen oikeaan osoitteeseen tulemistaan. Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamatokin aikanaan, joten on mielenkiintoista nähdä, milloin se sitten aikanaan Jussin tavoittaa!

“Ehkä tekniikka, ehkä ei” teki tepposet Jussin paketille, mutta kuinkahan monelle muulle on käynyt samoin? Tai tulee vielä käymään.

Oli saanut Jussi viestiä Postin pääkonttorista joltain päälliköltä, joka selitti kovasti, etteivät ole missään sopimussuhteessa Jussiin, vaan vain lähettäjään ja mitä kaikkea se Jussi sitten kertoikaan, niin eivät kuulemma vielä olleet pahoillaan tapahtuneesta. Niin ovat ylimielisiä tuossa laitoksessa. Ei varsinainen jakajaporras, vaan tuo pääkonttorin porukka.

Oli se vaan hyvä kuitenkin, että Jussi piti puoliaan ja selkein sanoin kertoi oman mielipiteensä tuosta häslingistä. Sinne pitäisi kaikkien laittaa viestiä silloin, kun on vähänkin aihetta. Jospa sitten vähemmän katoaa kirjeitä ja muutakin postia.

Lisäys 16.2.2019

Jussi soitti ja sanoi elävänsä nyt kuin tulisilla hiilillä. Paketin pitäisi tulla maanantaina, mutta niinhän sen piti tulla jo kaksi viikkoa sitten Kaaville, eikä Tornioon. Oli kuullut joltain kaveriltaan, että hänen pakettinsa oli seilannut pitkin Suomea, monta leimaa oli ollut, ennenkuin tuli oikeaan osoitteeseen. Aivan kuin joku ihan uhallaan olisi tehnyt hänelle kiusaa.

Saa nähdä, tekeekö Jussi Postia vastaan käräjöintiä, jos paketti ei nyt tule tai oikeamminhan hän lähetti Postille laskun ja ilmoituksen, että “jos ei tule siihen ja siihen mennessä, lasku lähtee ulosottoon”. Ihailin Jussin rohkeutta ja noita samanlaisia jusseja pitäisi olla vain enemmän, niin johan alkaisi tapahtua, kuten aiemminkin taisin mainita.

Maanantai on ylihuominen, joten on mielenkiintoista kuulla Jussin sanat silloin. Orotellahan, sanoosi pohojalaanen!

Kommentit

  • Eino J. (maallikkona)

    Tulipa mojova teksti, piti oikein tarkastella netistä, miten asiat ovat.

    1) Postilla iäkäs naapurini ymmärtää entistä Posti- ja Lennätinlaitosta, mistä muodostettiin Suomen Posti (Oyj), ja nykyinen Posti Group Oyj, minkä tytäryhtiö on nyt puheena oleva Posti Oy.
    2) Käytännössä Suomessa toimii nykyisin ainakin jo 3 ns. postia jakavaa yritystä.

    3) EU on antanut postilakiin otetun standardin, Postilaki 415/2011 3:19 § (8.9.2017/614) Yleispalvelun laatustandardi:

    .1.) Yleispalveluun kuuluvat kotimaan kirjelähetykset, jotka on jätetty yleispalvelun tarjoajan välitettäviksi ja joista on maksettu voimassa oleva maksu, on jaettava siten, että lähetyksistä v ä h i n t ä ä n 50 prosenttia on perillä viimeistään neljäntenä arkipäivänä ja vähintään 97 prosenttia viimeistään viidentenä arkipäivänä jättöpäivästä.

    .2.) Euroopan unionin sisäinen ulkomaanposti on jaettava siten, että lähetyksistä vähintään 50 prosenttia on perillä kolmantena päivänä ja 97 prosenttia viidentenä päivänä jättöpäivästä.

    4.) Jotta että tuo aikataulujen ja palvelujen “holkkuma” oikeastaan johtuu siirtymisestä yleiseurooppalaiseen toimintatapaan.
    5) Muistan ennen EU-jäsenyyttämme, että posti Italiasta tuli Suomeen vasta kuukauden päivät lomakohteesta kortin lähettämisen jälkeen – taisi olla siellä silloin peräti “maan tapa”.
    … että kuinka syrjäseuduilla sitten hommat pelaavat käytännössä?Mutta kaupungissa jonkun firman kantamia kirjeitä tulee heti aamulla jo ennen heräämistä ja Posti Oy:n kantoposti (kirjeitä) iltapäivällä

    YLE 21.6.2016 Viestintäviraston mukaan yleispalveluvelvoitetta ei enää tarvita, sillä Suomessa on jo kolme valtakunnallista pakettipalveluja tarjoavaa yritystä, jotka kattavat koko Suomen niin, että pakettipalvelut ovat kaikkien kuluttajien saatavilla markkinaehtoisesti. (Matkahuolto oli kyseenalaistanut yleisvelvoitteesta johtuvan ALV edun Postin osalta).

    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110415

    Postilaki 415/2011 3:14.1 §:

    Koko maassa on oltava pysyvästi tarjolla postipalvelujen yleispalvelu, joka on saatavilla tasapuolisin ehdoin.

  • Hannu Musakka

    Noinhan se tietenkin virallisesti on, mutta käytäntö ja lakisääteinen vaatimus eivät aina kohtaa, valitettavasti. Viime vuosina on noita lurjuksia tullut apajille, heitä, jotka vievät postin kyydistä tavaraa omaan käyttöön eli rikollinen toiminta. Sekään ei sulje sitä tosiasiaa, ettei aina kaikki posti mene perille, paketteja ja kirje-, ym. postia häviää. Tuollaista huolimattomuutta tarkoitin, varmaan ymmärsitkin ja sitä en mie voi hyväksyä missään tilanteessa.

  • Eino J. (maallikkona)

    Tästä postauksesta kehittyikin hieno kertomus kaikkine muutoksineen ja lisäyksineen.

    – Muistan joskus kerrotun, että kirje tai kortti oli käynyt eripuolella Maapalloa leimattavana, kunnes oli osunut perille meille kotimaahan. Hyvä että tarinan viesti kuitenkin osui oikeaan paikkaan.
    – hupaisimpia osoitteita, joilla kortti on tullut minulle, oli että oli lähes piirretty kuva kotitalostani, kerrottu jotenkin sanallisesti, missä tai minkä talon lähellä se on. Tuli kuitenkin perille, kiitos siitä.

    ? ihmetellä sopii näin maallikkona paketin seikkailua näin viivakoodien aikana? Paljon lisätyötäkin on koitunut kaikille – postifirmalle, Sinulle tosin jutun juurta ja virikettä, mutta etenkin paketin saajalle.
    ? Kerrohan, jos postisalaisuus ja yksityisyys sallii,
    olivatko paikannimet tai katunumerot olleet lähetyksessä – tai tilauksessa – oikein – jo alkuaan?

  • Hannu Musakka

    Siitä kyllä olen Jussinkin puolesta aivan varma, kun hän on samasta osoitteesta tilannut samaan kotiosoitteeseensa. Nyt vain halusi joku tai paketti “kiertee vähän moalimmoo!” :)

Jätä kommentti

*