Teitä suolataan tarpeettomasti

Otsikko johtaa takavuosiin. Vt 6:n varrella Kiteen eteläpuolella havaitsin kyltin: Teitä ei suolata! Kiitin kohteliaasti, sillä eihän autoilijoitten suolaaminen hyödytä mitään. Reilua huumorintajua osoitti kuitenkin merkin laatija.

Toinen ajatus on tietenkin se, ettei valtatietä suolata ja siitäkin kiitin. Suomessa kuvitellaan tehtävän palvelus autoilijoille, kun suolataa tiet ja kuvitellaan, että on kesäkeli. Sitä se ei talvisaikaan koskaan ole, eikä tule olemaan. Enemmän siitä on haittaa kuin hyötyä, näin väitän ja ihan vakavissani.

Juuri tulin Pielavedeltä ja monenlaista keliä oli matkalla. Mitä lähemmäs maalikyliä saavuin, niin ennen Siilinjärveä jo tiet lainehti ja rapa roiskui. Suolan levittäjä tuli vastaan. Onneksi nyt oli lähes nollakeli, jolloin tuulilasin pesimet toimivat ja onneksi oli pesuainetta säiliössä.

Suolankylväjät ilmeisesti ajattelevat liikenneturvallisuutta, mutta ajatellaanpa lähemmin tuota ajotilannetta: Vastaan tulee iso ajoneuvo ja roiskauttaa kurat lasiin. Nopeimmat ehtivät kytkemään pyyhkijät päälle, hitaammat vasta sitten, kun rapa on jo lasissa. Aikansa kun pesee tuulilasia, niin jonkun ajan päästä säiliö tyhjenee kesken ajon. Vastaan tulee autoja ja tuulilasi likaantuu yhä uudelleen ja uudelleen. Ei tahdo nähdä lasista, kun kura leviää. Kenties säikähdetään vastaantulevaa autoa ja hätäpäissään tehdään ajovirhe tai ei jostain syystä saadakaan pyyhkimiä päälle. Siis pahin mahdollinen tilanne ja katastrofi on valmis. Jonkun mielestä em. mainitun kaltaisten autoilijoitten ei pitäisi lähteä liikenteeseen ollenkaan, mutta tuo voi tapahtua kenelle tahansa.

Sitten, kun on pakkasta ja sama suolausinto jatkuu, niin mitä sitten, kun suuttimet ovatkin jäässä ja jos jotenkin saat jotain roiskautettua lasiin, niin kylmä pakkasviima jäädyttää nesteen sulkiin. Liikenneturvallisuus on kaukana.

Sen lisäksi kääntyessäsi suolatuilta teiltä pienemmille teille, niin renkaissa oleva suola ei suinkaan ole roiskunut pois, vaan rengas on jonkin aikaa liukas kuin mikä.

Totuus on mielestäni se, ettei suolaamalla saavuteta sellaista liikenneturvallisuutta, mitä kuvitellaan. Kuiva ja luminen tie on renkaalle paljon pitävämpi ja turvallisempi kuljettajallekin ajaa. En tiedä, millaisiin tutkimuksiin tuo tien suolaus perustuu, mutta ilmeisesti toimistotyönä on saatu jonkin sortin tulos, jota sitten käytetään perusteena.

Hiekkakin on parempi, vaikka se tahtoo lentää tien sivuun. Ei sitä ole järkevää valtateille levittääkään, vaan rampeille, missä on tarve hiljentää nopeutta muutenkin. Siellä hiekka pysyy ja on paljon pitävämpi kuin suolattu tienpinta. Näin väitän oman yli 50 vuoden ajokokemukseni perusteella.

Luulisi liikenneturvallisuuden olevan kaiken lähtökohta, mutta suola ei kuulu maantielle, vaikka kuinka joku väittää toisin.

Lisätty 01.12.klo 00.03: Eikä tuossa vielä kaikki. Autot suolaantuvat, syntyy korroosiota ja alusta, tukivarret ym. ruostuvat. Autot kuluvat loppuun paljon aiemmin kuin muutoin. Vai sitäkö tuolla suolausintoilulla halutaankin. Uusien autojen kaupasta valtion kassaan kolahtaa isot rahat, vanhoista kierrätys- eli vaihtoautoista ei muuta kuin vuosittainen käyttömaksu. Eikä suolahaitat jää vain autoon, vaan kenkiin, vaatteisiin ym. Jos ja kun pistäydytään huoltoasemilla, niin sinne lattioihinhan se lopulta jää. Lattiat kuluvat, tarvitaan vahvempia pesuaineita, käyttäjät allergisoituvat jne.

Tien suolaaminen ei ole millään mittarilla mitattuna järkevää, mutta kun siihen liittyy valtavasti taka-ajatuksia, kuten moni autoilija on kokenut, niin sehän se onkin kaiken perusta.

Lopettakaa ajoissa teitten suolaus ja ottakaa hiekka käyttöön, jos kerran jollain tavalla haluatte liukkautta estää. Muutoin riittää turvallinen nopeus, autojen väliset riittävät etäisyydet. Kannattaa varat se ”5 minuuttinen” enemmän aikaa perillepääsyyn. Sitä löytyy kaikilta, eikä ole mikään häpeä olla ajoissa paikalla kaikessa rauhassa.

Kommentit

  • RanePt

    Onko suolatiet aiheuttanut enemmän kolareita kun suolaamattomat.

    • Hannu Musakka

      Kukapa tuohon vastauksen tietäisi, mutta enemmän haittaa on suolasta maanteillä ja kuten sanoin, tämä on miun oma henkilökohtainen kokemukseni ja ajan vuosittain 30-40.000 km ja kun sen kerrot 50:llä, saat melkoisen määrän kilometrejä.

      Kuinka monesti olen ollut keskusteluissa tielläliikkujien kanssa, kuinka monesti olenkaan antanut nestettä ja vettä säiliöön ja kuinka monta kertaa itselläni on päässyt loppumaan. Katsele sitten sellaisen tuulilasin läpi ja ole tarkkana. Liikenneturvallisuus on kaukana sen sijaan, että on kuiva talvinen keli, jolloin rengas pitää tiessä eikä tarvitse jatkuvasti pyyhkijöitä käyttää. Se on miun perusteeni asiaan. Siulla on omasi, mutta jos keksit kysymykseesi itse vastauksen, niin hyvä on, muttei se miuta kiinnosta. Tilastot ovat tilastoja, mutta yksikin onnettomuus suolan kylvämisen johdosta on liikaa.

Jätä kommentti

*