Teitten kunto vastaan sellubisnes

On hienoa, että rakennetaan uusia sellulaitoksia, ensin Äänekoskelle ja sitten Kuopioon. Valtava määrä työpaikkoja suoraan ja epäsuoraan, kiinalaista rahaa takaamaan pysyvyyden ja salamavalojen välkehtiessä hymy on jämähtänyt korviin saakka.

Yksi asia on vain mennyt aivan nurinniskoin: Isot laitokset tarvitsevat raaka-ainetta. Sitä ei sitten riitäkään enää nykyisellä kalustolla, vaan pitää rakentaa ja sallia jätti- eli nykyiseen tiekantaan liian painavia autoja.

Teitten ja siltojen kunto tuli heti esille. Vaikka esim. Jännevirran yli rakenteilla oleva silta kenties kantaa seuraavat vuosikymmenet myös nämä aivan liian suuret autot kuormineen, niin mitä on kaikkialla muualla Suomessa?!

On kuulunut jo hätähuutoja teistä ja silloista vastaavilta, että kaikki vanhemmat sillat kenties eivät kestäkään jatkuvaa trafiikkia! Siis nuo jättisuuret rekat ovat enemmän uhka kuin mahdollisuus.

Miksei nykyinen kalusto riitä kuljettamaan puuta, vaan sen vuoksi tarvitaan järeämpää? On kenties puhallettava peli poikki. Taitaa käydä niin, että ahneella on ruskea loppu!

Ei voida rakentaa tehtaita, suurentaa kuljetuskalustoa ja sitten suureen ääneen alkaa huutamaan, että “tiet eivät kestä kuljetusta, sillat saattavat romahtaa, tehtaitten pitää saada pyöriä täysillä, jotta niistä saadaan täysi hyöty!”
Siis kenelle se hyöty? Kysyn vaan!

Nykyisellä kalustolla sillat kestävät edelleen, samoin tienpohjat, kalusto ehtii varmasti ajamaan kaiken sen raaka-aineen, mitä tarvitaan.

Nyt on menty p.rse edeltä puuhun. Pitää lopettaa se älämölö ja hiljentää keskustelu asialliselle tasolle.

Antakaa nykyisille kuljettajille mahdollisuus ja olla vaatimatta järeämpää kuljetuskalustoa. Siinä ajassa ajetaan pienemmillä kuormilla monta kertaa useammin ja turvallisemmin kuin lastataan suomalaisille teille ylisuuria kuormia ja hitaasti hivuttamalla koetetaan päästä metsään ja metsästä ulos.

Bisnesajattelu metsäteollisuudessa on järkyttävällä tasolla! Rahaa pitää virrata omistajille, sillä kysehän ei ole työntekijöiden osuudesta, heillä kun on kuukausipalkka aivan eri luokkaa.

En väitä edelleenkään, että nuo kaksi laitosta ovat turhia. Päinvastoin! Tämä raaka-aineen kuljetus ja vaatimukset koko Suomen tieverkon vahvistamisesta näitten jättirekkojen liikuttamiseksi.

Tehtaat pitää jättää tekemättä tai suunnitella raaka-ainekuljetukset siten, että nykyinen tieverkko kestää sen rasituksen.

Voi olla, että tämä kaikki on metsäteollisuudelta tarkoitushakuista toimintaa. Kukapa sitä sitten kieltämään, kun on ensin hehkutettu maailman tehokkaimmilla ja laadukkaimmilla teollisuuslaitoksilla. Arvellaan, että kaikki kumartavat syvään ja vain hymyilevät!

Paljonko on muuta liikennettä Suomessa? Kun ei tahdo valtion budjetista riittää perusparannuksiin rahaa, niin saati sitten tällaisille massiivisille vaatimuksille.

Polttoaineverokertymä on n. 8 mrd ja jos siitä käytetään nykyisin teitten kunnostamisiin 10 %, niin mihin ne muut rahat menevät?
Kun tuo polttoaineverokertymä tulee juuri siitä asiasta, teitten käytöstä, niin eikö se pitäisi käyttää tai 20-30 % infrastruktuuriin (hieno sana) eli tieverkoston parantamiseen ja siltojen rakentamiseen. Miksi sitä ei käytetä, vaan valitetaan, ettei ole rahaa!

Autoilijat maksavat mielellään polttoaineveroja ym. valtiolle ja olettaa, että kun omalta osaltaan huolehtivat tulokertymästä, niin valtion on huomioitava tämä ja juuri sillä rahalla korjattava teitä.

Nyt, kun tuota ei tapahdu, on surkuhupaisaa metsäteollisuudelta esittää vaatimuksia lisää, kun ei nykyiseen tilanteeseenkaan riitä rahaa. Ei metsäteollisuus ole ainut autuaaksitekevä liiketoiminta Suomessa, vaan ihmisten on päästävä kulkemaan kaikissa muissakin ammateissa ja ammattialoilla ja käyttämään kunnossaolevaa tieverkostoa ja siltoja.

Jos kerran ylisuuret jättirekat rasittavat entisestään maanteitä, niin helpompi ne on kieltää ja jättää pois liikenteestä kuin mennä vain niiden ehdoilla.

Järki hoi, äly älä jätä!

Kommentit

  • Asukki

    Warkauden kaupunki ei pysty pitämään joutenlahden sillan, relanderinkadun ja joensuuntien teitä kunnossa. Tehtaan puukuljetus ja muu raskasliikenne on pilannut tiet täysin.
    Kuntalaisilta kerätään verot, tiet ovat silti luokattomia……

Jätä kommentti

*