Turhaan, aivan turhaan

Kuten Kuurankukka-laulussa Hallikainen päästelee, niin myös valtakunnallisissa uutisoinneissa esiin tulleet talviaika ja koulujen loma-aikojen siirtely on ”turhaa, aivan turhaa!”

Suomessa on eletty vuosituhansia tietyssä aikataulussa. Kellojen viisareita ei ole siirrelty sen mukaan, miten jotain ”isoa herraa” on milloinkin miellyttänyt. Aamusta yleensä herätään auringonnousuun, niin se on tämä ihminen elämänsä ajatellut ja mitä ylemmäs pallukka nousee, samassa rytmissä viisaritkin hivuttautuvat kohti yläasentoa. Keskipäivä on keskipäivä ja silloin kellon viisarit sojottavat suoraan ylös. Silloin aurinko on korkeimmillaan ja kun siitä eteenpäin kääntyvät, niin tulee ilta, hämärä ja pimeä.

Ei tuohon päivittäiseen rytmiin mitään muuta kuulu ja on todella keinotekoista ollut koko viisarien kääntely talviaikaan ja kesäaikaan. Elämänrytmi vain menee sekaisin.

Tämä on todellakin kannatettava asia palata takaisin normaaliin rytmiin Suomessa.

Sensijaan, että muutettaisiin aikavyöhykettä. Aivan sama tilanne. Tämä on ollut niin kauan kuin tällä Telluksella on aikaa mitattu pituuspiireittäin. Ei ole suinkaan mahdollista, että ”kaikkialla” eletään samassa aikataulussa. Tämä oli nyt vähän kärjistetysti sanottu, kun eihän siitä ollut tietenkään kyse, vaan että muutama tunti taaksepäin siirrettäisiin.

Mitä sillä voitetaan? Mielestäni ei yhtään mitään. Eiköhän anneta viisareitten olla siinä asennossa, missä ne ovat olleetkin ja keskitytään tärkeämpiin eli ihmisten hyvin- tai pahoinvoinnin tasapainottamisiin ja mitä niitä nyt sitten onkaan. Viisarit eivät päivittäisiä ongelmia ratkaise, eivätkä synnytä.

Mitä sitten tulee tuohon koulujen loma-aikoihin, niin aivan sama yhtälö sielläkin vallitsee. Ei syksy ole sen kummempi vuodenaika tällä hetkellä kuin 1930-, 1940- 1950- luvuillakaan.
Suomessa on neljä vuodenaikaa. Kevät alkaa suunnilleen ajallaan, kesällä on lämpimintä, syksyllä viilenee ja talvella on pakkasta ja lunta.

Miksikä se muuttuisi, jos joillakin päivillä tai viikoilla kesäloman alkua ja loppua hinattaisiin. Sama valitus ja vaikerrus koulunkäynnin raskaudesta vallitsee. Näin väitän.
Jos tällä hetkellä kesän alku saattaa olla viileä, niin ei se sitä aina ole. Luonto elää omaa rytmiään ja mitä on ensi kesänä. Kuka sen sanoo, mitä ja millainen se on? Ai ei kukaan tiedä? Niinpä.
Sitä ei tiedä, se aika on vain elettävä. Vasta sen jälkeen tiedetään, tuliko kesä ajallaan, oliko lämmintä, lämpisivätkö uimavedet, paistoiko aurinko, oliko hellettä jne. Lista on loputon.

Sitä vastaan on turha taistella, sillä jokainen vuosi on erilainen. Entäpä jos nyt päätettäisiin siirtää sen vuoksi, mitä on viime kesänä ollut. Sitten tuleva kesä onkin helteinen toukokuusta alkaen syksyyn saakka. Sitten mietitään taas, ettei tainnut ollakaan hyvä asia.

Kouluhallinnossakin on paljon tärkeämpiä asioita mietittävänä ja ratkaistavana kuin taistella tuulimyllyjä vastaan eli luonnonvoimia ja olosuhteita. Loputon suo. Keskittykää ensisijaisesti lasten ja nuorten kirjoitus- ja lukutaidon kehittämiseen ja opettamiseen. Jättäkää ne sähköiset vimpaimet taka-alalle, ne eivät mitään ratkaise ylioppilaskirjoituksissakaan.

Ottakaa käyttöönne taas perinteiset oppikirjat, joissa perusasiat säilyvät ja joita voidaan käyttää useamman vuoden. Lopettakaa kiva – sanan käyttö ja keskittykää vaativaan opetukseen. Silloin nuoriso kasvaa vastuuntuntoisemmaksi kuin näillä kiva-termeillä.

Entisajan koulussa sentään opittiin ja vaikkei aina ollut kivaa, niin siitä huolimatta valtaosa kansalaisista on edelleen tyytyväisiä siihen antiin, mitä koulussa jaettiin. Joskus luunappeja ja karttakeppiä, mutta kovapäisemmät tarvitsivat asioitten perillemenoon vähän järeämpää tapaa.

Nykyinen pehmoilu rapauttaa koko koulujärjestelmän, kun liian kiva ei anna mitään kenellekään. Jos vain lähtee aikaa tappamaan kouluun, jäi mieleen sitten jotain tai ei.

Tämä loma-aikojen järjestely on yksi niitä asioita myös, mitkä aiheuttavat ongelmia jatkossa. Koulu ja opetus vaativat aikansa, eikä niissä tule joustaa liiaksi. Perheet pystyvät käymään lomillaan vaikka kauempanakin ilman, että muutetaan jatkuvasti systeemiä. Niin ovat päässeet aiemmin ja niin pääsevät nytkin.

Siis edelleen: ”Turhaan, aivan turhaan!”

Kouluista on tullut viihdekeskuksia, joissa voi vain viettää aikaansa. Jotkut oppivat, suuri osa ei. Ongelmat lisääntyvät. Onhan tuo nähty jo niin monissa tapauksissa. Roskataan, tehdään ilkivaltaa ja vahinkoa, ei välitetä edes kunnolla työnteosta. Odotetaan, että joku tuo ruokaa suuhun, kun ei oikein haluta tehdä muuta kuin rällätä yökaudet ja istua pubeissa jne.

Koulun pitää ottaa ohjat käsiinsä siten kuin sen tehtävä alunpitäen on määritetty. Luoda rajat elämälle, se luo turvaa. Jos aina annetaan löysiä, niin kaikki alkavat käyttää sitä hyväkseen, eikä synny mitään järkevää. Muistan, kun muuan lastensa vanhemmat kirjoittivat kouluun lapun, että ”meidän lapsille ei saa järjestää maanantaiksi kokeita, kun eihän kukaan jaksa viikonloppuna keskittyä kouluasioihin!”

Jättäkää viisarit ja loma-ajat rauhaan. Elämässä ja maailmassa on paljon tärkeämpiä asioita järjestettäväksi. Ja löysät pois opetuksesta. Silloin elämälle osaa todellakin antaa arvoa ja elämä on jonkin arvoista!

Nyt se ei ole sitä! Annan periksi: Kenties hivenen, mutta vain 1%, eikä enempää!

Jätä kommentti

*