Vesiliikenteelle samat säännöt kuin maanteillekin

Viikonvaihteessa Airistolla sattunut muskeli- ja purjeveneen traagisesti päättynyt eteneminen oli täysin turha. Surua riittää laajalti.
Ihmetykseni on kuitenkin suuri, ettei veneilijöiltä vaadita mitään rajoituksia: menee ja ostaa muskelipaatin, laiturista antaa hanaa ja heikommat väistykööt. No, kenties jotain rajoituksia satama-alueilla on, muttei muuta. Miksi tällainen tilanne sallitaan? Vesi on kuitenkin armoton elementti, kova ja kylmä.

Maanteillä on jonkinlaiset rajoitukset: vaaditaan tietty ajolupa, perustiedot liikennekäyttäytymisestä. Moottoripyöräilijöillä omat rajoitteensa, milloin pääsee mopon sarviin, milloin kevari ja minkä ikäisestä vasta “harrikka tai muu jytkylä”.

Aiemmin oli vasta kortin saaneille nopeusrajoitus vuodeksi. Tosin sitä ei ole määritelty, millaisella autolla pääsee liikkumaan vajavaisilla taidoilla. Kuitenkin liikennesäännöt on iskostettu mieleen. Tiedetään tai ainakin pitäisi tietää, mitä tarkoittavat nopeusrajoitusmerkit teitten varsilla, mitä ohituksiin tarkoitetut kaistamerkinnät tai kolmiot sivuteiltä tultaessa.

Mutta miten onkaan vesillä? Näitä taitoja ei vaadita ollenkaan. Voi mennä ja ostaa tehokkaan muskeliveneen tai suuremmankin, joilla sitten näytetään soutuveneillä tai pienemmillä koneilla liikkuville, kuinka pojan vene kulkee. Kukaan ei vaadi edes sitä, miten vesillä kierretään reimarit tai miten toimitaan kohdattaessa toinen vesilläliikkuja. On vain kahva, mistä annetaan lisää potkua ja tehdään suuremmat aallot, sitten katsotaan perään ja nauretaan sitä, kun pienempi saadaan keikkumaan henkensä hädässä.
Tämäkö todella pitää olla näin hölmöä. Edes asiantuntijat eivät ole samaa mieltä siitä, minkä ikäinen saa kuljettaa poikkeuksellisen suuria huviveneitä, eikä edes vaadita lukutaitoa!

Tutkiva taho oli onneksi kiinnittänyt huomiota siihen, että nykyiset vesilläkulkijat ovat liiaksi kiinni kaikenmaailman härpäkkeisiin ja unohtavat seurata katseellaan eli silmillään muuta vesiliikennettä. Erittäin hyvä havainto oli myös se, että nykyisellään kuljetaan liikaa noitten härpäkkeitten avulla, eikä osata lukea merikorttia tai käyttää kompassia.

Sähköiset apuvälineet ovat mielestäni todellakin apuvälineitä ja kaikki huomio on kohdistettava liikkumasuuntaan omilla silmillä tilanteita seuraten. On syytä edelleenkin olla riittävän varovainen, sillä meri ja järvi ottavat omansa.

Maanteillä ei sentään huku ketään, mutta vesi on armoton. Sitä kun vedetään henkeen, niin hukkumiskuolema seuraa nopeasti, varsinkaan, kun ei käytetä pelastus- tai kelluntaliivejä. Maanteillä on sensijaan mahdollisuus loukkaantunut pelastaa ensiaputoimin. Vesillä mahdollisuudet ovat olemattomat tai huomattavasti vähäisemmät.

Nyt on valtiovallan puututtava tilanteeseen ja kehitettävä vastaava järjestelmä myös vesilläliikkujille, heille, jotka aikovat ostaa ison huviveneen. On oltava ikärajoitus, on oltava perustiedot vesilläliikuttaessa, siis ajokortti, vaikka joku “asiantuntijaksi” itsensänimittävä vähättelee sen merkitystä. Tuollainen suhtautuminen on sairasta ja vaatii henkilön itsensä peiliinkatsomista. En voi hyväksyä missään muodossa tuollaista asennetta!

Ketään Airiston onnettomuuden uhria ei saada henkiin, mutta uusia tapauksia voidaan välttää vesilläliikkujien taitojen kartoittamisella ja lupien vaatimisella. Jonkinlainen järjestelmä on pakko luoda. Siinä ei ole vaihtoehtoja pienimmässäkään määrin.

On kyse sitten soutu- tai purjeveneellä liikkujista, yhtälailla myös muilla vesiajoneuvoilla, kuten vesiskoottereilla ja näillä muskeli- ja huviveneillä liikkuvista.
Jos keltään heiltä ei tähän mennessä vaadita minkäänlaista taitoa, niin nyt on todella korkea aika lähteä luomaan systeemiä. Naurettavaa, jos sellaiseen ei ryhdytä!

Kommentit

  • Eino J. (maallikkona)

    samoja seikkoj aihmetellen, monen muun kanssa. Veneen ohjaimiin tarttuakseen tulisi olla laivapalvelusta, siis oppinut toisen veneilijän apuhenkilönä – ja ne laivurikurssit tietenkin … Miltä kuulostaisi … siis: autokoulu/venekoulu?

    Airiston tapauksen seuranta on jäänyt vähäiselle, ikävä tapaus kaikkineen – meriselvittely jatkuu viranomaisissa …

    HUOM: hoksasin netistä, että Uusi vesiliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020.
    Uutena on huviveneitä koskeva päällikkösääntely: “Jatkossa huviveneellä tai muulla vapaa-ajan vesikulkuneuvolla on oltava päällikkö, joka vastaa sen kulusta ja matkustajien turvallisuudesta. Veneen päällikkö on se, joka tosiasiallisesti ohjaa tai hallitsee venettä. Päällikkö voi siten olla muukin henkilö kuin se, joka venettä kuljettaa.

    https://www.lvm.fi/-/vesiliikennelaki-uudistuu-1014324

    kuulostaa hyvältä! maallikosta

  • Hannu Musakka

    Juuri siksi olisi hyvä saada jokin tutkinto, kun tämä maailman meno näyttää menevän aivan liian vilkkaaksi niin maissa kuin merilläkin. Kontrollia lisää, niin säännöt muistuvat mieleen paremmin.

Jätä kommentti

*