Matkamuistoja Kuopiosta – oletteko nyt ihan tosissanne?

Suomalaisen Työn Liitto selvitti vastikään, mitä suomalaiset veisivät mieluiten tuliaisina ulkomaille. Selvän voiton vei suomalainen käsityö 22 prosentin osuudellaan. Kakkossijalle ylsi Muumi-muki (12%) ja kolmanneksi “jokin kirja Suomesta” (10%). Mainintoja saivat myös Fiskarsin, Marimekon, Iittalan ja Pentikin tuotteet, puukko, kuksa sekä muun muassa juustohöylä.

Liitto julkisti tulokset helmikuun puolessavälissä. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin joulukuussa 2015 ja siihen vastasi noin tuhat 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Suomalaisten tuotteiden korostuminen on toki aika lailla itsestään selvää. Harmi vain, että harvoja noista tuotteista valmistetaan Suomessa. Made in Thailand on jo tutumpi näky niin “suomalaisissa” vaatteissa kuin astioissakin.

Sattuipa niin, että kuvasin viime kesänä matkamuistoja, joita Kuopion kauppahallissa ja Puijon tornissa oli esillä. Nämä puiset Puijon tornit ovat toki hienoja, mutta kuinka moni haluaa hyllyilleen lisää tavaraa?

Puusta veistettyjä Puijon torneja Puijon tornin myymälässä.

Puusta veistettyjä Puijon torneja Puijon tornin myymälässä.

Magneetti on kiva pikku tuliainen, mutta näistä on hieman jo aika jättänyt.

Pääsisivätkö tällaiset magneetit jääkaapin oveesi?

Pääsisivätkö tällaiset magneetit jääkaapin oveesi?

Piti hetki muistella, mikä tämä oikein olikaan. Kankainen ostoskassihan se.

Kuopio-kassi on jotenkin surullinen.

Kuopio-kassi on jotenkin surullinen.

En kyllä oikein lämpene näillekään:

Kuopio-aiheisia seinälautasia (liekö oikea termi?) Kuopion kauppahallissa.

Kuopio-aiheisia seinälautasia (liekö oikea termi?) Kuopion kauppahallissa.

Onhan tämä kaveri ihan söpö, mutta…

Möttiäinen.

Jokin möttiäinen.

Lisää Puijon torneja, tällä kertaa metallisina. Huomaathan Suomi Finland -mukin kuvan oikeassa laidassa.

Nämäkin olivat myynnissä Puijon tornissa.

Nämäkin olivat myynnissä Puijon tornissa.

Tätä kirjaa en uskaltanut selata, kun jostain kuitenkin katsoo paha silmä, mutta vaikutti selvästi paremmalta kuin muu tarjonta:

Makuja ja näköaloja - Puijon tornin puoli vuosisataa -kirja on matkamuistojen houkuttelevimmasta päästä.

Makuja ja näköaloja – Puijon tornin puoli vuosisataa -kirja ilmestyi tornin 50-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 2013.

Pientä piristystä joukkoon! Ollapa kärpäsenä katossa, kun turisti kysyy, mitä tässä oikein lukee ja joku yrittää sen selittää. :)

Puijon tornin tarjontaa tämäkin.

Puijon tornin tarjontaa tämäkin.

Kuvakavalkadin perusteella toivoa sopii, että turisti löytää kesäisin tiensä esimerkiksi Pikku-Pietarin torikujalle tai Taito-Kuopion myymälään, joissa on tarjolla käsityöosaamista monipuolisemmin ja raikkaammin. Entä missähän I <3 Kuopio -tuotteisiin oikein törmää? Niille on omat nettisivut, mutta sivuja päivitettiin tätä blogikirjoitusta tehdessä.

Joka tapauksessa Kuopio-brändi kaipaisi näiden matkamuistojen perusteella pientä tuuletusta. Ehkä vielä ehtii ennen ensi kesää. :)

P.S. Voit klikata kuvia suuremmiksi.

Kommentit

  • Seija Hämäläinen

    Olen niin samaa mieltä kuin vain voi olla! Tylsistä tylsintä tarjontaa, en ottaisi edes ilmaiseksi mitään. En vain ole uskaltanut aiheesta kirjoittaa, kun pelkään luonnonsuojelijoiden äsähtävän niin kuin silloinkin, kun moitin huonoa opastusta tornialueella ja toivoin lapsille edes yhtä vaivaista kiikkua sinne. Turha puhua Puijon kehittämisestä, kun pikkuasiatkaan eivät ole ajan tasalla.

    • Sanna Inkinen

      Heippa, Seija! Viestisi on mennyt minulta jotenkin ohi – pahoittelut! Joo, Puijon opasteet ovat kyllä osin täysin vinksallaan. Yritin kerran juosta 15 kilometrin lenkkiä opasteiden mukaan ja huomasin kiertäväni ympyrää. :D Tosiaan: miksei laella voisi olla keinua – lapsille ja lapsenmielisille!

  • Jari Holopainen

    Katsoin hetki sitten MOT:ssä aiheena ollutta osinkobisnestä. Osa esim. Iittalan ja Fiskarsin tuotteista valmistetaan Kiinassa, joten kotimaisuuden kanssa voi olla vähän niin ja näin. Suomalaisinta lienee enää vain kieli – erityisen hyvin ja maukkaiden syötävien kohdalla sen sanotaan menevän jopa pyllyyn asti,
    Ehkä matkailussa kannattaa panostaa makuelämyksiin.

Jätä kommentti

*