Kunnanjohtaja pelaajavalmentajana

Tuusniemen kunnan talousarviot, tilinpäätökset sekä vuosille 2015-2018 asetettu "neljän vuoden ja viiden miljoonan" tasapainottamistavoite.

Tuusniemen kunta tekee vuodelta 2015 paljon odotettua paremman tuloksen. Vuosittainen tasapainottaminen sekä pidemmän ajan toiminnan ja talouden saneerausohjelma ovat hillinneet menojen kasvua. Valtio on myös kohdellut meitä hyvin sekä valtionosuuksien että verotulojen muodossa. Kiittämättä ei sovi jättää yhteistyötä Kuopion kaupungin kanssa mm. perusterveydenhuollossa sekä kirjasto- ja kansalaisopistopalveluissa. Kunnan menestys ei ole kuitenkaan pelkästään talouden varassa, myös julkisten palvelujen taso sekä kunnan elinvoimaisuus, viihtyisyys ja ulkoiset puitteet ratkaisevat. Palvelut meillä on erinomaisessa kunnossa ja suuret investoinnit tehty ajallaan, mutta elinvoimaisuudessa on paljon petrattavaa. Vuoden varrelle ajoittuneet työpaikkamenetykset ja muiden maaseutukuntien tapaan laskeva väestömäärä ovat huolestuttavia.

Onnistumisiakin vuoteen mahtuu. Elinkeinojen kehittämisyhtiö Tuusniemen Teollisuus Oy on päässyt hyvään vauhtiin ja ideoinut tulevalle vuodelle monia uusia avauksia. Kunnan sisäiset toiminnalliset uudistukset on saatu toteutettua hyvässä yhteistyössä henkilöstön kanssa. Vaikka työtehtävät ovat saattaneet vaihtua, ollaan töiden jatkumisesta tyytyväisiä näinä toistuvien yt-neuvottelujen, lomautuksien ja irtisanomisten aikoina. Myös poliittiset päättäjät ovat pääsääntöisesti toimineet linjakkaasti ja kuntastrategian hengessä. Yhdessä tekemisen meininki on jälleen parantunut päättäjiä jakaneen kuntaliitosäänestyksen jälkeen. Tätä yhteistyötä tarvitsemme valtuustokauden loppusuoralla ja viimeisen valtuuston kokouksen perusteella meillä on siihen kaikki mahdollisuudet. Ensi vuonna otamme käyttöön uudet talous- ja palkkahallintojärjestelmät, joiden avulla pystymme tarjoamaan päättäjille nykyistä reaaliaikaisempaa taloustietoa päätöksiensä tueksi.

Kumulatiivista ylijäämää Tuusniemen kunnan taseeseen on kertynyt nousukauden vuosilta noin 5 miljoonaa euroa. Tätä ylijäämää tulemme tarvitsemaan vuosien 2015-2018 alijäämien kattamiseen. Esittelin valtuustolle maanantaina ”neljän vuoden ja viiden miljoonan” projektin, jossa tavoitteeksi asetetaan vähintään nollatulos uusien itsehallinto- ja sote-alueiden aloittaessa 1.1.2019. Perustelen tavoitetta sillä, että aiemmat ylijäämät ja tulevien vuosien alijäämät on aikaansaatu 20-25 miljoonan euron budjeteilla ja vastaavia summia ei tulla enää keräämään kokoon soten verran kevenevillä budjeteilla vuonna 2019. Tuota ”uuden kunnan” aikaa ajatellen olen hahmotellut myös uutta organisaatiota, joka perustuu ajatukseen että mikäli palvelut vähenevät tulee myös hallinnon keventyä vähintään samassa suhteessa. Sitä odotellessa tämän hetkinen organisaatio on henkilöstövahvuudeltaan viritetty lähes äärimmilleen aina johtoryhmätasolta kenttätyöhön saakka. Vastuuta on jaettu yhä pienemmällä porukalle aiempaa enemmän.

Kunnanjohtaja on kuntaorganisaatiossa pelaajavalmentaja, joka katsoo välillä kentän laidalta ennalta muodostamiensa ketjujen toimivuutta. Kunnanjohtaja myös tekee tarvittavia muutoksia ja kokeiluja, jotta joukkue pystyy parhaaseen mahdolliseen suoritukseen kuntalaisten ja päättäjien asettamien tavoitteiden mukaisesti. Kunnanjohtaja on myös pelaaja joukkueen mukana, välillä keskushyökkääjä, välillä puolustaja ja välillä jopa maalivahti. Silloin tällöin kunnanjohtaja toimii myös huoltajana, tarjoaa juomapulloa janoisille tai suihkuttaa kylmäsprayta kipeisiin kohtiin, jotta pelaajat pysyvät pelikuntoisina. Valmentajaa arvostellaan helposti kotikatsomoissa, tiedotusvälineissä ja mielipidepalstoilla. Vain voitot kelpaavat, tasapelejä ei lasketa ja häviöitä ei hyväksytä. Oli kotikenttä sitten miten haastavassa kunnossa tahansa on asetetulla budjetilla ja joukkueella noustava vähintään sarjataulukon keskivälin paremmalle puolelle. Tässäpä meille kaikille kuntajohtajille pelikirjaa tulevalle kaudelle 2016!

Jätä kommentti

*