Some on tehty meitä varten

Avoimen tiedon valtaväylät kulkevat yhä valikoidumpiin ja rajoitetumpiin suuntiin, jotta jokaisen henkilökohtainen "big data" olisi edes jollain tavalla hallinnassa.

“Maailma on minun, maailma on sinun – Maailma on tehty meitä varten – Jokainen tänne jonkun jäljen jättää” näin laulelee Haloo Helsinki muutaman vuoden takaisessa biisissä. Sanoitus kuvaa mielestäni hyvin myös sosiaalista mediaa, jossa tieto on minun, sinun ja tehty meitä varten. Lisäksi jokainen käyttäjä jättää sosiaalisen mediaan oman jälkensä. Näin ollen sosiaalisen median kautta saamamme tieto on todellakin tehty meitä varten ja jättämiemme jälkien perusteella.

Sosiaalisen median on kuvattu tarkoittavan verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä, sisällöntuottaja ja avoimen tiedon vastaanottaja. Sanastokeskuksen mukaan sosiaalinen media on tietoverkkoja ja tietotekniikkaa hyödyntävä viestinnän muoto, jossa käsitellään vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti tuotettua sisältöä ja luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita.

Sosiaalisen median käyttöön liittyy yleisesti toimintatapa, jossa oma elämä jaetaan avoimesti ystäville ja samalla markkinoiden hyödynnettäviksi. Palvelut eivät ole ilmaisia suinkaan pelkästä hyväntekeväisyydestä, sillä sosiaalisen median palveluja tarjoavat yritykset ovat maailman suurimpia tiedon hallinnan, myynnin ja markkinoinnin toimijoita. Vastineeksi hyvin toimivista palveluista annamme luvan tietojemme, julkaisujemme ja verkostojemme kaupalliseen hyödyntämiseen.

Käytän itsekin Googlen ilmaista hakukonetta, karttaohjelmaa ja videoiden jakopalvelua. Käytössä ovat myös Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Skype, Weebly, WhatsApp, Spotify ja monet muut verkko- ja pilvipalvelut. Vastineeksi jaan palveluja käyttäessäni tietoja itsestäni ja mieltymyksistäni ohjelmistokehittäjien ja mainostajien käyttöön. Joskus ajattelen, että jokaisen henkilökohtainen oma elämä on liian arvokasta ilmaiseksi jaettavaksi. Some-innokkuuteni onkin selvästi vaihtumassa some-hyödyntämiseen ja yhä valikoidumpiin toimintatapoihin.

Oma linjaukseni kulkee työn ja vapaa-ajan välillä. Sosiaalisen median käyttö painottuu yhä enemmän työpuolelle ja vapaa-aika reaalimaailman sosiaalisiin kontakteihin. Some-palvelut helpottavat toki yhteydenpitoa ja monipuoliset verkostot ovat yhä tärkeämpiä monimutkaistuvassa maailmassa. Koko maailmalle jaetun perhepostauksen sijaan vaihtoehtona on toki kutsua ystävät käymään ja katsomaan miltä meillä kotona näyttää tai mitä lapsille kuuluu. Olisimmeko itse halunneet teini-ikäisenä todeta, että perhealbumin sijasta koko lapsuutemme on levitelty maailmalle omien vanhempien, sukulaisten ja kummien toimesta?

Yleisesti todeten Facebookista on viime vuosina muodostunut yhä laajempi pohja monenlaiselle toiminnalle. Uutiset, mainokset, tapahtumat, kuvat, videot, viestit, ryhmät ja yhteystiedot pyörivät samalla alustalla. Alkuperäinen ajatus kontaktoida muita facebookin käyttäjiä, ylläpitää profiilia ja julkaisuja seinällä on jo kulutettu loppuun ja monet yhä valikoidummat lisäpalvelut lisäävät suosiotaan. Kehitys kulkee yhä rajatumpien kohderyhmien suuntaan, eikä kaikkien tarvitse enää tietää kaikkea. Uskon, että tiedon jakamisen ja vastaanottamisen rajaaminen oman kiinnostuksen mukaisesti on tulevaisuuden trendi.

Jätä kommentti

*