Ripsiväri vlogissa

 

Tarvitsin ripsivärin. Sellaisen täydellisen ja mielellään vielä edullisen. Jos katsoo mainoksia, niin megalomaanisen pitkät ripset saa ostamalla elokuvajulkkiksen suositteleman hypersuperharjan. Hypnoottisen katseen saa laulajan suosikilla ja tuuheat ripset ostamalla Lapin luonnon aarteita. Mistä aloittaa vaativa ostoprosessi?

Käännyin siis todellisen asiantuntijan puoleen. Tyttäreni täyttää syksyllä kuusitoista.

Kun kaikki on hyperiä, superia, luxusta ja hyaluronihappoa, on tavallinen kuluttaja hieman hukassa. Tiedustelin tyttäreltäni miten nuoret ostavat meikkinsä. Sain jokseenkin täydellisen luennon vloggauksesta (eli videoblogeista) meikkimaailmassa.

Nuoret ovat hyvin tarkkoja merkkien suhteen, joten vloggaajien ja bloggaajien esimerkillä on valtava merkitys. Suosittelu on siis vahvin nuorten mainoskanava. Tyttäreni opetti minulle miten erottaa aidon suosituksen, epäilyttävän suosituksen ja maksetun videon. Feikki ei myy.

Tutkimusten mukaan suomalaiset ovat osallistuvampia esimerkiksi You Tubessa  kuin muut pohjoismaalaiset.  Vielä vuosi sitten laahasimme silti selkeästi muiden maiden mainostajien perässä suosittelumainonnassa. Ehkä ajatus siitä, että tuotetta mainostaisi hyvin nuori nainen kotitekoisella videolla omasta makuuhuoneestaan, pelotti.

Tämän kevään kansainväliset tutkimukset osoittavat jo aivan muuta. Vloggarit on löydetty. Suomessa pystyy suosittu vloggari tai bloggari ansaitsemaan teksteillään ja videoillaan ilmaisten meikkien lisäksi ihan kohtuullisen kuukausiansion. Paremman kuin monessa muussa maassa.

Matkailu on nousemassa kauneuden ja hyvinvoinnin rinnalle vlogeissa, joten seuraavaksi suomalaiset seuraavat todennäköisesti nuorten videoiden perässä maailmalle. Tällä hetkellä raha kuitenkin pyörii meikki- ja ruokamaailmassa.

Vlogiselauksen ja suositteluiden käsittelyn jälkeen löytyi ripsiväri jota käyttää todennäköisesti lähes kaikki Euroopan nuoret neidit. Ja tämä täti.

Ulla Pekkarinen

Liiketoimintaosaamisen lehtori

Savonia-amk

 

Jätä kommentti

*