Sankaritarinoita ja arjen aherrusta

Antti Niskasen Pesolan Pihviliha voitti By Iisalmi -tunnustuksen ja kaksi yTiimin joukkuetta toivat voiton opiskelijoiden Innovate or die -kilpailussa.

 

 

Digi- ja somesekamelska tunkee jokaisen yrittäjän postiluukusta ja sähköpostista, mutta kuinka yksinyrittäjä tai pienellä henkilökunnalla pyörivä yritys ehtisi ottaa kopin jokaisesta Googlen algoritmipäivityksestä? Kuka kehittäisi myyntiä kun pitäisi keskittyä itse myymiseen? Kuka haistelisi uusia tuulia tai kyselisi asiakkailta mielipiteitä, mittaisi markkinointia digiajassa?

Yrittäjälle yksi mahdollisuus kehittää yrityksen liiketoimintaa on yhteistyö oppilaitosten kanssa.

Liiketoiminnan lehtorina pääsen työssäni aitiopaikalla innostamaan opiskelijoita yritysyhteistyöhön ja kehittämään yritysten toimintaa. Teen noin puolet työajasta opetustyötä opiskelijoiden parissa tai yTiimin valmentajana ja toisen puolen toimin yritysrajapinnassa, pääasiallisesti myynnin ja asiakaspalvelun kouluttajana. Tästä hyötyvät kaikki osapuolet.

Voin tuoda yritysmaailmasta tosielämän kokemuksia opetustunneille ja toisaalta taas tarjota uutta työvoimaa yrityksiin harjoittelemaan, tekemään opinnäytetyötä tai projekteja. Tässä välimaastossa tämä opettaja ja kouluttaja, entinen yrittäjä itsekin, pääsee toimimaan viestinkapulana.

Usein opiskelijayhteistyö onkin yritykselle pitkä työhaastattelu ja päättyy uuden työntekijän, meiltä valmistuvan opiskelijan rekrytointiin. Kuopiossa yrityselämän ja koulumaailman yhteistyö on ymmärretty menestyksekkäästi. Savonia-ammattikorkeakoulu kasvattaa ja kouluttaa tulevaisuuden tekijöitä, mutta palvelee liike-elämää myös asiantuntijapalveluillaan. Vahvuuksia ovat myös tuotekehitys, testaus ja tapahtumapalvelut.

Tällä hetkellä teemme esimerkiksi JoMyy-hankkeessa myynnin kehittämistä laajasti ympäri Savoa – niin Kuopiossa, Pieksämäellä, Varkaudessa, Iisalmessa kuin Runnillakin. Yhteistapaamiset yritysten kanssa ovat usein ”tupailtoja”, jossa keskitytään digitaaliseen markkinointiin, myyntiin ja henkilöstön ammattitaidon kehittämiseen. Tai sitten istutaan yrityksen taukohuoneen pienen pöydän ääressä ja mietitään suuria. Hankkeet ovat hyvin käytännönläheisiä, mutta tavoitteellisia. Tarvittaessa mukaan ostetaan myös ulkopuolista apua. Tavoite on yritysten myynnin kehittäminen, suomeksi sanottuna viivan alle pitäisi jäädä enemmän kuin ennen. Eräs hankkeessa mukana oleva yritys on Antti Niskasen Pesolan Pihviliha, joka sai viime viikolla näkyvyyttä By Iisalmi -tunnustuksella. Kehittyvät yritykset näkyvät!

On käsittämättömän hienoa seurata, kuinka opiskelijat onnistuvat yrityselämässä tai hankeyritys menestyy. Siinä siivellä tuntuu, kuin olisi voittanut itsekin jotain. Me ollaan sankareita kaikki, kun oikein silmin katsotaan. Tai niin kuin useimmat laulavat, me ollaan sankareita kaikki, kuin oikein silmiin katsotaan. Voittajia kuitenkin.

 

Ulla Pekkarinen

Liiketoimintaosaamisen lehtori

Savonia-amk

Jätä kommentti

*