Hetken huumaa?

Kotimaan matkailu on nousukiidossa – kantavatko siivet. Kuva: Kaija Sääski

Tahkon portaat ruuhkaantuvat, Kolilla rynnistetään kansallismaiseman selfiekuviin, Lappi lumoaa pahimpaan sääskiaikaan, luontopolut hurmaavat, mummonmökkejä ostetaan niin, että maaseutumarkkinat kuumenevat, Facebookit täyttyvät marja- ja sienisaaliista. Onko koko Suomi keski-ikäistynyt?

Ei suinkaan. Matkailu- ja ravitsemisala rämpii jatkuvissa koronaskenaarioissa. Kuluttajat keksivät epätoivoisesti eri keinoja suunnata lomaenergiaansa, kun ulkomaille ei toinna lähteä.

Pahinta on, jos matkailu- ja ravitsemisalalla vaivutaan apeuteen. Niinpä alan uudistaminen tarvitsee luovia ja kekseliäitä osaajia myös lähitulevaisuudessa.

Savonia-ammattikorkeakoulussa alkaa syksyllä jälleen restonomimonimuotoryhmä. Koulutus on suunnattu matkailu- ja ravitsemisalalla jo toimiville ammattilaisille, jotka haluavat pätevöityä tai saada lisää osaamista. Koulutus sopii myös alan vaihtajille.

Koulutus antaa opiskelijalle mahdollisuuden työskennellä monipuolisesti matkailu- ja ravitsemisalan esimies- ja asiantuntijatehtävissä Suomessa ja ulkomailla.

Valmistuneen työpaikkoja ravintola-alalla ovat muun muassa nimikkeillä palveluvastaava, palvelupäällikkö, vuoropäällikkö, ravintolapäällikkö, ravintolayrittäjä, ruoka-alan tuotekehittäjä tai vaikkapa alan neuvonta- ja koulutustehtävät.

Matkailuteollisuus on maailman nopeimmin kasvava toimiala. Ala tarjoaa mielenkiintoisia ja monipuolisia uramahdollisuuksia, ympäri maailman.

Opinnot antavat myös hyvän pohjan yrittämiseen. Työpaikkana voi olla myös muut palveluliiketoiminnan yritykset ja organisaatiot. Restonomi taipuu moneksi,  eri toimialoillekin – business is business.

Opinnot antavat laaja-alaiset valmiudet hyötyä ja sopeutua palveluliiketoiminnan nopeasti muuttuviin toimintaympäristöihin, joissa osaamisen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää.

Koulutus on kuin luotu korona-aikaan sopivaksi: joustavat verkko-opinnot mahdollistavat kokoaikaisen opiskelun myös työn ohessa.

Nyt kun kotimaan matkailu on nousukiidossaan, testataan palvelujen taso ja hinta-laatusuhde – etenkin kuluttajien uskollisuus.

Ei kai vaan kotimaan ihanuus ja mökkiromantiikka katoa, kun maailma joskus aukeaa ja vanhoista mökeistä tulee työleirejä?

Kaija Sääski, koulutusvastuujohtaja

Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*