Hyönteiset osaksi arkiruokaa

Sirkkapastaa, eikö näytäkin herkulliselta? Kuva: Pixabay

Hyönteiselintarvikkeet tulivat suomalaisten kuluttajien saataville pari vuotta sitten. Kauppoihin ilmestyi hyvin nopeasti erilaisia tuotteita hyönteisleivästä sirkkasuklaaseen.

Tiesitkö, että nykyään hyönteisiä on tarjolla todella monessa muodossa? Valikoimassa on muun muassa paahdettua kotisirkkaa, granolaa, sirkkapähkinöitä, sirkkasuklaata, sirkkasmoothieta, sirkkapastaa, sirkkaleipää, sirkkanäkkäriä, sirkkakeittoaineksia sekä proteiini- ja välipalapatukoita. Kaupoista löytyy myös kasvis-kotisirkkapihvejä, sirkkamakkaraa ja sirkkanakkia sekä jauhomatoja ja paljon muuta. Tarjontaa siis löytyy, mutta löytyykö tuotteille ostajia?

Suomessa on jo todella hyvä valikoima monenlaisia syötäviä hyönteisiä sekä hyönteisiä sisältäviä elintarvikkeita. Kysymys kuuluukin; onko ostajia ja jos on, löytävätkö ostajat helposti kyseiset tuotteet? Markkinointi nousee tässä isoon arvoon. Tuottajien tulisi tunnistaa kuluttajien käyttäytymistä ja se, kuinka tuotteiden tunnettavuuden saavuttaminen markkinoinnin keinoin tapahtuu. Kuinka tuottaja voi löytää kuluttajat, ja kuinka kuluttajat löytävät tuotteet? Kuluttajien olisi tärkeää tietää, miksi hyönteistuotteita olisi hyvä suosia. Haasteena on tunnistaa, ketkä kaikki ovat potentiaalisia hyönteistuotteiden kuluttajia ja kuinka usein nämä potentiaaliset kuluttajat olisivat valmiita syömään tuotteita ja paljonko he olisivat valmiita käyttämään niihin rahaa. Työnsarkaa on siis siinä, kuinka normalisoida hyönteiset osaksi arkiruokailua.

Edellä mainittujen kysymysten lisäksi hyönteisten käyttö elintarvikkeina ja osana ruokatottumuksia on ruokakulttuurinen muutos, joka ei tapahdu yhdessä yössä. Tuottajien avuksi pitäisi saada yhteiskunnallista tukea ja muutoksen vauhdittamista. Markkinointiin tarvittaisiin merkittäviä panostuksia. Kuluttaja tarvitsee ostopäätöksensä tueksi tietoa ja tuotteita, jotka on helppo ottaa osaksi omaa arkiruokailua. Jotta syötävät hyönteiset ja hyönteiselintarvikkeet pääsisivät osaksi suomalaisten kuluttamista, tulisi tehdä iso valtakunnallinen kampanja, jossa kerrottaisiin muun muassa hyönteisten ravitsemuksellisista hyödyistä, kuten proteiinipitoisuudesta, eettisistä asioista, allergioista ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Maistatuksia pitäisi pystyä tuottamaan ympäri maata ja hyvin aktiivisesti, jotta kuluttajien olisi helppoa maistaa tuotteita matalalla kynnyksellä. Lisäksi pitäisi kyetä osoittamaan, kuinka hyönteiselintarvikkeet voisivat olla osana arkista ruoanlaittoa, kaiken kaikkiaan helppoa ja hyvää syömistä. Näiden lisäksi tarvitaan kuluttajalähtöistä tuotekehitystä, jotta kauppojen hyllyillä olisi juuri sellaisia tuotteita ja raaka-aineita, jotka miellyttävät kuluttajien makunystyröitä ja jotka on helppo omaksua osaksi arkista ruokavaliota. Työtä on vielä tehtävä, mutta uskon, että jokusen vuoden kuluttua hyönteisten ja hyönteisraaka-aineiden hyödyntäminen on jo arkea kuluttajille.

 

Salla Willman

Projektipäällikkö Tiedolla hyönteisalan tulevaisuuteen

Savonia-ammattikorkeakoulu

Jätä kommentti

*