Joululahjaksi uudet rinnat

Joulu lähestyy uhkaavasti. Elämme vuoden vilkkainta myynnin aikaa. Laji, jossa suomalaisia on aina haukuttu huonoksi. Myymistä ei pääse karkuun, mutta siitä voi tehdä siedettävämpää.

Jos myyjä lähtee liikkeelle pakkomyynnistä, homma menee taatusti kiville. Aikuisten oikeasti, eihän myyjä ole päähenkilö, vaan asiakkaan palvelija. Myyjän on keskityttävä kuuntelemiseen ja asiakkaan ongelmien ratkaisemiseen.

Usein luullaan, että hyvä myyjä on lahjakas puhuja. Väärin. Jos myyjä puhua pälpättää kuuntelematta asiakasta, höpötys saa asiakkaan vain epäluuloiksi: kauppa tyssää tähän. Vaikka puhumalla onnistuisikin saamaan kaupat, seurauksena on tyytymätön asiakas. Pettynyt asiakas ei osta toista kertaa.

Kotikasvatus on hyvä myyjä. Mitä siitä pitäisi ajatella kun nuori myyjä lähestyy vanhempaa rouvaa ja kysyy: ”Moi, mitäs sulle.” Jos myyjän käyttäytymistavat ovat tällä tasolla, Mannerheimin Lastensuojeluliitto on tuottanut muumivideoita, joilla voi harjoitella sosiaalisia taitoja.

Joissakin oppaissa neuvotaan: myyjän pitäisi luoda asiakkaaseen mahdollisimman henkilökohtainen suhde. Mitä syvempi suhde, sen parempi. Itse olisin puolisona huolissani siinä vaiheessa, jos ”myyjä” viettäisi asiakkaan kanssa iltoja ja viikonloppuja.

Jos myyminen on vaikeaa, niin on ostaminenkin – varsinkin jouluna. Yksi kauneusleikkauksia tekevä firma teki sähköpostissa minulle houkuttelevan tarjouksen ”uudet rinnat joululahjaksi”.

Olisihan mielenkiintoista odottaa pukkia suvun seurassa. Kun lahjat on jaettu ja jännitys lauennut, jokainen kertoisi, mitä pukki on tuonut. Ukki on saanut silkkiyöpuvun, mummi kaivatut villasukat, lapsi odotetun junaradan, isä Anton Tsehovin Lokin. Siinä olisi naurussa pitelemistä, kun vaimo kertoisi uudesta etuvarustuksestaan.

Jouni Vornanen

tiedottaja, Savonia-ammattikorkeakoulu

Kommentit

  • Jari Holopainen

    Hyvä kirjoitus! Sellaista en tohdi edes ajatellakaan, jos erossa etuvarustus ositetaan.

  • Jouni Vornanen

    Terve Jari!

    Mielenkiintoinen tulokulma

  • Jari Holopainen

    Joskus miettii näitä lahjojen ostamiseen tarvittavien varojen hallintakysymyksiä, kenen pankkitililtä maksut suoritetaan, yhteiseltä tililtä vai pikavipillä tai pankista haetulla luotolla? Rintaimplanttien perintä voi olla vaikeaa, jos maksukykyä ei joulun jälkeen ole.
    Yöpaitakin voi sekin joissain tilanteissa olla ristiriitainen ostos – ettei vain puoliso ole parhaimmillaan nukkuessaan?
    Niin tai näin, täällä Helsingissä minua ärsytti pitkään kauppakeskusten käytävillä tapahtuva erilaisten liittymien myynti sekä kaduilla tapahtuva myyntityö. En puhu nyt seksikkäässä yöpaidassa tehtävästä myyntityöstä, vaan varainkeruusta erilaisille järjestöille. Täällä on oppinut eräänlaisen hiljaa ohikävelyn ja -katsomisen taidon. Se tuntuu jotenkin kurjalta, mutta ehkä tässä myyntitavassa olisi kehittämisen tarvetta.

  • Kaija Sääski

    Kyllähän myyntityö menee metsää, jos asiakas vaivaantuu tai ahdistuu. Hyvällä myyjällä on pelisilmää, miten toimia missäkin tilanteessa.

  • Jari Holopainen

    Täällä muutamassa kauppakeskuksessa on sellainen tapa, jossa nuorten myyntimiesten joukko sulkee vilkkaan kulkukäytävän. Tulee mieleen Leevi and The Leavingsien erään kappaleen sanat, mutta en tohdi niitä tähän yhteyteen kirjoittaa. Kyse ei ole unelmista ja toimistohommista, vaan ostosväylän tukkimisesta.

  • jouni vornanen

    Olen ollut kirjoittamassa pariakin myyntityön kirjaa, viestistäsi tulee montakin ajatusta mieleen. Ehkä päällimmäisenä on kuitenkin kunnon kotikasvatus, jossa kunnioitetaan lähimmäistä. Kuvailemastasi tapauksesta myyntimiehet saavat valitettavasti huonon maineen.

  • Jari Holopainen

    Olen välillä miettinyt aihetta ärsytyksen aiheuttamisen näkökulmasta. Liekö kuinka moni vaihtanut liittymää näissä myyntipisteissä? Ehkä kyseisten myyntimiesten on vain tarkoitus pysäyttää kulkijat. Talvisten sähkökatkojen tavoin aiheuttaa ongelmia kulkemisessa. Kun sopimusaika umpeutuu, sieltä päästä kyllä soitetaan, etenkin tapauksessa jossa olet vaihtanut liittymää.

    • Jampe

      Ehkä ollaan vain sen verran vanhoja jääriä Jari, ettei tuollainen markkinointi pure meihin. Onneksi ovelta ovelle myyjät ovat tainneet kuolla sukupuuttoon. Siinä oli vasta riesta maaseudulla vielä parikymmentä vuotta sitten. Nimimerkki: Yhden ompelukoneen ovelta ovelle-kaupustelijalta ostanut ja pahasti pettynyt.

  • Sirpa

    Olen jo sitä ikäluokkaa että liiallinen tuttavallisuus ei edesauta myytiä. ”MItäs sulle”. ”Puhu ittelles vaan”

  • myyjä

    Olen saanut oppini vanhoilta myyjiltä, ja ihan ensimmäinen kehoitus oli, että asiakasta teititellään, niin kauan kun asiakas toisin toivoo. Hyvä myyjä on sellainen joka rakastaa työtään. Jolla on ennen kaikkea tunneälyä ja pelisilmää asiakkaan suhteen. Valitettavasti moni nuori (20nen) myyjä tyytyy vain seisomaan kassan takana ja työ on se ”välttämätön paha”. Siksi mietin työttömänä ollessa, että miksi työtään rakastava, tulosta tekevä myyjä ei kelpaa taantuma-aikana, mutta kassan takana oleva hapannaama saa pitää työpaikkansa.

Kommentointi on suljettu.