Joulun alla pieni ihminen miettii isoja asioita

Joulun aikaan laulamme tutun laulun sanoin: ”Kiitävi aika, vierähtävät vuodet…” Emme laulaessa välttämättä pysähdy sen tarkemmin miettimään ajan kulua, vaan ulkomuistista annamme mennä laulamisen ilosta.

Aika tuntuu kulkevan vuosi vuodelta nopeammin. Siitä huolimatta yksittäisiin vuosiin mahtuu isoja asioita, jotka jäävät historiaan merkittävinä käänteinä yhteiskunnan muutoskaarissa. Osa niistä vaikuttaa merkittävästi myös suomalaisten korkeakoulujen toimintaan. Tarkastelen nyt kahta aivan erilaista kuluneen vuoden ilmiötä: Ukrainan tilannetta ja tekoälyä.

Ukrainan sota näkyy täälläkin

Helmikuussa perusturvallisuuttamme horjuttivat uutiset Ukrainasta. Suomalaistunut saksalainen Roman Schatz kuvaa reagointiamme näin: ”…suomalaisten kollektiivinen tajunta tunnisti tilanteen heti: Nyt on sota.” (HS Kuukausiliite 12/22)

Osa ukrainalaisista pakeni sotaa ulkomaille, myös Suomeen. Suomalaiset ammattikorkeakoulut reagoivat nopeasti ja kokosivat jo keväällä ukrainalaisille sopivan opetustarjonnan Opintopolku.fi-palveluun.  Tuo tarjontasivusto on edelleen olemassa ja siellä on nytkin tarjolla yli 300 kurssia – lähinnä englanninkielisiä.

Savonia-ammattikorkeakoulun ukrainalaisille tarjoamiin opintoihin on tähän mennessä ilmoittautunut noin 160 henkilöä. He opiskelevat lähinnä suomen kieltä. Lisäksi yksittäisiä opiskelijoita on suorittamassa muita englanninkielisiä avoimia opintoja tai on aloittanut tutkintokoulutuksessa.

Ukrainan tilanteella on vaikutuksia myös meidän kaikkien arkeen. Vähentynyt yhteistyö Venäjän kanssa on aiheuttanut välillisesti Suomeen energiapulaa, ja sen takia meitä on kehotettu säästämään sähköä. Myös korkeakouluissa on varauduttu sähkökatkoihin. Mekin saimme nyt joulun alla ohjeet, miten toimia ennakoidun tai ennakoimattoman sähkökatkon sattuessa.

Tekoäly innostaa ja epäilyttää

Toinen asia, jota tarkastelen, on myös omalla tavallaan järisyttävä, ja siitä käyty keskustelu on nostanut esiin sekä uhkia että mahdollisuuksia. Vajaan kuukauden ajan olemme joukolla ällistelleet Open AI -tutkimuslaitoksen julkaisemaa Chat GPT -tekoälypalvelua. Chat GPT -tekoälyn kanssa voi keskustella ja sille voi esittää kysymyksiä. Se voi kirjoittaa hankehakemuksen, pääkirjoituksen, esseevastauksen tai runon, ja noita kaikkia on jo kokeiltu. Tekoäly onnistuu useimmista noista tehtävistä varsin hyvin.

Korkeakouluissa on herätty keskustelemaan, mitä vaikutuksia tekoälyn uudenlaisella hyödyntämisellä on opettajien työhön tai opiskelijoiden toimintaan. Keskustelussa on havaittavissa sekä suurta innostusta että puolustusasemiin asettautumista.

Osaamisen arvioinnista on oltu huolestuneita. Kun opiskelijalla on tekoälyn antamat mahdollisuudet oppimistyökaluinaan, esseetehtävien tai opinnäytetöiden arviointi muuttuu haasteelliseksi. Kuinka erottaa opiskelijan tuottama teksti tekoälyn tuottamasta? Ensihämmennyksen jälkeen on toki myös havaittu, että tekoäly voisi olla avuksi myös opettajalle tekstien tuottamisessa tai palautteiden antamisessa.

Kevätlukukauden aloituswebinaarissamme aiheena on osaamisen arviointi. Aihe ei voisi paremmin sopia tähän tekoälykeskusteluun.

Kun olemme eläneet eteenpäin vielä muutamia vuosia, kummastelemme ehkä tämän päivän epäröintiämme. Tuolloin tekoäly todennäköisesti on oppijan ja opettajan arkinen apu. Toivottavasti Ukrainasta saamme tuolloin jo aivan uudenlaisia uutisia.

Kaikesta huolimatta hyvää ja rauhallista joulunaikaa!

Marja Kopeli
koulutusasiantuntija, jatkuva oppiminen
Savonia-ammattikorkeakoulu