Kenen vastuulla into on?

Kuva: Salla Willman

Millainen vaikutus liiketoimintaan on sellaisella työntekijällä, joka innostuu ja innostaa toisia? Oli sitten kyseessä myyjä kaupassa, opettaja oppilaitoksessa, esimies tai atk-tukihenkilö, on jokaisella merkitystä hyvän fiiliksen ylläpitämiseen.

Mitä eroa liiketoiminnan näkökulmasta on henkilöllä, joka aloittaa ja lopettaa keskustelut aina negatiiviseen ja henkilöllä, joka pyrkii aina näkemään asioissa hyvät puolet ja kääntämään muidenkin katseen positiiviseen? Mitä eroa on siinä, että henkilöstö näkee muutoksen aina negatiivisena vai siinä, että muutoksessa nähdään uusia mahdollisuuksia ja niistä innostutaan?

Voiko työ tuntua vähemmän kuormittavalta, jos ilmapiiri työn ympärillä on myönteinen? Jokaisella työpaikalla voisi olla paikallaan pohtia, mikä on arvo sillä että porukassa on ihmisiä, jotka aktiivisesti pyrkivät kääntämään näkökulmat ja tuntemukset positiiviseen suuntaan. Mikä on tällaisen työntekijän arvo liiketoiminnalle ja mistä se arvo muodostuu?

On selvää, että tällaisia tyyppejä löytyy pääosin jokaisesta työpaikasta, mutta osataanko heitä arvostaa ja miten se näkyy? Onko työpaikassa helppoa olla innostava, jos sitä ei arvosteta ja työpaikan arvona tuntuu kannustamisen sijaan olevan lannistaminen? Tuki voi tulla työkavereilta, asiakkailta, johdolta tai kaikilta näiltä. On paikallaan pohtia, mikä merkitys kannustamisella ja tuella on.

Mikä on esimiehen, johtajan tai yrittäjän vastuu asiaan? On helppoa olla sellaisen esimies, joka joustaa, innostuu ja innostaa muita, mutta tulisiko tyytyväisyys työntekijää kohtaan osoittaa jotenkin? Onhan selvää, että tällaisten työntekijöiden arvo näkyy ja he mitä todennäköisemmin vaikuttavat jos ei suoraan, niin ainakin välillisesti yrityksen liiketoimintaan.

Otetaan esimerkiksi kaupan myyjä, joka on aidosti innostunut myytävistä tuotteista ja innostuu työstänsä. Hänen asenteensa välittyy asiakkaille ja hän luo työyhteisöön ilmapiiriä, joka myös näkyy asiakkaalle päin. Tällainen aivan varmasti vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen, asiakkaiden ostohalukkuuteen ja mielenkiintoon asioida uudelleen. Haluatko sinäkin töihin tai työporukkaasi tällaisia työntekijöitä? Kuinka sinä jatkossa huomioit ja osoitat arvostuksesi innostuneelle ja innostavalle työntekijälle?

 

Savonia-ammattikorkeakoulu

Salla Willman

TKI-asiantuntija

 

Kommentit

  • Jari Holopainen

    Kiitos innostavasta blogista. Eilen viimeksi mietin kyseistä sanaa – mietin onko innostuneisuus valmiiksi ihmisessä itsessään, vai syntyykö se huomion suuntaamisesta johonkin innostavaksi koettuun? Lopputuloksesta en ole varma, jonkinlaisesta tasapainosta siinäkin voi olla kyse.

    • Salla Willman

      Kiitos Jari! Ajattelin ensiksi, että kirjoitan juurikin näkökulmasta, onko se sisäsyntyistä vai voiko siihen opetella! Tästä riittäisi keskusteltavaa.
      Minusta usein tuntuu, että se on sisäsyntyistä, mutta toisaalta on asioita, jotka innostavat ja jotka eivät ehkä innosta niin paljon. Silloinhan se olisi juurikin nostamasi innostuksen kohde mistä into kumpuaa.
      Toisaalta olen nähnyt, että ihmisiä voi opettaa näkemään asiat toisella tavalla avartamalla katsanta kantaa, joka sitten voi johtaa positiivisempaa sävyyn reagoida asioihin. Iloisin ja innostunein terkuin, Salla

  • Jari Holopainen

    Yllättävän laaja-alainen aihepiiri tämä on. Uskon, että innostuneisuutta voi oppia, jolloin se olisi kulttuurisidonnainen ominaisuus: ehkä kannattaa kokeilla myös erilaisia juttuja, jotta tietää mistä voi ja kannattaa innostua.
    Temperamentti vaikuttanee innostuksen laatuun ja sen suhteen voi tapahtua hidasta kulttuurista muutosta, millaista temperamenttia työelämässä suositaan? Tällä hetkellä flegmaatikot saati melankoliset eivät taida olla suosiossa.

    • Salla Willman

      Toden totta Jari! Mitä enemmän asiaa miettii tulee uusia tulokulmia. Tuo mistä kannattaa innostua on myöskin varsin mielenkiintoinen aihe. Eihän kaikki innostuminen ole esim. työelämässä välttämättä positiivista ja toisaalta aina ei kannatta näyttää kaikkea innostustaan. Liika innostuskin voi lamauttaa ympärillä olevia sekä viedä heidän “elin”tilaa ja aiheuttaa vain enemmän negatiivisuutta.
      Iso kysymys tuo esille nostamasi temperamentti tyyppi ja mitä tällä hetkellä suositaan. Miten paljon vaikuttaa eri työnantajat sekä heidän subjektiiviset näkemykset ns. hyvistä työntekijän piirteistä?

Jätä kommentti

*